جام جم سرا- به گفته یک روان‌شناس، اعتماد به نفس به این موضوع بستگی دارد که فرد تا چه حد مورد قبول و علاقه دیگران است و چقدر خود را ارزشمند می‌داند.
کد خبر: ۷۸۵۲۲۴
احساس خود ارزشمندی، لازمه اعتماد به نفس

مهین عیوض‌زاده، با بیان اینکه بالا بردن اعتماد به نفس پیش زمینه می‌خواهد، اظهار کرد: برای بالا بردن اعتماد به نفس، ساختن چیزی به نام عزت نفس و احساس خود ارزشمندی لازم است.

او اضافه کرد: برای ایجاد احساس خود ارزشمندی هیچ وسیله‌ای لازم نیست، به طور مثال افراد هر چقدر هم تحصیل کرده، ‌خانواده دار و وضعیت مالی مناسبی داشته باشند، برای ساختن عزت نفس نیازی به این وصله‌ها ندارد. احساس خود ارزشمندی پایه شخصیت خود است و از یک احساس ارزش به خود واقعی خود، بدون هیچ چیز اضافه‌ای، ساخته می‌شود.

عیوض‌زاده ادامه داد: احساس خود ارزشمندی یک پایه داخلی و یک پایه خارجی دارد به طور مثال در زمان کودکی، ‌اگر والدین این احساس را به کودک بدهند که شخص مهم و دوست داشتنی‌ای برایشان است، ‌ کودک این احساس خود ارزشمندی را در درون خود نهادینه می‌کند، بنابراین نسبت به خود احساس دوست داشته شدن و ارزشمند بودن را پیدا می‌کند. از طرفی دیگر فرد این واقعیت را می‌پذیرد که نعمت حیات را از خدا گرفته و به این دنیا پا گذاشته است، احتمالا شایستگی‌ها و لیاقت‌هایی را داشته که به این دنیا آمده است بنابراین برای اثبات ارزشمندی خود نیازی به مدرک ندارد.

وی تصریح کرد: با این حال، آدمی برای ارتقا و پیشرفت خود در زندگی و داشتن اعتماد به نفس لازم است دائما بیاموزد، کسب کند، رشد کند و غنی سازی شود. (باشگاه خبرنگاران)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
دكتر یمینی
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۹
۰
۰
عزت نفس ارزشی است كه ما برای خود قائلیم. اگر برای خود به عنوان یك انسان با ویژگی‏ها، توانایی‏ها و محدودیت‏هایی كه داریم ارزش قائل شویم، فردی هستیم كه عزت نفس بالایی داریم. فردی از عزت نفس زیاد، برخوردار است كه به دنیا نگرش مثبت داشته باشد، از استعدادهای خود به خوبی استفاده ‏كند و نه تنها برای خود احترام و ارزش قائل شود بلكه احساس ‏كند دیگران نیز او را دوست دارند. این افراد شایسته محبت هستند و انتظار دارند اطرافیان نیز برای آنها احترام قائل شوند و آنها را دوست داشته باشند. عزت نفس پدیده‏ای اكتسابی است نه ارثی. یعنی با تولد كودك، عزت نفس پا به دنیا نمی‏گذارد بلكه این پدیده طی دوران زندگی او، بخصوص در دوران كودكی و نوجوانی تحت تاثیر محیط بیرونی شكل گرفته و ساخته می‏شود. عزت نفس تجربه توانا بودن برای مقابله با مسائل اساسی زندگی و احساس شایستگی و خودباوری است. عزت نفس به معنای باور داشتن حق خود برای زندگی كردن و خوشحال بودن و فراتر از آن باور داشتن خود برای ابراز ایده ها، احساسات، خواسته ها، نیازها و سزاوار بودن برای رسیدن به هدف و موفقیت است و خود را شایسته محبت و احترام دیگران دانستن است. عده ای مانند كروكر (2002) عزت نفس را از خود ارزشی متفاوت می دانند و معتقدند:
• عزت نفسی كه منشاء خود ارزشی بیرونی دارد ماحصل یك ارزش گذاری بیرونی و بر مبنای عملكرد فرد است .
• ارزش عزت نفسی كه منشاء خود ارزشی درونی دارد ماحصل یك ارزش گذاری درونی است .
• عزت نفسی كه منشاء خود ارزشی بیرونی دارد، بیشتر ناشی از پذیرش فشارهای گروه همسالان است.
• عزت نفسی كه منشاء خود ارزشی درونی دارد ناشی از یك پذیرش الهی است.
• عزت نفس كه منشاء خود ارزشی بیرونی دارد، ناشی از احساسی است كه خودمان در مورد خودمان داریم.
• عزت نفسی كه منشاء خود ارزشی درونی دارد ، ناشی از برداشت و احساسی است كه معتقدیم آفریدگار ما در مورد ما می دارد.
وقتی كه عزت نفس برای مردم منشاء بیرونی دارد، آنها دائما به دنبال مدل و مد های روز هستند. آنها دائما در حال تغییر ظاهر خود بر اساس جو فرهنگی هستند و این احترام به خود براساس درك ارزش خود نیست .
عادل
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
۰
۰
سلام من آدم كم رویی هستم كمكم كنید.

نیازمندی ها