با گذشت 24 روز از حمله متجاوزانه و غیرقانونی عربستان سعودی به یمن خبرهای رسیده از این کشور واقعیت‌های تلخ و دردناکی را حکایت می‌کند.
کد خبر: ۷۸۹۱۹۰
جبهه مشترک آمریکا، القاعده و عربستان علیه مردم یمن

حملات عربستان سعودی از همان ابتدا با حمایت آمریکا صورت گرفت، اما بعدها روشن شد که شبکه تروریستی القاعده نیز دراین حملات دست دارد. روزگذشته خبرهایی منتشر شد که نشان می‌دهد یک جبهه مشترک مرکب از آمریکا، عربستان و القاعده به صورت هماهنگ مردم بی‌گناه یمن را از چند طرف آماج حملات خود قرار داده‌اند. این درحالی است که بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد برای جلوگیری از وقوع یک فاجعه انسانی خواستار آتش‌بس فوری در یمن بوده و کشورهای عرب نسبت به آن ابراز ناخرسندی می‌کنند .

به گزارش ایرنا، روزگذشته امدادگران و ساکنان صنعا گفتند صدها نفر از ساکنان منطقه فج عطان واقع در جنوب صنعا (پایتخت یمن) بر اثر استنشاق گاز سمی ناشی از بمباران جنگنده‌های متجاوز عربستان دچار خفگی شده و کشته شده‌اند. گفته می‌شود انفجار شدید ناشی از بمباران جنگنده‌های عربستان شمار زیادی از خانه‌های مسکونی مردم صنعا را ویران و ابر غلیظ از دود و گازهای سمی خفه کننده به شکل بی سابقه‌ای طی سه هفته تجاوز، آسمان منطقه فج عطان در صنعا را پوشانده است. شاهدان عینی با اشاره به آتش‌سوزی‌های مهیب صنعا ناشی از بمباران جنگنده‌های عربستان و ائتلاف عربی گفتند: همچنین شکاف‌های عمیقی در زمین‌های این منطقه بر اثر انفجار شدید بمب‌ها به وجود آمده است. منابع محلی تاکید کردند که شمار زیادی از اهالی این منطقه به دلیل بمباران‌های پیاپی جنگنده‌های متجاوز عربستانی و انفجار شدید، خانه‌های خود را به سوی مناطق امن ترک کردند. جنگنده‌های سعودی صبح دیروز نیز پایگاه نظامی «ماس» در استان مأرب را هدف پنج حمله هوایی قرار دادند. حمله هوایی عربستان به کاخ ریاست جمهوری در شهر تعز نیز ۱۶ شهید و ۳۵ زخمی بر جا گذاشت.

از سوی دیگر یک پایگاه خبری یمن اعلام کرد یک ناو آمریکایی دست‌کم2 موشک «کروز» به سوی جنوب صنعا شلیک کرده است. به گزارش فارس، منابع نظامی آگاه می‌گویند به احتمال زیاد این موشک‌ها منطقه «فج عطان» و پایگاه نظامی «الحفا» را هدف قرار داده‌اند. هنوز روشن نیست که هدف از شلیک این موشک‌ها چه بوده است. همزمان با آن منطقه جبل عطان شهر صنعا پایتخت یمن جمعه شب شاهد شدیدترین بمباران جنگنده‌های متجاوز عربستان از ابتدای تجاوز تاکنون بود.جنگنده‌های متجاوز عربستان از ظهر تا غروب روز جمعه 20 بار منطقه جبل نقم در صنعا را بمباران کردند که موجب انفجارها و آتش‌سوزی‌های بسیار شدیدی در این شهر شد.

همه این اتفاق‌ها در حالی رخ می‌دهد که از شرق یمن نیز گزارش می‌شود شبکه القاعده با ادامه حملات خود به مراکز دولتی و نظامی موفق به تصرف یک انبار بزرگ تسلیحاتی ارتش شده است. القاعده با بیرون راندن نیروهای دولتی از بزرگ‌ترین انبار تسلیحاتی متعلق به ارتش در شرق این کشور ده‌ها دستگاه تانک، چند پرتابگر راکت کاتیوشا و ده‌ها قبضه سلاح‌های کوچک را به چنگ خود درآورد. تصرف این انبار در شهر مکلا و در بزرگ‌ترین استان یمن صورت گرفته، جایی که القاعده کنترل خود را بر این شهر افزایش داده است. تصرف این انبار تسلیحاتی نشان می‌دهد القاعده چگونه توانسته است از ناآرامی‌ها در یمن سوءاستفاده کند.

تماس‌های تلفنی

همزمان با ادامه بحران در یمن مقامات آمریکایی و اروپایی با پادشاه عربستان سعودی تماس تلفنی برقرار کردند. به گزارش فارس، باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا روز جمعه در گفت‌وگوی تلفنی با پادشاه عربستان، تأکید کرد واشنگتن به امنیت ریاض متعهد است. بنا بر اعلام کاخ سفید، اوباما در این تماس، در مورد آخرین تحولات یمن با سلمان بحث و تبادل نظر کرده است. سران آمریکا و عربستان در این مکالمه در مورد قطعنامه اخیر شورای امنیت سازمان ملل علیه یمن و همچنین «گام‌های بعدی در تلاش برای ازسرگیری انتقال سیاسی در یمن، از جمله مذاکراتی که توسط سازمان ملل برگزار ‌شود»، بحث و گفت‌وگو کرده‌اند. در مدت حدود یک ماهی که از آغاز عملیات عربستان در یمن می‌گذرد، آمریکا با ارائه کمک‌های اطلاعاتی و لجستیکی، نقشی مستقیم در حملات هوایی به یمن ایفا کرده است. از سوی دیگر گزارش می‌شود روسای جمهور چین و فرانسه نیز با سلمان پادشاه عربستان گفت‌وگوی تلفنی کرده‌اند. گرچه از محتوای این گفت‌وگوها خبری منتشر نشده، اما برخی گمانه زنی‌ها حکایت از این دارد که سران کشورهای جهان قصد دارند عربستان را به در پیش گرفتن راه حل‌های سیاسی به جای نظامی تشویق کنند.

این درحالی است که جنبش انصار الله یمن می‌گوید پیروزی نزدیک است. محمد البخیتی عضو شورای سیاسی این گروه در گفت‌وگو با شبکه المیادین گفته است به این دلیل به حملات عربستان پاسخ نداده‌ایم که می‌خواهیم به راه حل‌های سیاسی فرصت بدهیم. وی با بیان این‌که جنبش انصارالله به رغم حملات عربستان آماده مذاکرات در داخل کشور است، گفت: هیچ مذاکره‌ای با عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهوری مستعفی یمن صورت نمی‌گیرد و او یک خائن است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها