یک موسسه ایتالیایی پاسخ می دهد:

غرب با عربستان سعودی است یا با ایران؟

وزیر دفاع در کنفرانس امنیتی مسکو 2015 :

راهبرد آمریکا استفاده از داعش برای بر هم زدن منطقه است

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: راهبرد جدید آمریکا، رژیم صهیونیستی و اقدامات ناآگاهانه لکن عامدانه تعدادی از کشورهای مرتجع منطقه بیانگر استفاده از ظرفیت گروه های تروریستی تکفیری داعش و طالبان برای ایجاد توازن سیاسی امنیتی و بر هم زدن ژئوپلتیک منطقه است.
کد خبر: ۷۸۸۶۵۷
راهبرد آمریکا استفاده از داعش برای بر هم زدن منطقه است

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، حسین دهقان در سخنرانی خود در کنفرانس امنیتی مسکو 2015، افزود: این کشورها تلاش دارند تا شکست های سیاسی و نظامی خود را با راه اندازی جنگ های نیابتی و دادن صبغه ایدئولوژیک و قومی جبران کنند.

وی گفت: هشدار می دهم، بی تفاوتی نسبت به این رفتارهای هدفمند که از خطاهای ادراکی راهبردی آنها نشأت می گیرد، جریانی فاجعه بار و بدون پایان برای همگان خواهد بود.

دهقان تاکید کرد: دولت های مستقل و آزاد باید با همکاری و ایجاد جبهه مقاومت به صورت فعال در مقابل این فزون خواهی ها و افرادی که می خواهند برای رسیدن به اهداف نامشروع خود از زور، تفنگ، جنایت و قتل عام استفاده کنند؛ ایستاده و اجازه ندهند که این جریانات با دخالت های نظامی و حمایت های تروریستی به اهداف نامشروع خود برسند.

وزیر دفاع با اشاره به مهمترین پیام خود در کنفرانس سال گذشته، افزود:در پیام سال گذشته تاکید شد که جریانات تروریستی از فرایند تهدیدات امنیتی محدود به سمت ایجاد ساختارهای نظامی منظم در حال گذار هستند لذا نیروهای نظامی باید مسئولیت مقابله با این جریانات سازمان یافته تروریستی را به عهده گیرند.

دهقان افزود: همچنین به دولت های حامی هشدار دادم که حمایت از این گروه های جنایتکار که به هیچ یک از اصول انسانی و اخلاقی معتقد و پای بند نیستند؛ ثبات و امنیت آن ها را نیز به خطر خواهد انداخت؛ مزید بر آن امکان همزیستی مسالمت آمیز، همکاری و تعاملات سازنده شما با همسایگان و کشورهایی که امروز از طریق این گروههای تروریستی امنیت آنها را تهدید می کنید را اگر نگوئیم غیرممکن، قطعا بسیار دشوار خواهد کرد.

وی گفت: امروز با کمال تأسف باید اعلام کنم که دولت های حامی داعش و سایر گروه های تکفیری که برنامه های آنها در سوریه و عراق به نتایج دلخواه نرسیده بجای اصلاح رفتار گذشته خود در حال برنامه ریزی برای آموزش، سازماندهی مجدد و لجستیک ویژه ای هستند که به مرور این نیروها را به افغانستان که خاستگاه اولیه آنها بوده و دروازه ورودی به آسیای میانه محسوب می شود و همچنین به قفقاز، آسیای مرکزی، هند، غرب چین و حتی اروپا منتقل کنند.

وزیر دفاع افزود: نمونه های محدودی از فعالیت های نظامی آنها را در آسیای مرکزی و قفقاز شمالی شاهد هستیم این خطر با توجه به تداوم چالش های موجود می تواند موجب شعله ور شدن مجدد آتش جنگ و خونریزی در آسیای مرکزی، قفقاز جنوبی و شمالی و تقویت حضور قدرت های فرصت طلب و تشدید نگرانی ها شود.

دهقان افزود: در حال حاضر علاوه بر طالبان و القاعده که از گذشته در افغانستان و بخشی از پاکستان حضور داشته اند، شاهد توسعه وضعیت داعش در این دو کشور بویژه در افغانستان هستیم.

وزیر دفاع گفت: امروز بر همگان روشن شده است که آنچه در سوریه می گذرد یک فاجعه انسانی است که گروه های تروریستی از جمله جبهه النصره و داعش با حمایت و دخالت خارجی مسبب اصلی آن هستند. وقت آن رسیده که کشورهای به زعم خود متمدن، بیش از این اسیر ادراکات قبیله ای و موروثی دوران جاهلیت نشوند و از فرآیند گفتگوهای سوری – سوری حمایت کنند تا کشور و مردم سوریه از محنت و رنج نجات یابند و منطقه به سمت آرامش حرکت کند.

عربستان نه تنها موفق به کسب اهداف نامشروع خود در یمن نخواهد شد بلکه زمینه فروپاشی خود و قبول شکست های غیرقابل جبران را فراهم آورده و سرنوشتی مشابه صدام در انتظار آنها خواهد بود.

دهقان افزود: خوشبختانه دولت و مردم عراق در سایه انسجام داخلی، تحت زعامت مرجعیت دینی و با درک عمیق از خطر داعش و تروریسم، علیرغم سنگ اندازی های آتش افروزان منطقه ای به پیروزی های تعیین کننده دست یافته و موفق خواهند شد خطر تروریسم تکفیری را از خود و منطقه برای همیشه دور سازند. حمایت جهانی از دولت و ملت عراق در روند پاکسازی این جریان، امری مهم وتعیین کننده است.

وی اظهارداشت: یمن امروز درگیر تهاجم نظامی جنایتکارانه محور سعودی – آمریکایی-صهیونیستی است این جریان که با دخالت نظامی خود در سال 2009 و پس از آن علیرغم تمامی تلاشهای توطئه آمیز سیاسی – امنیتی تاکنون موفق نشده، حرکت انقلابی مردم و ارتش یمن را برای جابجایی آرام قدرت و ایجاد کشوری آزاد و مستقل به شکست بکشاند، می خواهد با دخالت نظامی به این مهم نائل شود.

وزیر دفاع به صراحت اعلام کرد: دولت عربستان که با چراغ سبز آمریکا و اسرائیل و اطلاع همکاری برخی کشورهای منطقه اقدام به این تجاوز نظامی کرده نه تنها موفق به کسب اهداف نامشروع خود در یمن نخواهد شد بلکه زمینه فروپاشی خود و قبول شکست های غیرقابل جبران را فراهم آورده و سرنوشتی مشابه صدام در انتظار آنها خواهد بود.

دهقان گفت: دولت عربستان باید بداند که با حمایت های مالی، آموزشی، لجستیکی از جریانات تکفیری و تروریستی در سوریه، عراق، افغانستان، آسیای مرکزی و قفقاز و همچنین تجاوز وحشیانه به یمن و جلوگیری از ارسال کمک های اولیه و انسان دوستانه نمی تواند به کشور مهمی در منطقه تبدیل شود.

وی افزود: این دولت وقتی کشوری مهم و قابل اعتماد در منطقه و جهان خواهد بود که از خاستگاه مشروعیت خود به عنوان کلیددار خانه خداوند که مورد احترام همه ادیان ابراهیمی است، محور وحدت مسلمانان و عامل نزدیکی تمام فرق دینی به یکدیگر شود.

وزیر دفاع اظهارداشت: عملیات هوایی عربستان در یمن با استفاده از بمب های سنگین، آتش زا و آتش پرحجم توپخانه از زمین، دریا و هوا منجر به کشتار بی گناهان و از بین بردن زیر ساخت های آن کشور شده و آنچه اتفاق افتاد و همچنان ادامه دارد مشابه جنایاتی است که رژیم صهیونیستی با تخریب منازل، زیر ساخت ها و کشتار انسان های بی گناه در غزه انجام داد.

دهقان تاکید کرد: موضع قاطع کشور من، توقف فوری، بی قید و شرط دخالت نظامی، توقف درگیری های داخلی در یمن، شکل گیری دولتی فراگیر در سایه گفتگوهای یمنی – یمنی بدون دخالت خارجی است.

وی افزود: پیشنهاد می کنم کشورهای شرکت کننده در این کنفرانس با همفکری و مشورت علاوه بر اتخاذ مواضع قاطع و شفاف نسبت به تهیه یک برنامه هماهنگ برای توقف هر چه سریع تر حملات نظامی وحشیانه عربستان اقدام کنند.

وزیر دفاع کشورمان گفت: به عنوان وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران صریحا اعلام می کنم، ایران قدرتمند عامل ثبات و برقرار کننده امنیت در منطقه تاکنون تمام تلاش و توان خود را برای حفظ ثبات و امنیت منطقه بکار گرفته و دراین مسیر با پذیرش مسئولیت به ندای مردم و دولت ها ، درمقابله با جریانات تکفیری ـ صهیونیستی و تروریستی پاسخ داده است.

وی افزود: وحدت، یکپارچگی و تمامیت ارضی کشور های دستخوش فعالیت های تروریستی به عنوان یک اصل غیر قابل خدشه مورد توجه ما است و به خواست و اراده مردم برای انتخاب سرنوشت خود احترام می گذاریم.

دهقان اظهارداشت: با دخالت های نظامی کشورهای منطقه و فرا منطقه ای در کشورهای همسایه یا تحریک، آموزش، سازماندهی و پشتیبانی از جریانات تروریستی مخالفیم. این گونه دخالت ها را به نفع ثبات و امنیت و هم راستای با منافع مردم، حاکمیت و استقلال سیاسی این کشورها به حساب نمی آوریم.

وی گفت: جریانات تکفیری ـ تروریستی هیچ نسبتی با افکار و عقاید اسلام نداشته و به عنوان پیاده نظام آمریکا، اسرائیل و کشورهای مرتجع، جنگهای نیابتی را درکشورهای اسلامی به راه انداخته اند.

ایران قدرتمند عامل ثبات و برقرار کننده امنیت در منطقه تاکنون تمام تلاش و توان خود را برای حفظ ثبات و امنیت منطقه بکار گرفته است.

وزیر دفاع ایران افزود: ایجاد و گسترش ارتش های سایبری و تسلط یک جانبه آمریکا بر فضای مجازی، تهدیدی جدی برای امنیت جهانی محسوب می شود این در حالی است که امروزه شاهد توسعه روز افزونِ و فراگیر علوم و دانش در این حوزه هستیم و باید مراقب خطراتی باشیم که ممکن است از این طریق کشورها را تهدید کند.

به گفته وی، بخشی از این تهدیدات در صورت وقوع، فجایعی بالاتر از جنگ های جهانی اول و دوم ایجاد خواهد کرد براین اساس لزوم تشکیل کمیته های حقوقی در سازمان ملل و نهادهای قضائی جهانی برای مقابله، مجازات افراد و دولت هایی که از این روش ها برای خدشه دار کردن استقلال سیاسی و ایجاد فضای رعب و وحشت در میان سایرکشورها استفاده می کنند ، ضرورتی انکارناپذیر است.

دهقان افزود: از سویی، بی دفاع بودن سیستم های نظامی، هسته ای، پزشکی و مالی در مقابل حملات سایبری نیز آشکار شده است، امیدوارم که این کنفرانس آمادگی توجه و کار بر روی این مهم را داشته باشد.

وی حمایت و آمادگی ایران برای همکاری و آغاز رایزنی از توسعه همکاریهای دفاعی چند جانبه میان ایران، چین، روسیه و هند در مقابل حرکت هدفمند توسعه ناتو به شرق، استقرار سپر موشکی در اروپا و تمرکز جدی تر ارتش آمریکا در جنوب و شرق چین به همراه حرکت جریانات تکفیری به سمت مناطق حساس و با اهمیت آسیای مرکزی و قفقاز را اعلام کرد.

دهقان در مورد فعالیت های صلح آمیز هسته ای جمهوری اسلامی ایران گفت: دشمنان نظام جمهوری اسلامی ایران مستند به گزارش های نهادهای امنیتی خود، جاسوسی و مدرک سازی منافقین، پرونده ای را بر علیه ایران در آژانس شکل دادند و با اعمال نفوذ آن را به شورای امنیت ارجاع دادند این در حالی است که در طول دهه گذشته با توجه به تمام بررسی ها و گزارش هائی که توسط آ‍ژانس بین المللی انرژی اتمی ارایه شده، هیچ مدرکی دال بر انحراف ایران از مسیر کسب فناوری و پژوهش های صلح آمیز هسته ای وجود ندارد.

وزیر دفاع افزود: در یک سال و نیم گذشته برای نشان دادن حسن نیت و ناروا بودن اتهام وارده به ایران، اطمینان بخشی جهانی و پوچ و بی پایه بودن اتهامات وارده با منطق، استدلال و عقلانیت با کشورهای 1+5 وارد مذاکره شدیم و همکاریهای خود را با آژانس ادامه داده ایم.

وی گفت: تداوم مذاکرات می تواند، مبنائی برای تنظیم توافق جامع و پایان دادن به این پرونده ساختگی باشد البته این به معنای اجازه دست اندازی به استقلال سیاسی، هویت مستقل نظامی و امنیتی جمهوری اسلامی ایران نخواهد بود چراکه جمهوری اسلامی ایران در تلاش برای ایجاد نظمی در جهان است که تمام کشورها با استقلال سیاسی در آن مشارکت و از آن پاسداری کنند.

وزیر دفاع کشورمان تاکید کرد: سیاست های متناقض آمریکا را عامل اصلی تهدید برای بنیان های وحدت جهانی می دانیم، این تناقضات با اصل توسعه ارتباطات، جهانی شدن و اولویت اندیشه بر توسعه طلبی نظامی، جغرافیایی و دخالت در امور داخلی کشورها مغایر و عامل بازدارنده ای برای برقراری صلح و همکاری های بین المللی است.

دهقان با تاکید مجدد بر توجه بیشتر این کنفرانس به پیشنهادهای ارائه شده و تلاش برای اجرایی شدن آن ها، مراتب قدردانی و تشکر خود را از ژنرال شایگو وزیر دفاع روسیه و سایر همکاران وی در برگزاری این کنفرانس سودمند اعلام کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها