با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

نیشابور میزبان عطارشناسان در روز ملی عطار می شود

فرماندار ویژه شهرستان نیشابور از برگزاری مراسم بزرگداشت عطار نیشابوری با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و عطارشناسان و فرهیختگان سراسر کشور همزمان با روز ملی عطار در این شهرستان خبر داد.
کد خبر: ۷۸۶۵۷۳
نیشابور میزبان عطارشناسان در روز ملی عطار می شود

غلامحسین مظفری امروز شنبه در تشریح برنامه های روز ملی عطار در نیشابور در جمع خبرنگاران گفت: امسال با برنامه ریز ی های انجام شده مراسم باشکوهی به مناسبت گرامیداشت و روز ملی شیخ فرید الدین محمد عطار نیشابوری ۲۴ فروردین ماه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و صاحبان فرهنگ و هنر در این شهرستان برگزار می شود.

رییس ستاد بزرگداشت روز ملی شیخ فرید الدین محمد عطار نیشابوری افزود: با برنامه ریزی به عمل آمده مراسم «شب شعر عطار» ویژه بزرگداشت روز ملی عطار نیشابوری روز دوشنبه ۲۴ فروردین ساعت ۱۷بعد ازظهر باحضور شاعران مطرح ملی، استان و شهرستان همچون عبدالجبار کاکائی، سهیل محمودی، محمدرضا عبدالملکیان، اسماعیل امینی، محمد سلمانی، هادی منوری، جواد گنجعلی و مجید نظافت برگزار می شود.

وی اجرای گروه موسیقی «سروشان» به سرپرستی آرش کامور و خوانندگی وحید تاج در محل باغ مصفای عطار با اهتمام شورای اسلامی شهر و شهرداری نیشابور را از دیگر برنامه های تدارک دیده شده به همین مناسبت عنوان کرد.

نایب رییس شورای فرهنگ عمومی شهرستان نیشابور گفت: برنامه های روز ملی عطار نیشابوری سه شنبه ۲۵فروردین ۹۳ ساعت ۷.۳۰ صبح با مراسم «آفتاب صبح نیشابور» در دبیرستان عطار نیشابوری برگزار خواهد شد و سپس با برگزاری همایش علمی و پژوهشی روز عطار با حضور اندیشمندان و محققان علم و ادب و عرفان دنبال می شود.

وی افزود: در این مراسم نیز اساتیدی همچون محمدرضا حاج بابایی استاد دانشگاه علامه طباطبایی تهران، شهین قاسمی استاد دانشگاه آزاد اسلامی اهواز، محمد تقوی استاد دانشگاه فردوسی مشهد، حمیدرضا حافظیان استاد دانشگاه فرهنگیان و دیگر شخصیت ها در محل فرهنگسرای سیمرغ نیشابور حضور خواهند داشت.

نیشابور و شاهرود خواهر خوانده می شوند

مظفری گفت: در خلال این همایش ضمن بررسی ابعاد محققانه این شاعر و عارف بزرگ ایران با حضور محققان کشور طی مراسم دیگری شهر نیشابور و شاهرود به خواهر خواندگی یکدیگر در خواهند آمد.

وی گلباران مقبره عطار نیشابوری و اجرای شب شعر را نیز از دیگر برنامه های این همایش عنوان کرد و افزود: برپایی کارگاه تخصصی نقاشی و خوشنویسی با حضور ۳۰ نفر از اساتید نقاشی و خوشنویسی مشهد و نیشابور باموضوع عطار نیشابوری و با حضوراساتیدی همچون استادان «چلیپا» و «اخویان» و هنرمندان کشور در محل باغ مصفای عطار نیشابوری و نیز مراسم تجلیل از این دو استاد از دیگر برنامه های تدارک دیده شده به همین مناسبت است.

وی افزود: همچنین از برگزیدگان مسابقه بزرگ ادبی روز ملی عطار باعنوان «تا سیمرغ» و «سفیر سیمرغ» که توسط آموزش و پرورش نیشابور با حضور دانش آموزان برگزار شد در این روز تجلیل می شود.

رییس ستاد بزرگداشت روزملی شیخ فرید الدین محمد عطار نیشابوری تصریح کرد: نمایشگاه هنرهای تجسمی نیزهمزمان با بزرگداشت روز ملی عطار نیشابوری در محل نگارخانه کمال الملک اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و فرهنگسرای سیمرغ نیشابور بر پا می گردد.

شیخ فریدالدین عطار نیشابوری در آیینه تاریخ

شیخ فریدالدین محمد عطار نیشابوری ازشعرای بزرگ و مشهور ادبیات فارسی ایران و جهان است.

وی مردی صاحب فکر و ژرف بین و خوش ذوق بود که باید در دریای مواج و متلاطم و بی کرانه شعرش به غواصی پرداخت و اشعار نغز او را که فراوان است و در عین حال فصیح ترین از حیث بیان معانی بلند انسانی و عرفان مقامی ارج نهاد.

شیخ فریدالدین محمد عطار نیشابوری در سال ۵۴۰ ه. ق متولد شد و در سال ۶۱۸ ه. ق در قتل عام نیشابور در فتنه مغول دار فانی را وداع گفت.

وی در طول حدود ۸ دهه عمر با برکتش از سی سالگی تا هفتاد سالگی شعر سرود.

این شاعر بزرگ پارسی گوی در قریه کدکن از توابع نیشابور دیده به جهان گشوده است و از قراین پیداست که در هنگام وفات در شهر شادیاخ (نیشابور فعلی) ساکن بوده است.

شیخ عطار داروخانه ای داشته که در آن به کار طبابت می پرداخته است و گفته می شود که تالیف دو کتاب معروف خود «مصیبت نامه» و «الهی نامه» را در همان داروخانه آغاز کرده است و هر روز مراجعین فراوانی به علت متمول و متمکن بودن عطار به داشته است و همین بی نیازی اوست که عطار را با مناعت طبع و همت بلند می شناسد.

برخی مورخان کتب فراوانی بیش از یکصد جلد را به عطار نسبت داده اند لیکن در میان کتب متعدد منسوب به وی آثاری بدون تردید از عطار است که خود شیخ عطار در خسرونامه از آنها نام برده است.

آثار مسلم شیخ فریدالدین محمد عطار نیشابوری عبارتند از: مصیبت نامه، الهی نامه، مختارنامه، اسرارنامه، منطق الطیر، خسرو نامه، دیوان غزلیات و قصاید و همچنین تذکره الاولیاء می باشد که سه رکن اصلی در آثار وی شامل زیبایی، عشق و درد است که از این سه رکن درد را رکن عمده و مایه ابتکار او باید دانست.

آرامگاه شیخ فریدالدین محمد عطار نیشابوری در شهر نیشابور کعبه اهل دل و قبله عاشقان دل آگاه است که از سراسر ایران و جهان برای عرض ادب و ارادت به آنجا می آیند.

این مقبره وباغ عطار نیشابوری در فاصله دو کیلومتری به سمت غرب از باغ و آرامگاه حکیم عمر خیام نیشابوری قرار گرفته است.

مقبره شیخ فریدالدین محمد عطار نیشابوری توسط شخصی به نام «قاضی القضاه یحیی بن صاعد» ساخته شد و بنای اصلی آن هشت ضلعی است و سنگ مقبره از نوع سنگ سیاه و عمودی می باشد که اشعاری برروی آن حک گردیده است.

همه ساله در ۲۵ فروردین ماه که در تقویم ملی کشور به نام روز ملی شیخ فرید الدین محمد عطار نیشابوری نامگذاری شده است، همایش بزرگداشت در نیشابور و دیگر نقاط ایران و جهان برگزار می گردد که امسال دو شنبه ۲۴فروردین ۹۴ ساعت ۵ بعداز ظهر شب شعر عطار در محل باغ مصفای عطار و سه شنبه ۲۵فروردین ۹۴ ساعت 8:30 صبح همایش علمی و پژوهشی روز عطار با حضوراندیشمندان و محققان علم و ادب و عرفان در محل فرهنگسرای سیمرغ نیشابور برپا می شود.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها