همچین نیست که مملکت حساب و کتاب نداشته باشد. طرف اسمش را بگذارد کارمند؛ آن وقت پشت میزش یا خمیازه بکشد، یا نقاشی، یا چرت بزند، یا زیرآب، یا فقط چای بخورد، یا سوگند، یا سرش توی نرم‌افزارهای گوشی‌اش باشد، یا توی کار این و آن، یا در اینترنت از این سایت به آن سایت بپرد(همان از این شاخه به آن شاخه پریدن سابق!) یا........ و خلاصه کلام، حرکات ایذائی و خزنده‌ای از این دست که فرض و عرض شد.
کد خبر: ۷۸۹۷۴۳
بیکارمندان دولت در خطرند!

همین الان که شما به سلامتی پشت میز به اصطلاح کارتان نشسته و به امور محوله یا رتق و فتق ارباب رجوع مشغول و مشعوف اید؛ بی‌شمار افراد بیکاری هستند که در حسرت پیدا کردن کاری مثل کار شما هستند. به قول رودکی: بسا کسا به روز تو آرزومند است.(زیرنویس فارسی‌تر: ای بسا که کاری مثل کار شما را فقط در خواب خوش می‌بینند.)

خبر داغ: «یک مقام معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، از احتمال تعدیل برخی کارمندان ناکارآمد خبر داد.»ــ به نقل از جراید کارآمد

راه‌های کشف و شناسایی: الان ممکن است در کل ادارات و در بین کارمندان شریف دولت و حتی بخش خصوصی، هول و هراس بیفتد و بعضی‌ها نگران و گریان شوند که حالا مگرچه خواهد شد؛ یا فوقش چه نخواهد شد؟ (که البته دومین حالت، بیشتر تجربه شده است).

راه‌های زیر به شما و بازرسان محترم کمک می‌کند که متوجه کارآمد یا ناکارا بودن خود و کارمند مورد نظر خود بشوید:

1- شمردن تعداد چای: در این بخش از آبدارچی هر اداره می‌شود کمک درخور توجهی گرفت. در پایان هر روز، تعداد استکان یا لیوان چایی که هر کارمند میل می‌کند، به مراجع ذی‌ربط در آن اداره گزارش داده شود. چای بیشتر، نشانه وقت کشی بیشتر است. هرکه چایش بیش، چاییده بود.

2- دستگاه‌های حساس به خمیازه: چطور در بعضی از اتاق‌های هر مکان مسکونی یا سازمانی، یک دستگاه حساس به دود و آتش و گرما به سقف چسبیده است که در صورت وقوع آتش‌سوزی، آب می‌پاشد؛ خب در اداره‌ها نیز در هر اتاقی یک دستگاهی به سقف یا به دیوار نصب شود که به خمیازه کشیدن کارمندان، واکنش نشان دهد. هم به صورت آنها آب بپاشد هم مثل کنتور شماره بیندازد که هر نفر در طول روز، چندتا خمیازه می‌کشد.

3- مشاهده رنگ رخساره: از قدیم گفتند: «آن را که حساب پاک است‌/ ‌از محاسبه چه باک است؟»؛ از اینرو اشخاصی که خوب کار می‌کنند، الان نگران و هراسان و دلواپس نیستند. در هر اداره، یک نفر مأمور بررسی و نظارت کیفی بر چهره افراد در این روزها شود (می‌تواند خبر فوق‌الاشاره را هم مقدمتاً به آنها نشان دهد)؛ چنانچه رنگ شان عین گچ سفید شد یا که بالکل پرید، مچشان را فی المجلس بگیرند. از پریدن‌های رنگ و تپیدن‌های دل‌/‌ [در اینجا] «کاهل» بیچاره هرجا هست،رسوا می‌شود. فقط دقت شود که شخص نگاه کننده، کوررنگ نباشد.

تعریف دوباره کار: بسیاری از کارمندان عزیز ممکن است که در خصوص تعریف درست و حسابی مفهوم کار و کارمندی، درست و حسابی توجیه نبوده باشند. برای این قبیل کارمندان حتماً ضرورت دارد که کلاس‌های فشرده کارشناسی و در مراحل بالاترش کارشناسی ارشد گذاشته شود و در پایان از آنها سؤال شود که تعریفشان از کارمندی چیست؟ اگر باز هم معتقد بودند که نفس آمدن سرکار و نفس کشیدن در فضای اداری و نشستن پشت میز، به معنای کارمندی و کارکردن می‌باشد و بقیه‌اش اضافه کاری به حساب می‌آید که باید مواجب لازم به آن تعلق بگیرد؛ در دم بگیریدش!.... سفت که قسر در نرود! باور بفرمایید طرف بیکارمند است، کارمند نیست.

رضا رفیع

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها