کاپیتانی ملی در گذر ایام

مردانی با بازوبند طلایی

ویژگی‌های زیادی دست به دست هم می‌دهد تا یک کاپیتان بزرگ در میدان مسابقه دیده شود، این ویژگی‌ها مواردی همچون قدرت رهبری، تجربه، قدرت تصمیم‌گیری و توانایی تحریک بازیکنان برای نتیجه‌گیری را در بر می‌گیرد.
کد خبر: ۷۸۵۰۳۸
مردانی با بازوبند طلایی

پررنگ و کمرنگ‌شدن این ویژگی‌ها تفاوت‌های موجود بین کاپیتان‌ها را رقم می‌زند. کاپیتان، نقشی رسمی در طول یک مسابقه دارد و حتی در ضیافت پنالتی‌ها نیز می‌تواند تاثیر‌گذاری خود را نشان بدهد. خیلی طبیعی است که کاپیتان در هر اتفاقی در طول مسابقه پیش از هر کسی واکنش نشان دهد، وقتی با داور صحبت می‌کند، وقتی هم‌تیمی مصدوم می‌شود یا وقتی قرار است جام قهرمانی بالای سر برده شود. به هر حال وظایف یک کاپیتان خیلی زیاد است که در اینجا نمی‌خواهیم آنها را توضیح بدهیم، اما تاکید روی اهمیت نقش یک کاپیتان خیلی تکرار است. بازیکنان بزرگی در طول تاریخ فوتبال نه تنها از لحاظ فنی که از لحاظ قدرت رهبری نیز مثال زدنی بوده‌اند. در ادامه با 10 کاپیتان برتر تاریخ بیشتر آشنا می‌شویم، کاپیتان‌هایی که الهام بخش تیم‌های خود بوده‌اند.

1 ـ فرانتس بکن بائر

به عنوان یک کاپیتان، فرانتس بکن بائر هر افتخاری را چه در رده ملی و چه در رده باشگاهی به دست آورد. او جام جهانی 1970 را برد، وقتی آلمان در فینال ایتالیا را 4 بر 3 برد، بکن بائر کاپیتان آلمانی‌ها بود. او قدرت رهبری بسیار بالایی داشت و کاپیتانی با اعتماد به نفس بسیار قابل توجه برای تیمش بود. او در مقام کاپیتانی مقتدر افتخارات دیگری همچون جام ملت‌های اروپا و لیگ قهرمانان اروپا را نیز به دست آورد. او در میان کاپیتان‌های برتر تاریخ پیشتاز است و هیچ‌کس به پای او نمی‌رسد. کاپیتان بکن بائر بی‌شک در صدر برترین کاپیتان‌های تاریخ فوتبال دنیا قرار می‌گیرد.

2 ـ بابی مور

او جوان‌ترین کاپیتان تاریخ تیم ملی فوتبال انگلیس است، وقتی برای نخستین بار بازوبند را بر بازو بست فقط 22 سال داشت. اوج کار او در فینال جام جهانی 1966 بود که به عنوان یک کاپیتان جام قهرمانی را برای اولین و آخرین بار برای انگلیسی‌ها بالا برد. او با وجود سن کم یکی از بزرگ‌ترین و بهترین کاپیتان‌های تاریخ بود.

3 ـ روی کین

شاید باورش سخت باشد بازیکنی که 11 مرتبه در دوران فوتبال خود کارت قرمز گرفت، کاپیتانی خوب برای تیمش باشد، اما در واقع چنین بود. او به عنوان کاپیتان تیم ملی فوتبال ایرلند و البته منچستریونایتد بسیار مقتدر بو، هر چند گاهی اوقات بداخلاق به نظر می‌رسید، ولی در کل بسیار کاپیتان خوبی بود که همه را می‌توانست هدایت کند.

4 ـ اوبودیولو وارلا

او کاپیتانی است که به تیم ملی اروگوئه کمک کرد تا با شکست برزیل در فینال جام جهانی 1950 قهرمان جام جهانی شود. وارلا قدرت نطق بالایی داشت و به بهترین شکل ممکن هم‌تیمی‌هایش را هدایت می‌کرد. او بسیار پرانگیزه و پرشور بود و روحیه لازم را به هم‌تیمی‌هایش تزریق می‌کرد.

5 ـ فرانکو باره سی

او مردی بود که شخصیت جالبی داشت و در طول دوران فوتبال خود بارها این موضوع را ثابت کرد. او زمانی که فقط 17 سال داشت به میلان پیوست و بعدها به کاپیتان میلان و تیم ملی ایتالیا تبدیل شد. او گاهی اوقات بعد از مالدینی کاپیتان دوم لقب می‌گرفت، اما زمانی هم که بازوبند را می‌بست به یک کاپیتان مقتدر و فرمانده تبدیل می‌شد.

6 ـ کارلوس پویول

او سال گذشته از فوتبال بازنشسته شد. پویول، باشکوه‌ترین دوران را در عصر توفانی بارسلونا داشت. پویول بزرگ‌ترین کاپیتان تاریخ باشگاه بارسلونا به شمار می‌رود، کاپیتانی که با این باشگاه کاتالانی تمام افتخارات ممکن را کسب کرد. پویول نه فقط یک کاپیتان خوب که یکی از برترین بازیکنان تاریخ این باشگاه به شمار می‌رود. پویول نیز از آن دست بازیکنانی است که هر افتخار ممکن در فوتبال را به دست آورده است.

7 ـ فرانسیسکو خنتو

خنتو یکی از موفق‌ترین و برترین کاپیتان‌های تاریخ فوتبال است. او 12 عنوان قهرمانی در لالیگا، شش عنوان قهرمانی در اروپا، دو قهرمانی در جام حذفی اسپانیا، دو کاپ لاتین و یک جام قهرمانی با تیم ملی اسپانیا دارد. هیچ کاپیتانی به اندازه او کاپ اروپایی به دست نیاورده است. او در تمام این قهرمانی‌ها که اکثر آنها با رئال مادرید رقم خورد، با قدرت کاپیتانی خود بسیار تاثیرگذار و تحسین‌برانگیز بود.

8 ـ مارادونا

درباره این کاپیتان بی‌بدیل تاریخ حرفی برای گفتن هست؟ او یک‌تنه آرژانتین را قهرمان جام جهانی 1986 کرد. او در هر دقیقه از این جام جهانی یک کاپیتان واقعی بود و در هر لحظه نقش یک هدایت‌کننده را داشت. کاپیتان مارادونا در آن جام جهانی پنج گل زد و پنج پاس گل داد. مارادونا کاپیتانی اسطوره‌ای هم برای ناپولی ایتالیا به شمار می‌رفت، جایی که او پنج سال کاپیتانی کرد؛ یعنی از سال 1986 تا 1991. او در مقام کاپیتان ناپولی کوهی از افتخارات را به دست آورد. مارادونا از بی‌نظیرترین کاپیتان‌های تاریخ است که برای او مانندی وجود ندارد.

9 ـ فرانچسکو توتی

سمبل رم که اسطوره وفاداری این باشگاه هم به شمار می‌رود، بی‌نظیرترین کاپیتانی است که تاریخ رم به خود دیده است. کاپیتان توتی گل‌های زیادی برای رم زده است. توتی اکنون در سی‌وهفت سالگی برترین بازیکن تاریخ تیمش هم به شمار می‌رود. مسئولیت سنگین کاپیتانی در تیمی همچون رم باعث نشد او از لحاظ کیفی افت کند.

10 ـ استیون جرارد

افسوس که این کاپیتان خوب هرگز با تیم ملی انگلیس و البته لیورپول به قهرمانی در اروپا یا لیگ برتر انگلیس نرسید، اما با این حال او از شایسته‌ترین کاپیتان‌ها در تاریخ لیگ برتر انگلیس به شمار می‌رود. کاپیتان جرارد البته به پایان دوران خود در لیورپول نزدیک می‌شود. او در پایان این فصل به عنوان یکی از برترین بازیکنان تاریخ باشگاه و برترین کاپیتان این باشگاه بندری به لیگ آمریکا می‌رود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها