جام جم سرا- پسری ۱۲ ساله‌ام که مادرم مرا به چشم غریبه می‌بیند و هیچ وقت از من تعریف نمی‌کند، لطفاً کمکم کنید.
کد خبر: ۷۸۷۴۲۲
مادرم با من مثل غریبه‌ها رفتار می‌کند

پاسخ مشاور: برای تحلیل این موضوع، باید بدانیم که آیا شما این مسئله را بتازگی احساس کرده‌اید یا این احساس از قبل هم وجود داشته؟ یعنی شما از کودکی حس می‌کردید که مادرتان توجهی به شما ندارد یا این موضوع به سال‌های اخیر بازمی گردد؟ با این حال، در ادامه هر دو منظر را به طور مختصر بررسی می‌کنیم تا بنوعی راهنمایتان باشد.


حس جدیدی به نام غریبگی

اگر به تازگی حس غریبگی به شما دست داده، این موضوع به دلیل برهه سنیتان است. از آنجا که نزدیک به سن نوجوانی هستید و نوجوانان اغلب خود را باهوش‌تر از والدین می‌دانند و تصور می‌کنند که در بسیاری زمینه‌ها حق با آن‌هاست و سطح انتظارات بالایی دارند، برای رسیدن به یک ثبات و استقلال فکری، بیشتر در حال بحث و جدال با آن‌ها هستند.
فرد در نوجوانی برای اینکه احساس کند با پدر و مادرش ارتباط دارد و مورد محبت آن هاست، باید مدتی از وقت خود را با آن‌ها بگذراند. همچنین اگر والدین می‌خواهند نوجوانشان احساس محبت کند، باید مدتی از وقت خود را به او اختصاص دهند؛ چرا که نوجوان دوست دارد والدینش او را بپذیرند و حمایت کنند. لذا بهتر است با مادرتان صحبت کنید و به جای «تو من را دوست نداری و من برایت غریبه هستم» به او بگویید «درگذشته به من بیشتر توجه می‌کردی و کارهای خوبم را بیشتر می‌دیدی».
رفتارهایی را که انتظار دارید مادرتان برای شما انجام دهد مطرح کنید یا رفتارهایی را که بتازگی انجام می‌دهد و باعث شده شما حس دوری کنید با او در میان بگذارید.


غریبگی؛ حسی دیرینه

چنانچه حس غریبگی را از بچگی داشته و همچنان نیز دارید، این مسئله به دلیل تفاوت بین زبان عشق شما و مادرتان رخ داده است. در واقع مادرتان به شما محبت می‌کند اما به زبان (سبک یا روش) خودش؛ در نتیجه محبتش آن طور که شما انتظار دارید نیست و برای همین حس غریبگی می‌کنید.
با توجه به اینکه گفته‌اید دوست دارید از شما تعریف کنند، احتمالاً زبان عشق شما کلام تاییدآمیز است؛ یعنی زمانی احساس می‌کنید که به شما عشق و محبت نشان داده شده که به صورت کلامی از شما تعریف کنند، کارهایتان دیده شود و مورد تشویق قرار بگیرید؛ وقتی این اتفاق به هر دلیلی نیفتد، حس می‌کنید که محیط سرد است و حس غریبه بودن می‌کنید.
برای ابراز عشق، زبان‌های دیگری نیز وجود دارد که احتمالاً مادرتان به یکی از آن‌ها ابراز عشق می‌کند و اگر به رفتارهای او دقت کنید، میزان عشقش را به خودتان متوجه می‌شوید.
نمونه‌هایی از این نوع محبت و عشق را در ادامه ذکر می‌کنیم.

خدمت کردن:
وقتی در حال مطالعه هستید، مادرتان برای شما آبمیوه یا خوراکی می‌آورد، اتاق شما را مرتب می‌کند، لباس‌های شما را می‌شوید، آشپزی می‌کند و....
وقت گذاشتن برای یکدیگر:
این موضوع زمانی اتفاق می‌افتد که مادرتان با شما گفت‌و‌گو می‌کند، از اتفاقات مدرسه سوال می‌کند، شما را برای خرید همراهی می‌کند و یا وقتی که در حال تماشای فیلم هستید یا بازی می‌کنید، در کنار شما می‌نشیند و....
هدیه دادن:
اگر مادرتان به مناسبت‌های متفاوت یا به دلیل کسب نمره خوب یا رتبه عالی برای شما هدیه‌ای می‌خرد یا وسایلی می‌خرد که مورد علاقه‌تان است در واقع در حال ابراز عشق به شماست.
تماس فیزیکی:
اگر زمانی که موفقیتی به دست می‌آورید، مادرتان دست شما را می‌گیرد یا با دست به پشت شما می‌زند، به استقبال شما می‌آید و شما را در آغوش می‌گیرد و مانند اینها، در واقع در حال ابراز محبت و بیان عشق و توجه خود به شماست.


این گونه موارد یا رفتارهای مشابه که با اندکی دقت در رفتار مادرتان قابل مشاهده است، روش‌هایی برای بیان عشق مادرتان به شما و نشان دادن میزان اهمیت شما برای اوست. چنانچه احساس کردید در شناخت زبان عشق همدیگر مشکل دارید، می‌توانید از مشاوره حضوری برای برطرف کردن حس غریبگی خود کمک بگیرید. (راهله فارسی - کار‌شناس ارشد مشاوره/ خراسان)


*انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی در «جام جم سرا» لزوماً به معنای تایید یا رد محتوای آن نیست و صرفاً به قصد اطلاع کاربران بازنشر می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها