کسی خبری از این قهرمانان دارد؟

دخترانی که فراموش شدند +عکس

جام جم ورزشی: قهرمانان وقتی از سکوها بالا می روند وارد مرحله خوشایندی می شوند. حالا تمام نگاه ها معطوف به آنهاست و بیشتر از هر زمانی مورد توجه قرار می گیرند.
کد خبر: ۷۸۶۵۱۱
دخترانی که فراموش شدند +عکس

به گزارش جام جم ورزشی ، این قهرمانان حالا سر خط اخبار رسانه های مختلف هستند و علاوه بر آن به مراسم های مختلفی دعوت می شوند. اما ستاره اقبال برخی از ورزشکاران قهرمان به سرعت خاموش می شود. این ورزشکاران همانطور که آرام آرام پیشرفت کردند و به قله های قهرمانی رسیدند با همان روال از قله پایین می آیند. پایین آمدن از قله به معنای کم شدن توجهات است. دیگر به مراسم های مختلف دعوت نمی شون و خبری از مصاحبه با آنان برای رسانه های مختلف نیست. در این میان بانوان ورزشکاری که طی سال های اخیر افتخارات بزرگی آفریدند و مدارج بالایی را کسب کردند نقشی پررنگ در میان «فراموش شده های» ورزش ایران دارند. اما مهم ترین فراموش شده های ورزش ایران در میان بانوان چه کسانی هستند؟

نسیم حسن پور

این دختر تیرانداز چهره شاخص ورزش بانوان در سال 83 بود. او به وسیله سهمیه «وایلد کارت» سهمیه حضور در المپیک 2004 آتن را به دست آورد تا به قهرمان شماره یک ورزش بانوان تبدیل شود. حسن پور به شدت مورد توجه رسانه ها قرار گرفته بود و مصاحبه پشت مصاحبه بود که با او انجام می شد. نسیم به المپیک آتن رفت و همانطور که حدس زده می شد در همان مرحله نخست حذف شد. در بازگشت به ایران چند مصاحبه انجام داد، در چند مسابقه داخلی و خارجی دیگر شرکت کرد و پس از آن تمام. البته حسن پور در سال های بعد تلاش کرد تا باز هم حرف های زیادی برای گفتن داشته باشد اما هرگز موفق نشد. او امروز در حالی از کسب سهمیه المپیک ریودوژانیرو سخن می گوید که دیگر هیچ حمایتی پشت سر او نیست، حتی دیگر رسانه ها هم هوایش را ندارند.

پروانه تهرانی

بازی های آسیایی 2002 بوسان برای ورزش بانوان ایران و پروانه تهرانی تاریخ ساز بود. پروانه تهرانی در آن زمان به نخستین ورزشکار زن ایرانی تبدیل شد که پس از انقلاب در رقابت های آسیایی مدال می گیرد. او در بوسان موفق به کسب مدال برنز رقابت های تکواندو شده بود. تهرانی پس از بازگشت به ایران به عنوان نخستین زن مدال آور در رقابت های آسیایی به قهرمان شماره یک رسانه ها تبدیل شد. او رکوردی بی نظیر در زمینه مصاحبه با رسانه های مختلف از خود بر جای گذاشت اما این دختر مدال آور به سرعت فراموش شد. امروز دیگر کسی پروانه تهرانی را به عنوان نخستین مدال آور زن ایرانی در رقابت های آسیایی نمی شناسد. البته تهرانی هنوز هم حضوری پررنگ در تکواندو دارد و به خصوص در هیات تکواندوی تهران بسیار فعال است اما او نیز به بوته فراموش شده ها پیوست. تهرانی به عنوان یک قهرمان ورزشی هرگز در ورزش ایران شناخته نشد و به تدریج در ورزش بانوان محو شد.

خدیجه آزاد پور

این یکی هم پرسر و صدا تر بود هم با انگیزه تر. او در رقابت های آسیایی 2010 گوانگجو کاری کرد کارستان و با کسب مدال طلای ووشو به نخستین ورزشکار زن ایرانی تبدیل شد که از رقابت های آسیایی مدال طلا گرفته است. آزادپور نیز پس از بازگشت با استقبال بسیار زیادی از سوی مسئولان و رسانه ها مواجه شد. آزادپور پس از آن در چند مسابقه بین المللی دیگر مدال گرفت اما مصدومیت از ناحیه زانو و یک عمل جراحی بر روی این عضو آسیب دیده مقدمات حذف تدریجی این دختر سمیرمی را از صحنه رقابت های ووشو فراهم کرد. آزاد پور در بازی های آسیایی اینچئون و همچنین در رقابت های جهانی که قبلا در هر دو موفق به کسب مدال شده بود حضور نداشت و کسی هم سراغی از او نگرفت. به نظر نمی آید که آزادپور 28 ساله با توجه به اینکه از وی هیچ حمایتی نمی شود دوباره بتواند بازگشتی با شکوه به ووشو داشته باشد.

آرزو معتمدی

به گزارش جام جم ورزشی ، سرنوشت این یکی نیز بسیار تامل برانگیز است. معتمدی یک سال پیش از المپیک 2012 لندن سهمیه قایقرانی را کسب کرد اما مدتی طول نکشید که فدراسیون قایقرانی از آنجایی که سهمیه به قایق تعلق می گیرد نه فرد ، این سهمیه المپیک را از معتمدی گرفت و به همنام او یعنی آرزو حکیمی داد. این اتفاق در رقابت های انتخابی تیم ملی افتاد. به این ترتیب حکیمی نماینده ایران در رقابت های المپیک شد. معتمدی به شدت به این موضوع اعتراض کرد اما اعتراض او راه به جایی نداشت. او پس از مدتی چنان سرخورده شد که ابتدا قایقرانی را کنار گذاشت سپس به خارج از کشور مهاجرت کرد. گفته می شود معتمدی هم اکنون در آمریکا برای این کشور در رقابت های مختلف پارو می زند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها