وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر عدم دخالت کشورها در مساله یمن، خواستار آتش بس فوری در یمن شد و تصریح کرد: مساله یمن فقط راه حل یمنی دارد.
کد خبر: ۷۸۵۹۶۳
ظریف: باید آتش بس فوری در یمن ایجاد شود

محمد جواد ظریف شامگاه چهارشنبه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با سرتاج عزیز مشاور نخست وزیر پاکستان در امنیت ملی و امور خارجی افزود: اوضاع یمن بسیار مخاطره آمیز است و هم از نظر انسانی و هم نظر اسلامی اوضاعی ناگوار دارد و می تواند مخاطرات جدی برای منطقه داشته باشد.

وی با یادآوری اینکه حملات هوایی اهداف غیرنظامی و زیرساخت ها از جمله بیمارستان ها، پل ها، کارخانه ها و دیگر اهداف غیرنظامی را بمباران می کند گفت: یمن نیازمند آتش بس فوری، ارسال کمک های انسان دوستانه به آن و تاسیس یک دولت فراگیر و مورد توافق مردم این کشور است.

ظریف همچنین در پاسخ به سوالی درباره همکاری ایران و عربستان برای حل بحران یمن گفت: همه کشورها شامل ایران و عربستان باید برای کمک به حل بحران یمن همکاری کنند.

وزیر امور خارجه گفت: گروه های تروریستی القاعده و داعش برای تصرف یمن منتظر هستند و برای آن دندان تیز کرده اند و حتی بر نقاطی از این کشور هم مسلط شده اند . لازم است کشورهای منطقه برای حل کمک به مساله یمن همکاری های جدی و لازم را داشته باشند.

ظریف در پاسخ سوال خبرنگار پاکستانی مبنی بر حمایت ایران از گروه های یمنی، در اظهاراتی که حامل پیام برای برخی کشورهای منطقه بود، گفت: ما جایی را بمباران نمی کنیم. هواپیماهای جنگنده ما بیمارستان ها و پل و ها کارخانه های یمن را بمباران نمی کنند. ما خواستار توقف این حملات هستیم. جنگ مشکلی را حل نمی کند و اوضاع سوریه این را ثابت کرد. باید آتش بس فوری در یمن ایجاد شود و بلافاصله کمک های انسان دوستانه به این کشور ارسال شود و زمینه برای گفت و گوهای میان گروه های یمنی برای حل مسایل این کشور و تشکیل یک دولت فراگیر بدست خود یمنی ها فراهم شود.

تاکید بر همکاری بیشتر ایران و پاکستان برای تقویت امنیت مرزها

وزیر امور خارجه ایران درباره حوادث ناگوار اخیر در مناطق مرزی دو کشور که موجب به شهادت رسیدن هشت نفر از مرزبانانی ایرانی در جنوب شرق کشورمان به دست تروریست ها شد، گفت: سرتاج عزیز مراتب تسلیت و تاسف خود را نسبت به شهادت تعدادی از مرزبانان ایرانی در روزهای اخیر اعلام کرد. قرار شد که دو طرف هر چه بیشتر در این زمینه با یکدیگر همکاری و هماهنگی داشته باشند و اقدامات مشترک برای جلوگیری از این گونه فجایع ناشی از تروریسم و افراط گرایی در منطقه داشته باشند.

اراده جدی دو کشور برای ارتقای سطح روابط تجاری

ظریف همچنین درباره روابط ایران و پاکستان گفت: روابط میان دو ملت و دو دولت ایران و پاکستان روابطی بسیار خوب، ریشه دار و تاریخی است. دو کشور از ظرفیت های زیادی برای توسعه روابط به ویژه در زمینه های تجاری و اقتصادی برخوردارند و سطح کنونی مناسبات تجاری و اقتصادی میان دو کشور هنوز تا رسیدن به حد مطلوب فاصله دارد و اراده دو طرف این است که این روابط را به نفع مردم دو کشور و به نفع منطقه تقویت کنند.

ظریف با بیان اینکه ایران و پاکستان از فرصت ها و چالش های مشترک در منطقه برخوردار هستند، گفت: متاسفانه هر دو کشور با خطرهای افراط، تروریسم و خشونت مواجه هستند و باید از تمام ظرفیت های خود برای متوقف کردن این مسایل به ویژه درگیری ها و جنگ ها میان مسلمانان استفاده کنند. جنگ و خونریزی در نقاط مختلف سرزمین های اسلامی برای ما درد آور است و افراطیون سبب شده اند تا تصویری منفی از اسلام در جهان به نمایش گذاشته شود؛ تصویری که ه هیچ ارتباطی با اسلام حقیقی ندارد.

استقبال از همکاری مشترک با پاکستان درباره افغانستان

وی بیان اینکه جمهوری اسلام ایران و پاکستان هر دو از تشکیل دولت وحدت ملی در افغانستان استقبال کرده اند، گفت: ما از همکاری مشترک ایران و پاکستان با افغانستان استقبال می کنیم . مساله مواد مخدر و تروریسم و حضور تروریست های القاعده و طالبان و همچنین داعش در افغانستان تهدیدهای جدی برای منطقه است و باید برای مقابله با این تهدیدها، در کنار هم بایستیم و توانایی لازم برای این کار را داریم.

ظریف گفت: ایران و پاکستان آمادگی دارند با این مسایل از طریق یک روند تحت رهبری و مدیریت خود افغانستان مقابله کنند و ما برای کمک به برادارن و دوستان افغان خود در این زمینه آماده ایم.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با هدف انجام گفت و گوهای دوجانبه و منطقه ای با عالی ترین مقامات دولت جمهوری اسلامی پاکستان، عصر امروز و بعد از انجام سفری چند ساعته به مسقط، وارد اسلام آباد شد.

ظریف در مدت اقامت دو روزه خود در اسلام آباد، علاوه بر دیدار با سرتاج عزیز همتای پاکستانی خود، با محمد نواز شریف نخست وزیر، ژنرال راحیل شریف فرمانده ارتش، ایاز صادق رییس مجلس ملی، رضا ربانی رییس مجلس سنا و اسحاق دار وزیر اقتصاد و دارایی این کشور دیدار خواهد کرد. (ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها