سخنگوی دولت گفت: یارانه نقدی هیچ گروهی حذف نشده است و خبر حذف ۵ گروه از یارانه ‌بگیرها کشف جدید برخی از رسانه‌ها بود.
کد خبر: ۷۹۰۲۲۰
نوبخت:یارانه هیچ گروهی حذف نشده است

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، محمدباقر نوبخت در نشست خبری افزود : قانون هدفمند کردن یارانه ‌ها را در چارچوب بودجه‌ های سالانه اجرا می کنیم.

وی با بیان اینکه سال گذشته سال نخست کار دولت یازدهم در اجرای قانون بودجه بود گفت: در تبصره 21 قانون بودجه چگونگی اجرای این قانون دائمی را داشتیم و در انجا مشخص شده بود که باید تعداد افراد یارانه بگیر و نیازمند و متقاضی دریافت یارانه مشخص شود که این کار در سال قبل انجام شد.

نوبخت ادامه داد: از آنجا که شناخت خانوارها و درآمد آنها ناممکن است و دولت بر حفظ آرامش خانواده‌ها تاکید دارد و نمی خواهد یارانه کسی بی جهت قطع شود ، بنابراین تلاش شد شناسایی با دقت صورت گیرد که این کار در سال 93 انجام شد.

سخنگوی دولت گفت: بنابراین در سال 94 چگونگی اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها در تبصره 20 قانون بودجه تبیین و ضمن بیان احکام ، منابع و مصارف ، تصریح شده است این تبصره باید مطابق آیین‌نامه ‌ای که به تصویب هیئت وزیران می‌ رسد ، اجرایی شود.

وی افزود: با توجه به اینکه مجلس شورای اسلامی با تاخیر زیادی قانون بودجه 94 را به ما ابلاغ کرد، دولت موفق نشد این آیین‌نامه را تصویب و اجرایی کند.

نوبخت ادامه داد : بعد از تصویب این آیین نامه و اجرایی آن مشخص خواهد شد که چه کار می خواهیم انجام دهیم و چند گروه از دریافت یارانه حذف خواهند شد اما برخی از رسانه‌ها پیشاپیش خودشان خبر از حذف یارانه‌ها دادند ، بدون این که به هیچ منبعی اشاره کنند.

نوبخت با بیان اینکه به محض تصویب این آیین‌نامه ، اطلاع‌رسانی خواهیم کرد ، گفت : برخی از رسانه‌ها در جامعه در این خصوص استرس ایجاد نکنند.

اصل برداشت از صندوق ذخیره ارزی قانونی بود

سخنگوی دولت گفت: اصل برداشت از صندوق ذخیره ارزی قانونی بود و شیوه استفاده از آن نیز درست است.

محمدباقر نوبخت در نشست خبری در پاسخ به سئوال خبرنگاری که درباره جلسه معاون اول با برخی نمایندگان در خصوص برداشت 2 میلیارد دلار از صندوق ذخیره ارزی پرسید، افزود : بحث کاهش نزولات جوی و مشکل بحران کم آبی بحثی جدی است که مختص ایران نیست بنابراین نگهداری و استفاده درست از آب بسیار اهمیت دارد .

وی گفت: وظیفه دولت این است که این آب‌های مرزی را مهار کند و به نحو شایسته ای از آن استفاده کند اما این کار نیاز به منابع دارد بنابراین از مقام معظم رهبری اجازه گرفته شد 8 میلیارد دلار طی چهار سال و هر سال 2 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برداشت شود.

نوبخت افزود: سال 93 به دولت اجازه داده شد که طبق دستورالعمل و چارچوبی که در ابلاغیه مقام معظم رهبری آمده بود 2 میلیارد دلار برداشت و با نظارت سازمان برنامه ریزی در این راه هزینه شود.

وی گفت: 2 میلیارد دلار در اختیار وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و نیرو قرار می‌گیرد تا تعدادی از طرح های مهار آب های مرزی را طبق برنامه ریزی عملی کنند اما در این خصوص با مشکل مواجه هستیم و این 2 میلیارد دلار در کُمد این صندوق ذخیره ارزی نیست بلکه در حساب های خارجی نگهداری می شود بنابراین برای استفاده از این دلارها با محدودیت مواجه هستیم و فقط می توانیم از این منابع برای تهیه مواد غذایی و از این قبیل استفاده کنیم.

سخنگوی دولت افزود: دو راه در این خصوص وجود دارد یک راه اینکه دلار را به افراد دیگری بفروشیم و از این طریق پول نقد خلق کنیم؛ راه دیگر این است که وزارت کشاورزی نسبت به واردات کالاهای استراتژیک و اقلام مورد نیاز از این منابع اقدام کند و بعد از واردات این اقلام آنها را بفروشد و این پول را در اجرای این طرح ها هزینه کند.

نوبخت گفت: ما با مشکلات این‌چنینی مواجه بودیم که البته از دو میلیارد دلار 330 میلیون دلار تامین شده است تا بتوانیم نسبت به مهار آب‌های مرزی استفاده کنیم.

سخنگوی دولت ادامه داد: بنابراین استفاده از این منابع با اجازه مقام معظم رهبری صورت گرفته و از این منابع برای واردات کالاهای اساسی استراتژیک استفاده شده است تا بتوانیم از این طریق این منابع را تامین کنیم که در واقع اصل برداشت درست بوده و این طرح ها نیز به سرعت در حال انجام است.

یارانه نان حذف نمی‌شود

سخنگوی دولت گفت : دولت هیچ برنامه ای برای حذف یارانه نان در سال جاری ندارد و به روش سال های قبل عمل می کند.

محمدباقر نوبخت در نشست خبری با خبرنگاران افزود: در کنار اعطای یارانه نان حدود 20 درصد نانوایی ها به صورت آزادپز عمل می کنند تا کیفیت نان افزایش یابد و نیازهای خانواده ها تامین شود.

نوبخت همچنین در باره احتمال افزایش وام مسکن گفت: براساس مصوبه سال 93 هیئت وزیران، سقف وام در شهرهای بزرگ 50 میلیون تومان تعیین شده که هنوز تغییری نکرده است و در صورت تغییر اطلاع رسانی خواهد شد.

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره مذاکرات رئیس جمهور با دولت اندونزی در سفر به این کشور و احتمال افزایش قیمت نفت گفت: سیاست دولت این است که قیمت نفت واقعی شود ،قیمت فعلی به خاطر فشار سیاسی است و باید به شرایط قبل بازگردد.

سخنگوی دولت در خصوص افزایش قیمت خودرو و نظر شورای رقابت گفت: شورای رقابت ، غیردولتی است اما دولت تلاش می کند سیاست های خود را در جلوگیری از افزایش قیمت خودرو به آن شورا منعکس کند و ما موافق افزایش غیرمنطقی کالا و خدمات در سال جاری نیستیم ودولت با بخشنامه معاون اول رئیس جمهور نظر خود را در این خصوص اعلام کرده است.

نوبخت همچنین در خصوص امنیت مرزهای شرقی گفت: این موضوع در جلسات شورای عالی امنیت ملی و شورای امنیت کشور مورد توجه قرار گرفته و تذکرات لازم به دولت های همسایه به ویژه پاکستان داده شده است.

اعتبار ۱۸۵۰ میلیاردی برای طرحهای عمرانی

سخنگوی دولت:این هفته ۱۸۵۰ میلیارد تومان اعتبارات عمرانی برای تکمیل طرح های ناتمام و پرداخت مطالبات پیمانکاران تخصیص داده شد.

محمدباقر نوبخت در ادامه گفت: بر خلاف هر سال که در روزهای پایانی اسفند درآمدها به خزانه واریز می شد و فرصت کمی برای تخصیص طرح های عمرانی در اختیار ما بود ، امسال با اصلاح قانون نخستین بار این فرصت فراهم شد تا در فروردین ماه برای معرفی طرح های ناتمام و اختصاص اعتبار اقدام کنیم.

سرمایه گذاری در سه محل برای خروج ار رکود

وی همچنین افزود: برای خروج از رکود ، کاهش تورم و افزایش اشتغال از سه محل سرمایه گذاری می شود.

نوبخت افزود : طبق قانون بودجه امسال 160 هزار میلیارد تومان از سوی دستگاه ها و شرکت های دولتی برای اجرای طرح های عمرانی سرمایه گذاری می شود و همچنین با توجه به ورود 5 میلیارد دلار به صندوق توسعه ملی این مبلغ از طریق صندوق سرمایه گذاری خواهد شد.

نوبخت تصریح کرد: 20 درصد این مبلغ یعنی معادل 2850 میلیارد تومان باید به صورت ریالی به بخش صنعت و کشاورزی تسهیلات داده شود که در این بخش هم دولت برای تقلیل هزینه استفاده از پول پیشگام شد و نرخ تسهیلات صندوق توسعه ملی برای بخش صنعت را از 21 درصد به 12 درصد برای 10 استان (کم برخوردار) و 16 درصد برای بقیه استان ها کاهش داده است.

سخنگوی دولت همچنین تصریح کرد : در بخش کشاورزی هم نرخ سود از 16 درصد به 10 درصد برای 10استان و 14 درصد برای سایر استان ها کاهش یافت و همچنین در خصوص 4 میلیارد دلار به صورت ارزی نرخ سود از 6 درصد به 3.5 درصد کاهش یافت.

سخنگوی دولت همچنین گفت : بانک ها هم 300 هزار میلیارد تومان تسهیلات به بخش های صنعتی و کشاورزی پرداخت خواهند کرد.

نوبخت تصریح کرد: نمایندگان دولت در شورای پول و اعتبار از کاهش نرخ سود بانکی دفاع می کنند و امیدواریم با کاهش نرخ سود شاهد افزایش تولید و کاهش بیکاری و تورم باشیم.

پایان طرح های بالای 80 درصد با تزریق اعتبار

سخنگوی دولت گفت: پروژه های بالای 80 درصد با تزریق اعتبار پایان یافته و 246 طرح ناتمام نیز در سال گذشته به اتمام رسیده است.

محمد باقر نوبخت در نشست خبری افزود:‌ دو هزار و 900 طرح ناتمام که هر طرح شامل پنج تا شش پروژه می شود از دولت قبل برای ما به یادگار مانده است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید در سفرهای استانی دولت قبل هزار و 400 میلیارد تومان طرح ها و وعده هایی است که از دولت قبل به گردن دولت یازدهم افتاده است و اکنون نیز سفرهای استانی صورت می گیرد که این سفرها با چه مکانیزم هایی انجام می شود؟

نوبخت در پاسخ گفت:‌ طرح هایی که از دولت قبل مانده توجیه اقتصادی برای ما ندارد و عده ای نیز می گویند که این طرح ها آن زمان نیز توجیه اقتصادی نداشته است اما به هر حال امروز بخشی از این طرح ها توجیه دارد اما می توان این طرح ها را به بخش خصوصی واسپاری کرد که دولت این کار را انجام می دهد.

وی در ادامه به سفرهای استانی رئیس جمهور اشاره کرد و افزود:‌ در این سفرها تلاش می شود تعدادی از طرح های ناتمام که توجیه اقتصادی و اجتماعی دارد در هر سفر رئیس جمهور شناسایی شود و با اختصاص اعتبارات صد درصدی تعدادی از این طرح ها به اتمام برسد.

نوبخت گفت: سال 93 بیش از 89 طرح ناتمامی که رئیس جمهور در سفرهای قبلی تصویب کرده بود همه را به اتمام رساندیم که اکنون در حال بهره برداری است.

وی ادامه داد: ‌اکنون در سفرهای استانی جز در مواردی که مورد نیاز است یکی دو طرح را می توان شروع کرد اما عمده برنامه ما اتمام طرح های ناتمام است .

سخنگوی دولت در ادامه به سفر اخیر رئیس جمهور به گیلان اشاره کرد و گفت: تکمیل اتوبان قزوین به رشت جز اولویت های ما قرار دارد و راه اندازی قطار قزوین به رشت نیز سال آینده به بهره برداری می‌رسد و بخشی از آن که از رشت به انزلی است در اولویت سال‌های بعد قرار دارد .

نوبخت در پاسخ به سوال خبرنگاری که درباره تجمعات کارگری پرسید، افزود: وزارت کشور در این خصوص اظهار نظری و یا گزارشی به دولت نداده است و به یاد ندارم در جلسات هیات دولت چنین چیزی مطرح شده باشد .

سخنگوی دولت گفت: هر سال کارگران اجتماعاتی دارند که قانونی است و چیز ویژه و خاصی نیست و هر سال نیز همایش های مختلفی به صورت رسمی برگزار می کنند.

حضور جهانگیری در یک حزب خلاف قانون نیست

سخنگوی دولت گفت :‌ حضور جهانگیری در یک حزب خلاف قانون نیست بلکه خلاف قانون وقتی است که از امکانات دولتی برای حزب استفاده شود.

محمد باقر نوبخت ،همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره حضور معاون اول رئیس جمهور در جلسه شورای مرکزی حزب کارگزاران و شائبه ورود دولت به انتخابات گفت : واقعیت این است که هنوز احساس می‌شود ما حزب را به عنوان یک تشکل و مجموعه نامناسب در جامعه تلقی می‌کنیم.

وی افزود : افتخار هر کسی است که بگوید عضو هیچ حزبی نیستم در حالی که یکی از شاخصه‌ های مردم‌ سالاری و یکی از ابزارهای جمع بندی نظرات مردم می تواند از طریق احزاب صورت گیرد .

حادثه فرودگاه جده

سخنگوی دولت همچنین درباره پیگیری حادثه فرودگاه جده پرسید گفت : دولت با قاطعیت و جدیت در حال پیگیری این رخداد غیراخلاقی و موهنی که پیش آمد است و تا نتیجه مطلوب حاصل نشود تعلیق سفر عمره را ادامه خواهیم داد و از همه ابزارهای قانونی برای حفظ کرامت ایرانیان در همه عرصه ها استفاده خواهیم کرد.

آغوش ایران برای بازگشت هموطنان باز است

سخنگوی دولت گفت : آغوش ایران برای بازگشت هموطنان به کشور باز است و هر ایرانی بخواهد به کشور بازگردد با آغوش باز پذیرای آنها خواهیم بود.

نوبخت در نشست خبری با خبرنگاران افزود: البته اگر کسانی جرمی مرتکب شده باشند پاسخگوی جرم خود خواهند بود، اما اگر یک ایرانی به هر دلیل فریفته سراب غرب شده و از کشور خارج شده است و حالا قصد بازگشت دارد با آغوش باز پذیرای آنها هستیم.

سخنگوی دولت درباره مهاجران خارجی در ایران هم گفت: همه مهاجران و به ویژه مهاجران افغانی که سال ها مهمان ایران بوده اند هم مشکلی برای ادامه حضورشان در کشور وجود ندارد اما باید این حضور ، قانونی و ثبت شده باشد ؛ ضمن اینکه رئیس جمهور افغانستان در سفر اخیر به تهران اعلام کرد برنامه هایی برای بازگشت همه اتباع کشورش دارد.

وی با اشاره به سفر اخیر وزیر نفت به چین هم گفت : در این سفر توافق های خوبی حاصل شد و قرار است از بخشی از منابعی که در چین داریم برای اجرای طرح های خود استفاده کنیم ضمن اینکه سفر مقامات عالیرتبه چینی و از جمله سفر رئیس جمهور آن کشور به ایران در آینده در دستور کار دو کشور قرار دارد که امیدواریم در این سفرها توافق های جدیدی صورت پذیرد.

وی همچنین با اشاره به تدوین لایحه منابع مالی احزاب در دولت گفت : از آنجا که به نظر می رسد به خاطر طولانی بودن روند تصویب این لایحه در مجلس شورای اسلامی ، این لایحه تا انتخابات آتی مجلس به قانون تبدیل نشود ، دولت با دستورالعمل ها تلاش می کند روی شفافیت مالی احزاب کشور نظارت کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها