گزارش خبرنگار پارلمانی جام جم آنلاین

وزیر آموزش و پرورش کابینه روحانی رفتنی شد

حضور دولتی ها در «بهارستان» افزایش یافت

4670 تذکر و سوال از وزرای دولت یازدهم در 365 روز

تعداد تذکرها و سوال های نمایندگان مجلس شورای اسلامی از وزرای دولت یازدهم در سال 1393 به 4670 مورد رسید که این آمار نسبت به گذشته و دولت های پیشین افزایش چشمگیری داشته است.
کد خبر: ۷۸۱۳۹۲
4670 تذکر و سوال از وزرای دولت یازدهم در 365 روز

تذکر و سوال نمایندگان مجلس شورای اسلامی از وزرا نوعی نظارت محسوب می شود، اما نمایندگان معتقدند عده ای در مجلس از این ابزار نظارتی به عنوان دستاویزی برای تسویه حساب های جناحی و سیاسی بهره می برند.

هر چند که تذکر و سوال و حتی استیضاح حق مجلس است، اما باید توجه کرد که در شرایط حساس کنونی کشور اولویت های مهم تری وجود دارد که قطعا هر مسئول دلسوزی که قلبش برای نظام و انقلاب می تپد به خوبی به این مسایل واقف است.

در حال حاضر که موضوع اقتصاد و معیشت مردم یکی از دستور کارهای مهم دولت تدبیر و امید است، انتظار آن بود که برخی از نمایندگان مجلس بیش از آن که با طرح سوال و تذکر نادرست وقت وزرا را بگیرند به فکر تعامل و همکاری با دولت باشند و با وضع قوانین راهگشا مسیر دولت را هموارتر کنند.

تذکر و سوال نمایندگان از زمان آغاز به کار دولت یازدهم موضوعی فراموش نشدنی است، منتقدان از همان ابتدای دولت یازدهم موج تذکرها و سوال های خود را به سوی دولتمردان روانه کردند، به طوری که میزان تذکرها و پرسش ها در یک سال اخیر از وزیران دولت یازدهم چندین برابر دولت قبلی است.

بر این اساس، تذکرهای مجلس نهم به دولت از هفتم خرداد 91 تا آخر سال 92 ، 9هزار و 225 مورد و در سال 93، سه هزارو 619 مورد بوده است که می توان گفت از ابتدای مجلس نهم 12 هزار و 844 تذکر از سوی مجلس به دولت داده شده است.

همچنین میزان سوال ها از دولت از هفتم خرداد 91 تا پایان سال 92، هزار و 676 مورد و در سال 93 هزار و 51 مورد بوده که میزان کل آن را می توان دو هزار و 727 دانست.

بدین معنا که میزان پرسش ها از دولت یازدهم در طول یک سال اخیر به اندازه میزان سوالات در دو سال قبل بوده است.

در مجموع تعداد تذکرها و پرسش های نمایندگان مجلس شورای اسلامی از وزرای دولت تدبیر و امید در طول سال جاری به 4670 عدد رسیده که نسبت به گذشته و دولت های پیشین افزایش بیشماری داشته است.

بیشتر سوال ها و تذکرها به وزرا جنبه سیاسی و جناحی دارد

عابد فتاحی، نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در این باره با اشاره به این که فضای انتقاد در این دولت باز است، گفت: این موضوع باعث شده که بسیاری از منتقدین دست به تخریب دولت می زنند.

وی با یادآوری این که حجم سوال ها و تذکرها از دولتمردان یازدهم در یک سال جاری نسبت به گذشته چند برابر شده است، افزود: اکثر این سوالات و تذکرات جناحی و سیاسی است.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: برخی از نمایندگان با کلیات دولت در تضاد هستند و با نگاه سیاسی به این دولت می نگرند از این رو تذکر و سوال مطرح می کنند و می خواهند به نوعی دولت را با پرسش ها و تذکراتشان مورد هجمه قرار دهند البته بسیاری از نمایندگان نیز هستند که یا اصلا سوال و تذکری نداده یا اگر سوالی یا تذکری داده اند بسیار اندک بوده که این احترام به افکار عمومی و احترام به رای مردم و در راستای کمک به دولت بوده است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس افزود: البته بسیاری از نمایندگان نیز خود را برای انتخابات مجلس دهم آماده می کنند از این رو این گونه تذکرها و سوالات را می دهند.

برخی از نمایندگان با برخی سوالات و تذکرات به دنبال گروکشی هستند

ابراهیم نکو، نماینده مردم رباط کریم در مجلس شورای اسلامی نیز بر این باور است که آمار بالای سوال ها و تذکرها از یک سو وقت زیادی از نمایندگان و طراحان سوال می گیرد و وزرا به جای این که به امورات دیگر بپردازند به تذکرات و سوالاتی می پردازند که برخی از آنها حتی نمی تواند خواسته های آنان را برآورده کند.

وی افزود: نمایندگان خودشان وضعیت را می دانند، طرح بعضی از تذکرات و سوالات با توجه به شرایط فعلی امکان عملی شدن و یا دریافت پاسخ قانع کننده از سوی دولت ندارد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: البته برخی سوال ها و تذکرها به دلیل مسایل سیاسی و تفکر جناحی و گروهی است، ما شاهدیم که برخی مواقع عده ای پرسش خود را مطرح می کنند و بعد از مدتی سوال خود را پس می گیرند، این نشانه آن است که این ها مجلس را سر کار گذاشته اند و می خواهند دولت را مشغول به این مسایل کنند.

نکو افزود: البته برخی نیز به دنبال گروکشی ها هستند تا با سوال مطرح کردن یک کار خاص در منطقه آنان انجام شود.

تذکرها و سوال هایی که شکل واقعی خود را از دست دهد، غیر اخلاقی است

همچنین عباسعلی منصوری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان این که سوال و تذکر حق نماینده است، اظهار امیدواری کرد که تعامل بیشتر دولت و مجلس باعث کاهش سوالات و تذکرات شود.

وی با تاکید بر این که هر تذکر و سوالی که شکل واقعی خود را از دست دهد کار غیر اخلاقی به حساب می آید، افزود: امیدواریم که سمت و سوی تذکرها و سوال ها در آینده جناحی و سیاسی نباشد.

نماینده مردم کاشان در مجلس افزود: البته در مجلس طبیعی است که برخی ها تذکرها و سوال ها سیاسی و جناحی داشته باشند که این کار نادرستی است.

بهانه جویی ها و مانع تراشی های جریان های افراطی در حق دولت پایانی ندارد

کمال الدین پیرموذن، نماینده مردم اردبیل در مجلس نیز اظهار داشت: ظاهرا بهانه جویی ها، مانع تراشی ها و دام گستری های برخی اشخاص و جریان های افراط در حق دولت پایانی ندارد.

وی افزود: برخی نمایندگان از هر اهرم ممکن برای زیر بلیط خود آوردن دولت مقتدر استفاده می کنند ولی این افراد بدانند که این گونه اقدامات بی فایده است.

عضو فراکسیون رهروان ولایت مجلس خاطرنشان کرد: برخی نمایندگان برای منافع، باند، گروه، جناح و حتی خانواده های خود بسیار از وزرا سوال دارند.

وی افزود: عده ای می خواهند انرژی دولت را در مسایل جانبی مصرف کنند تا به مذاکرات هسته ای پرداخته نشود.

برخی بر اساس گرایشات سیاسی تلاش دارند دولت را ناکارآمد معرفی کنند

رمضانعلی سبحانی فر، نماینده مردم سبزوار در مجلس با یادآوری این که سوال و تذکر حق نماینده است، گفت: البته این که این حق چگونه و در کجا استفاده شود باید در نظر گرفته شود.

وی افزود: این سوال ها و تذکرها یا جنبه های منطقه ای دارد، گاهی نیز به حق تضییع حقوق شده و نماینده سوالی می کند البته ما وضعیت بضاعت دولت را در بحث درآمدی می دانیم باید در آن حد از دولت انتظار داشته باشیم.

نماینده مردم سبزوار در مجلس یادآور شد: گروهی به این موضوعات توجهی ندارند بلکه می خواهند بر اساس گرایشات سیاسی دولت را ناکارآمد معرفی کنند که این افراد به لحاظ تعداد کمتر ولی پرسروصداتر هستند.(ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها