رابطه جدید قیمت و اجاره‌بها

بازوی جبرانی برای خرید مسکن

جام جم سرا- برخی فعالان اقتصادی معتقدند نوعی بلوغ در رفتار اقتصادی بازار‌ها پدیدار شده و احتمالا تاثیر بیانیه مطبوعاتی صادر شده از سوی ایران و کشورهای غربی در ١٠ روز آتی خود را نشان خواهد داد. در این میان بسیاری درباره بازار مسکن می‌پرسند، بازاری که در رکودی کشدار به سر می‌برد.
کد خبر: ۷۸۵۲۱۸
بازار مسکن: حالا وقت خوبی برای خرید است

برخی بر این اعتقادند که بازار مسکن در ماه‌های آتی از زیر سایه رکود بیرون خواهد خزید.
آیا بیانیه لوزان می‌تواند شر رکود را از سر بازار مسکن کم کند؟ این سوالی است که بسیاری با تردید به آن پاسخ می‌دهند. برخی می‌گویند هر چند بازار مسکن نمی‌تواند تاثیر مستقیمی از بازار بگیرد اما بهبود وضعیت اقتصادی و افزایش امید به آینده می‌تواند بازار مسکن را رونق دهد. این تاثیر غیرمستقیم اما نقشی تعیین‌کننده بر بازار مسکن به جا خواهد گذاشت.
یک مشاور املاک در منطقه شهر تهران در خصوص وضعیت خرید و فروش خانه گفت: هنوز بازار مسکن کار رسمی خود را آغاز نکرده است. عموما فروردین ماه کمتر کسی برای اجاره ملک یا خرید اقدام می‌کند از این رو ضروری است برای تحلیل بازار تا یک ماه آتی صبر کنیم.


مردم در انتظار کاهش قیمت مسکن

وی گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد در سه ماه پیش‌ رو قیمت‌ها تغییر خاصی نکند از این رو من فکر می‌کنم تا تیر ماه بازار مسکن در نوعی حالت ابهام و انتظار باقی بماند اما در ماه‌های بعد از آن امکان رونق بازار وجود دارد.
یکی دیگر از مشاوران املاک در محدوده میدان ولیعصر به خبرنگار ما گفت: نمی‌دانم چه شده که برخی معتقدند باید خانه ارزان شود. از من می‌پرسند راست است که خانه ٢٠ درصد ارزان شده است؟ آخر مگر قیمت مسکن دستوری تعیین می‌شود که ٢٠ درصد پایین بیاید. بالاخره وقتی قیمت تمام شده بالا باشد، باید قیمت در‌‌ همان حد و اندازه برای فروش تعیین شود.


وی گفت: در دوره‌هایی که امید مردم به زندگی افزایش می‌یابد، بازار مسکن هم رونق می‌گیرد. پیش‌بینی می‌کنم بازار خرید و فروش خانه‌های کوچکی که قدرت خریدشان بالاست در ماه‌های آتی داغ شود و مردم برای حفظ سرمایه‌هایشان تقاضایشان را وارد بازار کنند.
این فعال بازار مسکن افزود: کسانی که در سال‌های گذشته نتوانستند واحدهای ساخته شده و نوسازشان را به قیمت مطلوبشان بفروشند شاید در ماه‌های آتی بتوانند مشتری درخوری پیدا کنند اما با این حال باید توجه داشت که مردم از لحاظ روانی انتظار نوعی گشایش و کاهش قیمت را دارند.

یکی از فعالان بازار مسکن در غرب تهران نیز گفت: فکر می‌کنم در سال جاری قیمت‌ها اندکی افزایش پیدا کنند از این رو بهترین زمان برای خرید مسکن، زمان کنونی است و اگر کسی سرمایه دارد باید از این موقعیت بهره وی‍ژه‌ای ببرد چرا که با ورود خریداران به بازار، دیگر امکان سرمایه‌گذاری مطلوب از میان می‌رود.
او در پاسخ به این سوال که تعداد مراجعات برای خرید مسکن در روزهای اخیر افزایش یافته است یا خیر، گفت: فعلا که ماه بی‌پولی است و اصولا فروردین‌ماه کمتر کسی پول نقد در دست دارد اما همه می‌پرسند خانه کی ارزان می‌شود تا بخریم، وقتی می‌گویم قیمت‌ها خوب است و همین حالا برای خرید اقدام کنید طوری نگاهم می‌کند که انگار دروغ می‌گویم.


حالا وقت خرید است

از سوی دیگر رییس اتحادیه مشاوران املاک معتقد است که بازار مسکن در فصل بهار ظرفیت افزایش قیمت ندارد، بنابراین توصیه ما به مردم این است که الان بهترین زمان برای خرید است.
حسام عقبایی در پاسخ به این سوال که تحلیل و چشم‌انداز بازار مسکن بعد از تفاهم انجام شده میان ایران و ١+۵ چیست، گفت: مذاکرات ایران و ١+۵ و تفاهم صورت گرفته (بیانیه لوزان) در حال حاضر تاثیری بر بازار مسکن نخواهد داشت اما آنچه می‌توان با قاطعیت در مورد آن و در مورد آینده بازار مسکن در سال ٩۴ از آن سخن گفت، این است که بازار مسکن در سال جاری رونق خواهد گرفت.
وی به فارس گفت: در آبان ماه سال گذشته بیش از ٨١ هزار مورد معامله در سامانه کد رهگیری ثبت شد که این میزان در آذرماه به بیش از ٨٩ هزار مورد، در دی ماه به بیش از ١٠٠ هزار معامله و در بهمن ماه به بیش از ١٠٣ هزار فقره افزایش یافت.
رییس اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران گفت: این سیر صعودی ایجاد شده در روند معاملات مسکن به طور قطع در سال ٩۴ نیز ادامه خواهد داشت به طوری که تا پایان نیمه اول سال جاری، بازار مسکن به طور کامل از حالت رکود خارج شده و به رونق ایده‌آلی خواهد رسید.
عقبایی اضافه کرد: خروج سازندگان غیرحرفه‌ای از بازار ساخت و ساز به صورت نسبی باعث کاهش عرضه مسکن طی دو سال آینده خواهد شد با این حال، با ورود بازار مسکن به دوران رونق انتظار می‌رود دولت حمایت‌های لازم را برای ایجاد انگیزه ساخت و تولید بیشتر مسکن در سازندگان به عمل آورد و از این طریق روند تولید در بازار مسکن را نیز به سمت تعادل هدایت کند. (اعتماد)


*انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی در «جام جم سرا» لزوماً به معنای تایید یا رد محتوای آن نیست و صرفاً به قصد اطلاع کاربران بازنشر می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها