در پارک علم و فناوری سمنان محقق شد

خلاصی از مگس‌ها با پیوند خربزه و کدو!

مگس خربزه به عنوان یکی از مهمترین آفات جالیزهای کشور به شمار می‌روند و از این رو اخیرا پژوهشگران مرکز رشد گرمسار پارک علم و فناوری سمنان در فاز آزمایشگاهی با اصلاح بذر کدو درصدد تولید ارقام بومی خربزه‌های مقاوم به این آفت بر پایه کدو هستند.
کد خبر: ۷۸۹۹۳۵
خلاصی از مگس‌ها با پیوند خربزه و کدو!

مهدی قندالی از محققان این طرح گفت: وجود برخی عوامل خاک‌زی موجب آلوده شدن منطقه گرمسار شده است؛ از این رو بسیاری از کشاورزان رغبتی به کشت خربزه ندارند چرا که کشت این محصول زیان ده است.

وی، مگس خربزه را مهمترین آفت این گیاه عنوان کرد و افزود: لاروهای ریز سفید رنگ این حشره پس از خارج شدن از تخم شروع به تغذیه از قسمت‌های گوشتی میوه می‌کنند که این امر موجب می‌شود گوشت میوه سخت و قهوه‌ای رنگ و طعم آن نامطلوب شود.

قندالی با اشاره به مطالعات انجام شده در این زمینه برای کاهش خسارات در جالیزهای این استان، خاطر نشان کرد: در این راستا طرح پژوهشی توسعه انواع پیوند خربزه بر روی پایه سازگار در دستور کار قرار دارد که در این طرح، کدو به عنوان پایه سازگار انتخاب شد.

وی توضیح داد: در این مطالعات با اصلاحاتی که بر روی بذر کدو انجام دادیم، بذرهای مقاوم در برابر بیماری‌های قارچی تولید کردیم که به عنوان پایه بذری برای تولید ارقام خربزه مقاوم به بیماری به کار برده می‌شود.

این محقق، نوع پیوند را در این مطالعات «نیمانیم» ذکر کرد و گفت: برای این منظور پس از جدا سازی پایه مناسب اقدام به کشت می‌شود و با برگ‌دهی اولیه زمان مناسبی برای انجام پیوند است که پایه و پیوندک با روش صورت نیمانیم پیوند داده شد.

وی افزود: پس از پیوند پایه و پیوندک نهال‌ها به مدت 72 ساعت در خزانه گیاهی که توسط لاستیک‌های سیاه تبدیل به محیط تاریک می‌شوند قرار داده می‌شوند و میزان رطوبت خزانه 80 تا 90 است.

قندالی گفت: با انجام این مطالعات درصدد تولید ارقام مقاوم بومی خربزه نسبت به بیماری همچون دستنبو، مشهدی، سبز و زرد جلالی هستیم و این مطالعات در فاز آزمایشگاهی در دستور کار قرار دارد.

محقق طرح توسعه انواع خربزه روی پایه سازگار با بیان این که در حال حاضر برای دفع مگس خربزه از روش های شیمیایی استفاده می شود که مخاطراتی دارد، اظهار داشت: در صورت کاربرد تجاری این روش می‌توان به صورت بیولوژیک آثار منفی این آفت را کاهش داد.

وی در عین حال یکی از مشکلات اصلی اجرای کامل این طرح را دسترسی به تجهیزات مورد نیاز ذکر کرد و افزود: ربات پیوند یکی از ابزار مهم برای انجام پیوند در این طرح است که در حال حاضر این ربات با قیمت‌های بالا وارد از خارج می‌شود که این امر یکی از چالش‌های اصلی ما برای اجرای این پروژه تحقیقاتی است.(ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها