جام جم سرا- یک فوق تخصص قرنیه با اشاره به اینکه شایع‌ترین علت نابینایی در جهان آب مروارید است، اظهار کرد: ابتلا به این بیماری به علت عدم دسترسی به امکانات جراحی در کشورهای فقیر شایع‌تر است.
کد خبر: ۷۸۳۲۱۹
شایع‌ترین علت نابینایی در جهان

دکتر محمدکریم اسماعیلی با اشاره به اینکه چشم انسان دارای یک عدسی شفاف در پشت عنبیه و مردمک است که وظیفه آن تمرکز نور بر روی شبکیه است، گفت: عدسی چشم از آب و رشته‌های پروتئین تشکیل شده است، بنابراین کنار هم قرار گرفتن این رشته‌های پروتئینی به صورتی است که موجب شفافیت عدسی شود اما اگر این رشته‌ها به هم چسبیده شوند؛ دچار کدورت می‌شود.

وی در ادامه بیان کرد: کدر شدن عدسی چشم که مانع عبور نور به داخل چشم می‌شود، آب مروارید نامیده می‌شود و این عارضه شایع‌ترین عامل نابینایی در دنیا است.

این فوق تخصص قرنیه با اشاره به اینکه علت اصلی نابینایی ۵۰ درصد مردم جهان به علت ابتلا به آب مروارید است، تصریح کرد: ابتلا به این بیماری به علت عدم دسترسی به امکانات جراحی در کشورهای فقیر شایع‌تر است.

وی در خصوص علائم ابتلا به آب مروارید، خاطرنشان کرد: شایع‌ترین علامت این بیماری کاهش بینایی و تاری دید است که کاهش بینایی اغلب به صورت تدریجی و پیشرونده ایجاد می‌شود.

اسماعیلی با تاکید به اینکه در صورتی که فرد به آب مروارید مبتلا شده باشد تصور می‌کند که از پشت شیشه مه گرفته به اشیاء نگاه می‌کند و به تدریج میزان کاهش بینایی وی افزایش می‌یابد، اظهارکرد: در مواردی که بیماری فرد به صورت پیشرفته باشد، وی حتی قادر به دیدن انگشتان دست خود نیست، اما کاهش بینایی فرد در صورت ابتلا به آب مروارید همراه با درد و قرمزی چشم نیست، به جز مواردی که بیماری خیلی پیشرفته و به آب سیاه تبدیل شده باشد. (ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها