از استرس فرزندانتان در آزموی سراسری جلوگیری کنید

توصیه به خانواده‌ها: آرامش کنکوری‌ها را بر هم نزنید

جام جم سرا- دختری ۱۸ ساله‌ام. درخانواده یک خواهر کوچک‌تر ازخود دارم با ۵ سال تفاوت سنی. به هیچ وجه احترام من و پدر و مادرم را نگه نمی‌دارد و مدام پرخاشگری می‌کند. امسال کنکور دارم و این موضوع روی اعصاب و درسم اثر بدی دارد. چه کنم که او پرخاشگری‌اش را کم کند؟
کد خبر: ۷۸۸۵۷۷
اعصاب برایم نمانده؛ خواهرم روی مخم راه می‌رود!

پاسخ مشاور: باید در زمینه مشکلتان توضیحات بیشتری ارائه می‌دادید؛ دانستن تعداد فرزندان خانواده، نوع رفتار پدر و مادرتان با شما و خواهر کوچکترتان، مورد تبعیض قرار گرفتن احتمالی خواهرتان و همچنین نوع رفتار خودتان با خواهرتان خیلی مهم است. با این حال از شما می‌خواهم با توجه به نکاتی که در ادامه می‌آید ریشه پرخاشگری‌های خواهرتان را پیدا کنید تا بتوانید مشکل رفتاری او را حل کنید.


رفتارهای خودتان و والدینتان را بررسی کنید

به طورکلی باید بدانید افراد هنگامی شروع به پرخاشگری می‌کنند که احساس می‌کنند حقشان رعایت نشده است و چیزی که متعلق به آنان بوده است، توسط دیگران تصاحب شده است یا به چیزی که دوست دارند نرسیده‌اند و ناکام شده‌اند؛ بنابراین باید رفتار خودتان و والدینتان را بررسی کنید تا ببینید که در چه مواردی رفتار شما و والدینتان می‌تواند این احساس ناکامی را در خواهر کوچک ترتان به وجود بیاورد تا به پرخاشگری او منجر شود.


با خواهرتان درباره احساساتش صحبت کنید

به خاطر داشته باشید گاهی اوقات لازم است که ما به افراد دیگر اجازه دهیم تا در مورد احساساتشان صحبت کنند. شاید شما در خانواده این فرصت را برای خواهرتان فراهم نمی‌کنید تا بتواند هیجانات خود را بیان کند.


درباره ویژگی‌های دوره نوجوانی اطلاعات کسب کنید

همچنین باید به سن او نیز توجه داشته باشید چراکه او ۱۳ ساله است و در مرحله نوجوانی به سر می‌برد و این مرحله‌ای مهم در طول حیات هر فرد است و مقداری پرخاشگری در این مرحله به واسطه احساس سردرگمی شخص در کسب هویت فردی، طبیعی است بنابراین با کسب اطلاعات بیشتر درباره دوره نوجوانی و نحوه صحیح رفتار با نوجوان می‌توانید مانع پرخاشگری‌های او شوید.


استرستان را کنترل کنید

باز هم این نکته را باید به خاطر داشته باشید که نوع رفتار شما و والدینتان خیلی زیاد در میزان بروز پرخاشگری خواهرتان تاثیر دارد. البته گفته‌اید که به این موضوع حساس هستید و ممکن است میزان حساسیت شما به این موضوع بیش از حد طبیعی باشد که می‌تواند نتیجه استرس زیاد کنکور باشد. بنابراین از شما می‌خواهم که استرس خود را در مدت باقیمانده تا کنکور کنترل کنید.
همچنین می‌توانید با کسب موافقت والدینتان در صورتی که شرایط خانه به هیچ وجه برای مطالعه مناسب نیست، به نزدیک‌ترین کتابخانه محل زندگیتان بروید؛ چراکه امسال برای شما یکی از سرنوشت ساز‌ترین سال‌های عمرتان است.
توجه داشته باشید که بهترین راه حل می‌تواند مراجعه به یک روان‌شناس باشد تا با کسب اطلاعات بیشتر، راه حل مناسبی ارائه دهد. (حمید شیرازی، کار‌شناس ارشد روان‌شناسی بالینی/ خراسان)


*انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی در «جام جم سرا» لزوماً به معنای تایید یا رد محتوای آن نیست و صرفاً به قصد اطلاع کاربران بازنشر می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
ب
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۸
۰
۰
همه این مشكلارو دارم منم 18 سالمه وبرادر 12 ساله دارم كه خیلی لجباز و حرف نشنو هس

نیازمندی ها