چگونه تفکر مثبت داشته باشیم؟

۵ اصل نشاط آور برای لذت بردن از زندگی

جام جم سرا- کاهش میزان خشونت‌های اجتماعی، انحراف‌های اجتماعی، ارتقای سطح سلامت جسمی و روانی شهروندان و افزایش بهره وری در کار‌ها از جمله ضرورت‌های اجتماعی تفریح است.
کد خبر: ۷۸۲۴۱۹
راهکارهای افزایش شادی و نشاط در خانه و جامعه

داشتن تفریحات سالم از نیازهای یک خانواده و جامعه است و به همین دلیل تفریحات نقش موثری در شادابی جامعه دارند که وجود آن در رده‌های مختلف جامعه به نشاط اجتماعی می‌شود.
یک جامعه‌شناس، با بیان اینکه یکی از مباحث مهم و اساسی در هر جامعه‌ای توجه به نهادهای اجتماعی به ویژه نهاد خانواده است، گفت: در واقع خانواده هسته بنیادین نظام اجتماعی است.

دکتر علی باصری تصریح کرد: امروزه در زندگی شهری، خانواده کارکردهای گوناگونی دارد و باید به اوقات فراغت و تفریح توجه کند، زیرا هر چه خانواده به نیازهای فردی و اجتماعی اعضای خود مانند تفریحات سالم توجه کند، بهتر می‌تواند شاهد پویایی و نشاط خانواده باشد.

وی با اشاره به اینکه تفریحات سالم ارتباط مستقیمی با سبک زندگی دارد، گفت: منظور از سبک زندگی، شیوه زندگی افراد در جنبه‌های فردی و جمعی است و تفریحات سالم می‌تواند تاثیر مستقیم بر سلامت روانی و اجتماعی اعضای خانواده داشته باشد.


تفریحات سالم عامل کاهش آسیب‌های فردی و جمعی

این دکترای انسان‌شناسی یادآور شد: برای بررسی سلامت روانی نهاد خانواده، تفریحات سالم بسیار تاثیرگذار است و همچنین تفریح و اوقات فراغت می‌تواند منجر به کاهش آسیب‌های فردی و اجتماعی شود.

وی با بیان اینکه تحقیقات نشان داده است که هر چه تفریحات سالم در درون جامعه مهیا باشد؛ پویایی و بالندگی بهداشت روانی بیشتر می‌شود، افزود: نکته اساسی در نوع نگرش افراد و تصورهای غالب افراد نسبت به تفریح، سرگرمی، اوقات فراغت و میزان باور به کاهش تنش‌ها و اضطراب‌های اجتماعی است که مهم تلقی می‌شود.

این جامعه‌شناس اظهار کرد: امروزه انسان‌شناسان شهری بر این باورند که هر چه فضا‌ها و طراحی‌های شهری برای زندگی شهروندان بیشتر فراهم باشد، خانواده‌ها نیز آرامش فرهنگی، روانی و اجتماعی بیشتری دارند و به طور کلی فرهنگ، باورهای فردی و تفریحات سالم ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند.

باصری اوقات فراغت را زمانی که افراد از کار روزمره فارغ می‌شوند و وقت خود را با مواردی مانند تفریح، سرگرمی، گشت و گذار و سینما رفتن سپری می‌کنند، دانست و گفت: امروزه با توجه به نگرش فرزندان و تغییر علایق آن‌ها ما شاهد تفریحات به صورت‌های گوناگونی هستیم. استفاده از فضاهای مجازی، سینما رفتن و استفاده از فضاهای ورزشی برخی از آنهاست.


ایجاد امکانات تفریحی با توجه به علاقه‌مندی کودکان

این دکترای انسان‌شناسی با تاکید بر اینکه کودکان یکی از گروه‌های انسانی حائز اهمیت هستند که در صورت عدم توجه به ایجاد تفریحات سالم با آسیب‌های روانی و اجتماعی مواجه می‌شوند، گفت: بنابراین ایجاد خانه‌های اسباب بازی، فضاهای ورزشی و ابزارهای ارتباطی برای بلوغ فکری کودکان باید در نظر گرفته شود که امروزه شهرداری در کلان شهر‌ها به خانه اسباب بازی و امکانات تفریحی برای کودکان توجه می‌کندو این توجه باید مبتنی بر امکانات موجود و علاقه‌مندی کودکان صورت گیرد.


سلامت روان‌شناختی پیش فرض ایفای نقش در خانواده

دکتر یعقوب شفیعی فرد متخصص رون‌شناسی سلامت نیز، با بیان اینکه انسان در زندگی شخصی می‌تواند به طور همزمان نقش‌های مختلفی مانند پدر، مادر، همکار و شهروند اجتماعی داشته باشد، گفت: توان همه افراد برای ایفای یک نقش سخت یکسان نیست و افرادی که از لحاظ سلامت روان‌شناختی، سالم باشند، می‌توانند این نقش را ایفا کنند و سلامت روان‌شناختی پیش فرض ایفای نقش در خانواده است.


تغییر پذیری سلامت روان در طول زندگی

شفیعی فرد با اشاره به اینکه سلامت روان در اثر شرایط، عوامل و متغیرهای مختلف در طول زندگی می‌تواند تغییر کند، گفت: احساس شادکامی و خوشبختی تحت تاثیر سه عامل نقش عوامل ارثی، امکانات و انتخاب‌ها است.

این روان‌شناس سلامت تصریح کرد: عوامل ارثی می‌تواند بر میزان شادکامی مردم تاثیر بگذارد. به عنوان مثال افرادی وجود دارند که از نظر اقتصادی وضعیت مناسبی ندارند اما از درون بسیار شادکام هستند و این به دلیل عوامل ژنتیکی و ارثی در فرد است.

وی افزود: عوامل ارثی ۵۰ درصد در میزان شادکامی تاثیر دارد که براین عوامل ارثی نمی‌توان چندان تاثیر گذاشت زیرا به نسبت ثابت است.


تاثیر ۱۰ درصدی امکانات بر شادکامی

شفیعی فرد با تاکید بر اینکه پژوهش‌ها نشان داده است که امکانات تنها ۱۰ درصد در میزان شادکامی تاثیر گذار است، گفت: پول بیشتر، ماشین گران قیمت و امکانات در شادی افراد تاثیر کمی دارد و اگر این دسته از افراد ثروتمند شاد هستند؛ بیشتر به دلیل متغیرهای دیگر مانند عوامل ارثی است.

این دکترای تخصصی روان‌شناسی سلامت اظهار کرد: ۴۰ درصد شادکامی تابع انتخاب‌ها است که می‌تواند انتخاب نوع فعالیت‌های روزانه و یا انتخاب نوع نگرش‌ها باشد که توسط خود فرد انجام می‌شود و این به اختیار وی است که چه تفریحات سالمی را در انتخاب‌های خود بگنجاند تا هم کیفیت شخصی زندگی و هم کیفیت زندگی زناشویی خانواده را تغییر بدهد. (ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها