جاذبه‌های گردشگری ایران ناتمام است

فرصتی ناب برای فراغت نوروزی + عکس

سرزمین ایران پهناورترین سرزمین چهارفصلی است که طبیعت، تاریخ و فرهنگ آن هر یک جاذبه های گردشگری و دیدنی زیادی را به وجود آورده است.
کد خبر: ۷۸۲۲۵۷
فرصتی ناب برای فراغت نوروزی + عکس

ایران با داشتن ۳۱ استان دارای تمدنی چند هزار ساله است که باعث شده تا هر گوشه‌ای از آن حرفی برای گفتن داشته باشد. بی‌شک جاذبه‌های بسیار سرزمینی با وسعت ایران هنوز نتوانسته به مردم جهان معرفی شود.

اکنون ایران را در مجامع جهانی تنها با تخت جمشید معرفی می‌کنند اما همه جاذبه های ایران تنها در تخت جمشید خلاصه نمی‌شود.

این اثر تاریخی و جهانی یکی از مهمترین جاذبه های میراثی ایران است ولی در کنار آن آرامگاه پادشاه سلسه هخامنشیان در مکانی به نام پاسارگاد قرار دارد که اطرافش را نیز بناها و مجموعه های باستانی زیادی فرا گرفته است.

در بخش جاذبه‌های تاریخی استان فارس دارای تعداد زیادی بنای تاریخی است که بیشتر آنها به دوران پیش از اسلام مربوط می‌شود، اما آثار تاریخی دوران اسلامی ایران را نیز می‌توان در اصفهان یافت.

اصفهان و میدان نقش جهان آن که به نصف جهان نیز مشهور است. دورتا دور این میدان تاریخی را می توان به بازدید از مساجد و امکانی اختصاص داد که در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده اند مانند مسجد امام.

دومین شهر خشتی جهان

پس از اصفهان، شهر دیگری که بناهای تاریخی آن بیش از هر جاذبه دیگری به چشم می آید، یزد است و ۷۰۰ هکتار بافت تاریخی مشهورش.

در این بافت تاریخی، کوچه به کوچه و وجب به وجب آن می توان آثار باستانی مشاهده کرد به این دلیل است که آن را دومین شهر خشتی جهان می دانند.

وسعت بناهای تاریخی این شهر به حدی است که هیچ وقت کسی نمی تواند همه این بناها را در دو روز ببیند حتی بناهای شاخص آن مانند عمارت امیرچخماق، گوردخمه ها، کاروانسراها و موزه هایش هر کدام به زمان زیادی برای دیدن نیاز دارند.

کوچه های بافت تاریخی یزد

ایران با آنکه دارای آثار تاریخی زیادی است اما تنها جاذبه هایش به این میراث فرهنگی آن ختم نمی شود، جاذبه های کویری آن در محدوده مرکزی کشور، کم نیست.

کویر لوت، مرنجاب، شهداد و حتی سمنان نیز دارای دارای کویرهای بکر و دست نخورده ای است که این گردشگران و کویرنوردان زیادی را به سوی خود جذب می کند.

سافاری و تورهای کویرنوردی و صخره نوردی اگرچه گردشگران خاص خود را دارد اما هستند بسیاری از افرادی که دلشان می خواهد دل به دریا بزنند.

دریاهای خزر، خلیج فارس و عمان اطراف ایران را فراگرفته است. جزیره کیش به عنوان مروارید خلیج فارس یکی از بهترین جاذبه های آبی را دارد.

آکواریوم های دریایی آن و پرواز روی خلیج فارس آرزوی خیلی از گردشگران خارجی است که می توانند بدون ویزا به این جزیره رفته و از آن استفاده کنند.

در بخش جنوبی ایران یعنی دریای عمان نیز جزیره ای واقع شده که به واقع می توان جذابیت یک اقیانوس را در یک جزیره خلاصه کرد و دید. آن هم جزیره هرمز است با تمام خاک های رنگی و ساحل آبی شفافش.

جنگل در کنار کویر

دریای خزر هم یکی از جاذبه هایی است که می توان در برخی از شهرهای حاشیه اش به فاصله دو ساعت هم دریا را دید، هم کویر، کوهستان و هم جنگل را. برای این کار کافی است با جاذبه های گردشگری استان گلستان و شهر گیلان آشنا شوید.

آن وقت است که دلتان می خواهد به جنگل های هیرکانی نیز رفته و حتی جنگل های حرا در قشم را نیز ببیند.

چون جنگل های حرا در قشم با همه جاذبه های زمینی دیگرش مانند دره ستارگان اکنون تنها ژئوپارک خاورمیانه شناخته است.

باورهای مردم و آیین و رسم و رسوم ایرانیان برای بسیاری از گردشگران خارجی نیز جذاب و دیدنی است.

به عنوان مثال همین دره ستارگان در قشم به باور بسیاری از اهالی محل، در اثر افتادن ستاره ای در این بخش از جزیره به وجود آمده. اما آیین های دیگر مردم ایران هم هستند که برای دیدن آنها تنها باید از زمان اجرای مراسم با خبر شد.

پادشاهی زنان در روستا

مثل روزی که زنان یک روستا همه مردان را بیرون می کنند و خودشان می شوند، همه کاره روستا. در این روز ورود آقایان ممنوع است.

زنان انتخابات برگزار کرده و هر یک را متولی اموری می دانند. یکی شاه می شود، یکی وزیر، یکی عروس و دیگری داماد.

این روستا ۱۳ اردیبهشت هر سال شاهد نگهبانانی زنی است که اجازه نمی‌دهد خدشه‌ای به امنیت روستا وارد شود.

آنها آش پخته و نذری می‌دهند. پادشاه به خانه مستنمندان می رود و از بیماران عیادت می کند.

مردان هم در این روز باید به کوهستان رفته و برف های روی کوهها را در گودال​هایی چال کنند برای فصل تابستان که گوسفندان را به چرا می برند، آب کافی در اختیار داشته باشند به همین دلیل است که به این مراسم برف چال می گویند.

از این دست مراسم در ایران کم نیست. عزاداری های ایرانیان در دو ماه محرم و صفر، جشن های نوروزی و روزهای خاص مانند سیزده به در از جمله آیین هایی است که در همه جای ایران برگزار می شود.

دو هفته جشن برای نوروز باستانی

مانند جشن نوروز که از چهارشنبه آخر سال شروع شده و تا روز ۱۳ فروردین سال بعد ادامه دارد.

آیین های نوروزی در هر شهری متفاوت است اما وجه اشتراک همه آنها گرامی داشت آغاز فصل بهار و تحویل سال نو شمسی است.

از چهارشنبه سوری گرفته، تا رفتن به مزار درگذشتگان، پهن کردن سفره هفت سین، دید و بازدید از اقوام، تهیه شیرینی و آجیل، خوردن شام مخصوص شب عید، عیدی دادن و دیدار از بزرگان فامیل همه جزو آیین های مشترک همه ایرانیان در همه شهرهاست حتی روز ۱۳ به در نیز مردم جمع شده و به طبیعت می روند و از صبح تا عصر را با خانواده شان سپری می کنند.

آئین عزاداری و خطبه خوانی شب شهادت حضرت امام رضا (ع)

همه جاذبه‌های گردشگری و طبیعی ایران به کنار، گردشگران مذهبی از کشورهای اسلامی مشتاق زیارت امام هشتم در شهر مشهد هستند.

آنها هر ساله راه طی می کنند تا در مناسبت های مذهبی در کنار مردم ایران به زیارت امام رضا(ع) بروند.

امام رضا(ع) به همراه حضرت معصومه (س) و شاه چراغ سه مقصد اصلی گردشگری مذهبی ایران است.

شمارش همه جاذبه های گردشگری ایران تمام نمی شود. این جاذبه ها در همه رشته ها مورد علاقه گردشگران خارجی است اما در داخل نیز نوروز فرصتی ویژه است برای بهره مندی از این ظرفیت بی نظیر.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
یك هموطن
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۹
۰
۰
آیا جاذبه های تاریخی و گردشگری ایران فقط به این چند شهر محدود می شود؟ به نظر شما این نوع تبلیغات خالی از هر گونه قصد و غرضی است؟ قضاوت را به مردم عزیزمان واگذار می كنم.
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها