در مراسمی که با عنوان «جشن هنر انقلاب»، عصر امروز در حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی برگزار می‌شود، چهره برگزیده سال هنر انقلاب اسلامی معرفی خواهد شد.
کد خبر: ۷۸۵۴۷۰
چهره سال هنر انقلاب کیست؟

به گزارش جام‌جم، ابراهیم حاتمی‌کیا (فیلمساز)، نرگس آبیار (فیلمساز)، مسعود نجابتی (گرافیست و خوشنویس)، فاضل نظری (شاعر) و مرتضی سرهنگی (نویسنده و پژوهشگر)، از جمله چهره‌های سرشناس فعال در عرصه فرهنگ و هنر انقلاب اسلامی هستند که برای دریافت عنوان چهره برگزیده هنر سال با یکدیگر به رقابت می‌پردازند.

نام ابراهیم حاتمی‌کیا، نویسنده و کارگردان برجسته سینمای ایران که سه دهه فعالیت مستمر در عرصه دفاع مقدس را در کارنامه دارد و فیلم‌هایی چون از کرخه تا راین، بوی پیراهن یوسف و آژانس شیشه‌ای را از او به یاد داریم، به دلیل ساخت فیلم سینمایی «چ» در این فهرست دیده می‌شود. این فیلم که سعی می‌کند گوشه‌ای از زندگی شهید دکتر مصطفی چمران- به عنوان یکی از شاخص‌ترین چهره‌های دفاع مقدس و انقلاب اسلامی- را به تصویر بکشد، نماینده خوب و شایسته‌ای برای ترویج و اشاعه اندیشه‌های انقلاب اسلامی با زبان هنر سینماست. «چ» در زمان نمایش در جشنواره سی و دوم فیلم فجر و زمان اکران عمومی با نظرر مثبت تماشاگران و منتقدان روبه‌رو شد و در گیشه نوروزی سال 93 هم به فروش بالایی دست یافت.

نرگس آبیار هم به دلیل موفقیت خیره‌کننده فیلم «شیار143»، از دیگر نامزدهای دریافت جایزه چهره برگزیده هنر انقلاب اسلامی سال است. آبیار که سال‌ها به عنوان نویسنده عرصه دفاع مقدس فعالیت می‌کرد، در دومین تجربه بلند سینمایی‌اش، سراغ اقتباس از یکی از داستان‌های خودش – اختر و روزهای تلواسه- رفت و «شیار143» را ساخت؛ فیلمی که با بازی تاثیرگذار مریلا زارعی گوشه‌ای از رنج‌ها، بیم‌ها و امیدهای مادران چشم‌انتظار شهدا و رزمندگان دوران دفاع مقدس را به تصویر کشید و بسیاری از تماشاگران را منقلب کرد.

شروع موفقیت این فیلم در جشنواره سی و دوم فیلم فجر کلید خورد و به جوایزی همچون بهترین فیلم از نگاه تماشاگران، بهترین بازیگر نقش اول زن و جایزه ویژه هیات داوران دست پیدا کرد. شیار 143 باوجود زمان اکران نه‌چندان مناسب، با استقبال بالای تماشاگران مواجه شد و به فروش سه میلیاردی در گیشه رسید.

تمجید مقام معظم رهبری از این فیلم و سازندگان آن هم از نکات قابل ذکر در این زمینه است که مُهر تائیدی بر میزان اهمیت آن می‌زند؛ فیلمی که به عنوان یکی از مصادیق هنر انقلاب اسلامی قابل معرفی و بررسی است.

مسعود نجابتی، هنرمند شناخته شده عرصه گرافیک و خوشنویسی کشور هم به دلیل فعالیت در حمایت و تولید آثار هنرهای تجسمی برای دفاع از شان و شخصیت پیامبر گرامی اسلام(ص)، از دیگر کسانی است که این شانس را دارد تا امروز عنوان چهره برگزیده هنر انقلاب اسلامی سال 93 را از آن خود کند.

این هنرمند که متولد سال 46 است و کارهای ارزشمندی را در زمینه هنر گرافیک و خوشنویسی انقلاب اسلامی طی سال‌های فعالیتش انجام داده، سال گذشته و در بحبوحه هجمه‌های غرب علیه مسلمانان و بحث اسلام‌هراسی و هتک حرمت به ساحت پیامبر گرامی اسلام(ص)، فعالیت سازنده‌ای در این خصوص داشت. او همچنین یکی از داوران رویداد هنری جشنواره نشانه‌نوشته پیامبر اکرم فیلم محمد(ص) ساخته مجید مجیدی بود.

فاضل نظری، شاعر کشورمان هم از جمله نامزدهای دریافت جایزه چهره برگزیده هنر انقلاب اسلامی است. نظری که با مجموعه شعرهایی چون گریه‌های امپراتور، اقلیت و ضد شناخته می‌شود، سال 91 و در قالب یک نظرسنجی مردمی به عنوان پرمخاطب‌ترین شاعر انتخاب شد. جریان‌سازی و تاثیرگذاری بر غزلسرایی جوانان و شعر انقلاب اسلامی، مهم‌ترین دلیل حضور نام او در میان نامزدهای دریافت این جایزه ارزشمند است.

مرتضی سرهنگی، از جمله نویسنده‌ها و پژوهشگران پیشکسوت و شناخته‌شده کشور هم به دلیل تاثیرگذاری و ایجاد و شکل‌دهی به ادبیات دفاع مقدس، یکی دیگر از نامزدهای دریافت جایزه چهره برگزیده هنر انقلاب اسلامی سال است و می‌تواند امروز با کسب این عنوان ارزشمند، مراسم جشن هنر انقلاب را ترک کند. اسرار جنگ تحمیلی به روایت اسرای عراقی، مثل ماه، اسم من چفیه است، اسم من پلاک است، اسم من خاکریز است و خرمشهر؛ کو جهان‌آرا؟ از آثار مکتوب سرهنگی در حوزه ادبیات دفاع مقدس است.

به گزارش پایگاه خبری حوزه هنری، قائم‌مقام حوزه هنری انقلاب اسلامی در این خصوص توضیح داد: به منظور ایجاد یک جریان پیشرو برای تولید محتوای ارزشمند در موضوعات مورد دغدغه حوزه هنری و شناسایی و معرفی آثار ارزشمند در موضوعات انقلاب اسلامی در چند سال اخیر اقدام به تجلیل از هنرمندان مؤثر در این عرصه کردیم که امسال به لطف خدا به شیوه‌ای منسجم‌تر و بر مبنای شاخص‌های از قبل تدوین شده از یک نفر از هنرمندان مؤثر در هنر انقلاب اسلامی به عنوان چهره سال هنر انقلاب تجلیل خواهیم کرد.

محمد حمزه‌زاده، در مورد شیوه انتخاب چهره سال هنر انقلاب اسلامی هم گفت: در طول سال 93 و همان‌طور که از قبل وعده کرده بودیم آثار تولید شده‌ای که با شاخص‌های ذکر شده تطابق داشت شناسایی و در معرض قضاوت کارشناسان و نخبگان هنری قرار دادیم. این آثار صرفاً به تولیدات حوزه هنری محدود نمی‌شود و هر اثر هنری که مضامین هنر انقلاب را در خود جای داده بود به چرخه انتخاب کارشناسان ما اضافه شد.

او افزود: در مرحله نهایی از حضور بهترین صاحب‌نظران عرصه هنر انقلاب و هنرمندان مؤمن و متعهدی که همواره در طول سال‌های انقلاب اسلامی از مؤثرترین و پیشگامان هنر انقلاب بودند برای قضاوت دعوت کردیم که ایشان در نهایت یک چهره را به عنوان هنرمند سال انقلاب اسلامی معرفی کردند که البته از سه نفر دیگر از عزیزان نیز در این روز تجلیل خواهد شد.

دبیر کمیته انتخاب چهره هنر انقلاب در خصوص دیگر برنامه‌های امروز هم گفت: تولیدات حوزه هنری انقلاب اسلامی طی سال 93 بجز جشنواره‌های حوزه، موفق به دریافت 115 عنوان جایزه از جشنواره‌های مختلف ملی و بین‌المللی شده است. در مراسم امسال از 20 نفر از خالقان این آثار که در جشنواره‌های سطح اول کشور مثل جشنواره‌های فجر، جایزه داستان انقلاب، کتاب سال دفاع مقدس، شهید غنی‌پور، دوسالانه عکس ایران، جشنواره فیلم عمار، جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران، جشنواره فیلم رشد و جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوان و قلم زرین، جایزه‌های اصلی را از آن خود کرده‌اند قدردانی خواهد شد.حمزه‌زاده همچنین از جایزه ویژه رخداد هنری خبر داد و گفت: از متولیان یک رخداد هنری که در پیشبرد اهداف هنر انقلاب در سال 93 بیشترین تأثیر را داشته‌اند نیز تجلیل می‌شود.

جشن هنر انقلاب ساعت 16 امروز در تالار سوره حوزه هنری برگزار می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها