مدیر کل دفتر آموزش و مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: فیلترهای به جا مانده از سیگار در طبیعت و محیط زیست سالانه یک میلیارد متر مکعب آب شرب را آلوده و از مصرف خارج می کند.
کد خبر: ۷۸۱۳۸۶
فیلتر سیگار سالانه یک میلیارد متر مکعب آب را آلوده می کند

محمد درویش امروز سه شنبه گفت: آرسنیک موجود در فیلتر سیگار موجب آلوده شدن یک میلیارد متر مکعب آبی می شود این میزان مورد نیاز 14 میلیون نفر در جهان است.

وی افزود: متاسفانه بسیاری از مردم عادت دارند فیلتر سیگار خود را در طبیعت رها کنند که این حرکت در روزهای تعطیل به ویژه ایام نوروز که تعداد سفرها افزایش می یابد بسیار بیشتر دیده می شود.

درویش تاکید کرد: رها کردن فیلتر در طبیعت نه تنها به منابع آبی آسیب وارد می کند بلکه سلامت حیات وحش را نیز به خطر می اندازد، زیرا حیات وحش با خوردن آن دچار مشکلات زیادی می شوند.

وی افزود: همچنین انباشت زباله یکی دیگر از مشکلات زیست محیطی سفرهای نوروزی است که در طبیعت به فراوانی دیده می شود.

درویش گفت: برخی مسافران علاوه بر رها کردن پسماندهای خود در طبیعت، قوطی های کنسرو را نیز در محیط زیست به جا می گذارند که حیوانات آنها را به جای غذا اشتباه می گیرند و این مساله موجب مجروح شدن دهان و دست و پای حیوانات می شود.

وی تاکید کرد: در برخی موارد این جراحات به حدی زیاد است که به مرور موجب از بین رفتن حیوانات می شود بنابراین بهتر است مسافران زباله های خود را همراه خود ببرند و در محل های تعیین شده قرار دهند.

فیلتر سیگار مرکز تجمع مواد سمی داخل سیگار است. براساس یک گزارش اگر به آمار موجود درباره افراد سیگاری و تعداد ته سیگارهایی که در طول سال بر زمین انداخته می شوند توجه کنیم، می بینیم که از میان 75 میلیون ایرانی، 15میلیون نفر سیگاری سالانه 371هزار و 430 کیلوگرم ته سیگار را زیر پا له می کنند.

در فیلتر باقیمانده از سیگارهای دود شده، مواد سمی و فلزات سنگین خطرناک دیگری مانند نیکوتین، سرب، مس و کروم هم وجود دارد که در یک بسته متشکل از 12هزار الیاف پلاستیکی در هم تنیده مانند «استات سلولز» و تجزیه ناپذیر جا سازی شده اند.

موادی که سالانه سبب مرگ میلیون ها پرنده و آبزیان می شوند این چرخه ای است که در زنجیره غذایی در نهایت به انسان باز می گردد.(ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها