تلخ است و همزمان، مضحک! بیماران به بیمارستان می روند؛ بیمارستان ها، بیمارها را درمان می کنند اما فاضلاب شان را تزریق می کنند به شبکه های جمع آوری آب های سطحی و چاه ها؛ آن آب ها، عطش زمین های کشاورزی را فرو می نشانند و مزارع سبزی و باغ های میوه را سیراب کنند؛ مردم بی خبر، سبزی ها و میوه های آلوده را می خورند و باز بیمار می شوند و می روند سراغ بیمارستان ها برای درمان و بیمارستان ها، فاضلاب شان را ....
کد خبر: ۷۸۹۸۴۹
زمین های کشاورزی، مقصد نهایی فاضلاب بیمارستانی؟

اگر آمارها را قلم بگیریم، خلاصه هشدارهای علی محمد شاعری، رئیس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران درباره وضعیت فاضلاب بیمارستانی در تهران، همین است اما اگر بخواهیم اعداد و ارقام ارائه شده اش را در گفتگو با مهر به توضیحات مان اضافه کنیم آنوقت وخامت اوضاع بهداشتی تهران بیشتر به چشم می آید مثلا این که پایتخت، 150 بیمارستان دارد که از این تعداد 8 درصد فاقد سیستم تصفیه فاضلاب و حدود 34 درصد دارای تصفیه خانه با عملکرد ناقص هستند.

به عبارتی دیگر تقریبا 40 درصد از بیمارستان های شهر تهران فاضلاب بسیار خطرناک شان را وارد شبکه های جمع آوری آب های سطحی و چاه ها می کنند. فاضلاب بیمارستانی، که درباره اش هشدار می دهیم، شباهت زیادی به فاضلاب شهری دارد اما علاوه بر مواد آلوده معمول در فاضلاب شهری، ترکیبات سمی و عفونی دفع شده از بیمارستان ها را نیز در خود دارد که دارای عوامل ایجاد کننده بیماری های روده ای ، باکتری ها، ویروس ها و انگل هایی است که از بدن بیماران دفع شده و می تواند همراه با آب منتقل شوند و به همین خاطر وقتی این فاضلاب ، خوراک باغ های میوه و مزارع سبزی می شود خطر ابتلا به انواع بیماری های خطرناک شناخته و ناشناخته را افزایش می دهد.

مدیریت فاضلاب های بیمارستانی در هر کشوری یکی از شاخص های مهم وضعیت محیط زیست آن کشور است چرا که آلودگی آن تا 50 سال در محیط زیست باقی می ماند و دفعش ممکن است باعث همه گیری بیماری های خطرناک عفونی مانند ابولا یا وبا شود.

فکر می کنید چرا برخی بیمارستان های بزرگ و مهم که بیشترشان هم دولتی هستند، تصفیه خانه فاضلاب ندارند؟ هرچند روسای برخی بهانه می آورند که هزینه اجرای سیستم تصفیه بالاست یا فضای کافی برای احداث آن ندارند اما شواهد نشان می دهد علت واقعی کجروی آنها، سوء استفاده از نبود نظارت وزارت بهداشت برعملکردشان است.

به هر حال به نظر می رسد تعطیلی موقت این بیمارستان ها تا زمانی که مجهز به سیستم تصفیه فاضلاب نشده اند، باید جزو مهمترین برنامه های وزارت بهداشت باشد چون هیچ تضمینی وجود ندارد که اگر پایتخت تا کنون، شانس آورده و به علت اهمال کاری شان، دچارهمه گیری یک بیماری عفونی خطرناک نشده است، همچنان روی دور شانس باقی بماند و از سوی دیگر ، حتی اگر خوش اقبال باشیم و بیماری عفونی با این روش شایع نشود، به هر حال این بیمارستان ها با وارد کردن فاضلاب عفونی شان به آب های کشاورزی، در حال تزریق تدریجی سم و بیماری به بدن شهروندان تهرانی هستند که در دراز مدت، آثار ناخوش آن بر وضعیت سلامت مردم آشکار خواهد شد.

مریم یوشی زاده - خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها