جام جم سرا- مردی ۳۰ ساله‌ام و پسری ۳/۵ ساله دارم. همسرم می‌گوید نگهداری بچه یک روز به عهده تو و یک روز به عهده من باشد. می‌گوید او را با خودت سر کار ببر. نمی‌دانم چه راهکاری پیش بگیرم. ضمنا خانمم خانه‌دار است.
کد خبر: ۷۸۶۵۴۱
سهم زن و مرد در زندگی زناشویی

پاسخ مشاور: جابه جایی نقش‌ها، نادیده گرفتن حقوق طرفین، عدم مسئولیت‌پذیری و انجام همه امور زندگی توسط مرد یا زن و نهایتا اعمال فشار مضاعف بر یکی از زوجین، از جمله عواملی است که می‌تواند باعث ایجاد اختلاف و تنش شود. این گونه اختلافات در نتیجه خستگی مفرط روحی، فشار عصبی ناشی از مسئولیت‌های زیاد، احساس تنهایی و عدم درک طرف مقابل از شرایط، به وجود می‌آید. بنا بر این، برای پاسخ به سوال شما، توجه به هر دو طرف (زن و مرد) و درک متقابل زوجین از یکدیگر می‌تواند مفید واقع شود.


آنچه زنان برعهده دارند

زنان صرف نظر از شاغل و یا خانه دار بودنشان، بخش عظیمی از وظایف خانه را به عهده دارند که هر یک با توجه به شرایط خود، به انجام این امور می‌پردازند. البته به دلیل تکراری و خسته کننده بودن کارهای منزل، ممکن است برخی بانوان با گذشت زمان با احساساتی همچون دردهای جسمانی، خستگی مفرط، بی‌فایده بودن، عصبانیت و احساس نادیده گرفته شدن روبرو شوند که همین احساسات منشاء افسردگی، انفعال و در ‌‌نهایت بروز تنش و اختلافات زناشویی می‌شود.
انجمن روانپزشکان ایران طی تحقیقاتی در رابطه با زنان، به این نتیجه رسیده‌اند که ۲۰ تا ۳۵ سالگی شایع‌ترین سن ابتلا به افسردگی در زنان است که تنظیم خواب، تغذیه مناسب و کمک مرد به همسر در خانه از مهم‌ترین راه‌های پیشگیری از ابتلا به این بیماری محسوب می‌شود.
با این تفاسیر می‌توانید میزان فشاری را پیش‌بینی کنید که زنان شاغل با داشتن دو مسئولیت همزمان بر عهده دارند.

آنچه شما به عهده دارید


برای اینکه بتوانید همچون گذشته آرامش را به خانه بازگردانید بهتر است تغییراتی را ایجاد کنید.

۱ - جایگاه و منزلت همسرتان، احساستان به او و قدردانی از زحماتش، گام اول به شمار می‌رود. اینکه شما کار می‌کنید تا چرخ زندگیتان بچرخد خود قابل تقدیر و سپاس است، همچنین اینکه همسرتان در طول روز، خانه را برای ورود شما به مکان امن و آسوده‌ای تبدیل می‌کند نیز به نوبه خود تحسین برانگیز است؛ بنابراین این فکرکه او تمام طول روز خانه بوده و چون درآمدی به دست نیاورده پس در واقع کاری انجام نداده است، کاملاً بی‌انصافی است.

۲ - در کار‌ها و وظایف خانه با او مشارکت کنید. روزهای تعطیل بهترین فرصت برای همکاری و نیز چشیدن طعم خانه داری است. اینکه بتوانید در کنار همسرتان به انجام امور خانه بپردازید در واقع عشق و علاقه خود را در عمل به او نشان داده‌اید.

۳ - برای نگهداری از فرزندتان برنامه‌ای پیش بینی کنید. دلایل همسرتان را درباره خواسته‌اش مبنی بر اینکه می‌گوید نگهداری بچه یک روز به عهده تو و یک روز به عهده من باشد جویا شوید و حرف‌هایش را بشنوید و با گفت‌و‌گو به راه حل منطقی و منصفانه‌ای در این باره برسید. به نظر می‌رسد همسرتان برای اینکه بتواند ساعاتی را برای علایقش صرف کند به زمان نیاز دارد. این فرصت را از او دریغ نکنید. با این کار به او نشان داده‌اید علایق همسرتان برای شما نیز دارای اهمیت است و او نیز حق دارد برای تعالی خود گام بردارد.


سخنی با همسرتان

برای اینکه بتوانید اوضاع زندگی را برای خود و خانواده‌تان لذت بخش کنید باید مهارت‌های خود را افزایش دهید. البته بنا نیست به این علت که مادر هستید بقیه نقش‌های اجتماعی و یا علایقتان را کنار بگذارید. برای سلامت روان خود و خانواده‌تان لازم است بتوانید در کنار وظایف مادری به علاقه‌مندی‌ها و پیشرفت شخصی خودتان نیز بپردازید. بنابراین با راهبردی که از جانب شما اعمال می‌شود هم می‌توانید از انجام وظایف مادریتان لذت ببرید و هم خودتان و منافع زندگیتان را نادیده نگیرید و به فعالیت‌های مورد علاقه‌تان بپردازید. (سیمین قربانی - کار‌شناس ارشد مشاوره خانواده/ خراسان)


*انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی در «جام جم سرا» لزوماً به معنای تایید یا رد محتوای آن نیست و صرفاً به قصد اطلاع کاربران بازنشر می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها