معاون سازمان میراث فرهنگی خبر داد:

بازگشت اشیاء تاریخی ایران پس از 51 سال

معاون امور مجلس، حقوقی و استان های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور گفت: محموله اشیاء تاریخی و باستانی شب گذشته به همت دولت تدبیر و پس از 51 سال به کشور بازگشت.
کد خبر: ۷۹۰۶۳۱
بازگشت اشیاء تاریخی ایران پس از 51 سال

اسدالله درویش امیری امروز چهارشنبه در مراسم تکریم و معارفه مدیرکل میراث فرهنگی خراسان رضوی در موزه بزرگ خراسان گفت: در سال 1343 یک محموله ارزشمند با 264 قلم آثار باستانی از کشور خارج و به بهانه تحقیقات به دانشگاه شیکاگو در آمریکا انتقال یافت.

وی افزود: این آثار باستانی متعلق به منطقه ای به نام «چغامیش» در استان خوزستان بوده است که برای انجام تحقیقات و مطالعات برای مدت سه سال تحویل این دانشگاه شد که متاسفانه پس از گذشت 51 سال از این تاریخ شاهد کارشکنی در این زمینه برای بازپس دادن این محموله بودیم.

معاون امور مجلس، حقوقی و استانهای سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور با اشاره به تلاش های دولت در بازپس گرفتن این آثار باستانی گفت: در نهایت بعد از گذشته 51 سال موفق شدیم با توجه به اقدامات موثر وزارت امور خارجه و دفتر بین الملل ریاست جمهوری تعداد 108 قلم باقی مانده از مجموع 264 اثر باستانی این محموله را شب گذشته از طریق فرودگاه مهرآباد وارد کشور کنیم.

وی بدون ارائه توضیحات بیشتر در این زمینه، افزود: در سازمان میراث فرهنگی خود را مالک میراث معنوی کشور می دانیم و در مسیر ثبت ملی این آثار تلاش های فراوانی تا کنون انجام گرفته است.

درویش امیری اظهارداشت: ایران به کشور موزه ها معروف است و علت این مسئله هم غنای فرهنگی و تاریخی در این سرزمین است.

معاون امور مجلس، حقوقی و استانهای سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور افزود: در اواخر دوره حکومت پهلوی دو تبعه بلژیکی با حمله به یک موزه در تهران 349 قطعه از اشیای باستانی را ربوده و به صورت غیر قانونی به کشور بلژیک بردند.

درویش امیری گفت: این دعوا و شکایت 35 سال ادامه داشت تا اینکه دو ماه قبل در آخرین دادگاه رای به نفع ایران صادر و توانستیم با کمک ماموران خود در سفارت بروکسل این اشیای قیمتی را به ایران بازگردانیم.

وی صنعت گردشگری را دومین صنعت برتر جهان دانست و گفت: وضعیت گردشگری در سال گذشته در کشور خوب نبود و تنها میزبان حضور هفت میلیون گردشگر و درآمد 10 میلیارد دلاری از این محل بودیم.

در پایان این مراسم از خدمات «رجبعلی لباف خانیکی» تقدیر و طی حکمی از سوی رییس سازمان میراث فرهنگی کشور، محمدحسین زارع صفت به عنوان مدیرکل جدید میراث فرهنگی خراسان رضوی منصوب شد.(ایرنا)

گزارش تصویری این مراسم را اینجا ببینید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها