زمان، زیستگاه و حوادث زندگی زردشت، پیامبر ایران باستان، همواره موضوع پژوهش‌های بی‌شماری بوده است.
کد خبر: ۷۸۰۷۰۵
زردشت در تاریخ

مقام و جایگاه زردشت در فرهنگ ایرانی پیوسته مورد توجه ایرانیان و ایران شناسان بوده است. پژوهش های بسیاری در این زمینه انجام شده و کتاب حاضر که از مجموعه «هزاره‌های دنیای باستان» بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه منتشر شده، یکی از جامع‌ترین و تازه‌ترین این تحقیقات به قلم پروفسور گراردو نیولی ایران‌شناس نامدار ایتالیایی است. او طی چهار مقاله‌ای که در بخش فرهنگ و زبان‌های خاورمیانه دانشگاه کالیفرنیا UCLA به صورت سخنرانی ارائه کرده، از نظریه های گوناگون بهره جسته و ضمن نقد برخی نظریه های متقدم، زمان زردشت را مورد بررسی قرار داده است.

او می نویسد: اگر بخواهیم نقش یک شخص یا رویداد را در تاریخ دنبال کنیم، باید بدانیم که آن شخص در چه زمانی می زیسته، یا آن اتفاق در چه زمانی رخ داده است. درحال حاضر، زمان حیات زردشت یکی از مشکلات عمده در مطالعات تاریخ ایران است، به حدی که می توان گفت مطالعه این مهم همواره یکی از فعالیت‌های موردعلاقه محققان بوده است...

گفتار یا سخنرانی نخست او در این کتاب، به دلایلی اختصاص دارد که عقیده وی را نسبت به فرضیه زیستن زردشت بین اواخر هزاره دوم و آغاز هزاره اول یا قرن دهم پیش از میلاد تغییر داد. علاوه بر این به بررسی نظریات کلنز و بویس – محققان زردشت‌شناس – و رد دیدگاه آنها می‌پردازد.

سخنرانی دوم به تفسیر منابع کلاسیک می‌پردازد که زمان زندگی زردشت را به قدمتی خیلی دور نسبت می‌دهند و نشان می‌دهد که چگونه این منابع با درک نادرستی که میان یونانیان در نیمه قرن پنجم پیش از میلاد نسبت به اطلاعات موجود درباره مکتب ایرانی رواج داشت، تنظیم شده‌اند.

فصل سوم، سنت یونانی دیگری را درباره زمان زردشت بیان می‌کند که به همزمانی فیثاغورث و زردشت اشاره دارد. در این بخش به تفسیرهای یهودی درباره حزقیال - زردشت که از سوی کلمن اسکندرانی مورد تایید قرار گرفته، پرداخته شده است.

چهارمین گفتار، زمان زردشت را با توجه به منابع زردشتی دیگری درنظر می‌گیرد که تاریخ حیات او را ۲۵۸ سال قبل از اسکندر دانسته‌اند.

پروفسور گراردو نیولی خاورشناس برجسته ایتالیایی از سال ۱۹۷۰ تا ۱۹۹۳ رئیس دانشگاه شرق‌شناسی ناپل بود. سپس به رم رفت و تا سال ۲۰۰۸ در کرسی «تاریخ ادیان در ایران و آسیای مرکزی» در دانشگاه لاسپینتزای رم به تدریس و پژوهش پرداخت. او رئیس موسسه آفریقا/ شرق و عضو شورای مشاوران و مولفان دانشنامه ایرانیکا نیز بوده است.

«زردشت در تاریخ» اثر گراردو نیولی با ترجمه مهدیه چراغیان از سوی بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه در 240 صفحه در سال 93 منتشر شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها