دلار آزاد ۳۳۶۵ تومان شد

جدول قیمت سکه و ارز

قیمت طلا، سکه و ارز برخلاف سال‌های گذشته با توجه به نزدیک بودن به ایام نوروز روند نزولی را در پیش گرفته است به طوری که در طول یک روز کاری قیمت سکه تمام بهار طرح جدید 27 هزار تومان و دلار 92 تومان کاهش یافت.
کد خبر: ۷۸۰۴۳۲
دلار و سکه روی شیب ارزانی + جدول

به گزارش جام‌جم، قیمت سکه تمام بهار آزادی دیروز از 940 هزار تومان به 913 هزار تومان رسید. محاسبه قیمت سکه طلا از حاصل‌ضرب قیمت طلای جهانی و قیمت دلار در ایران به دست می‌آید. از آنجا هم که قیمت دلار در همین بازه زمانی 92 تومان پایین آمده است، بالطبع باعث شده تا قیمت سکه‌های طلا نیز روند نزولی داشته باشد. این در حالی است که قیمت اونس جهانی طلا نیز در این روز ثابت بود البته قیمت اونس طلا در هفته گذشته بیش از 10 دلار کاهش یافته است.

محمد کشتی‌آرای، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران درباره کاهش قیمت طلا، سکه و ارز به خبرنگار ما گفت: در دو هفته اخیر قیمت جهانی رو به کاهش بوده به طوری که در طول یک هفته حدود ده دلار کاهش داشته است و از قیمت 1169 به 1159 دلار رسید.

وی افزود: در طرف دیگر این قضیه افزایش ارزش پول ملی در برابر دلار مطرح است که بسیار اهمیت دارد. ارزش پول ملی در پی وزیدن نسیمی مبنی براحتمال توافق هسته‌ای ایران و غرب افزایش یافته و تاثیر آن را در قیمت، سکه می‌توان مشاهده کرد.

این مقام صنفی ادامه داد: امسال برخلاف سال‌های گذشته قیمت طلا و سکه با وجود افزایش تقاضا، کاهش داشت، اما این کاهش قیمت تقاضا را افزایش نداد و باعث شد تا بازارهای این کالا خلوت‌تر شود.

کشتی‌آرای اضافه کرد: در این میان سکه تمام بهار آزادی در یک روز 27 هزار تومان و در طول یک هفته 62 هزار تومان کاهش قیمت داشت.

وی تصریح کرد: مذاکرات 1+5 تاکنون مثبت بوده و تاثیر آن در بازار بسیار مشهود است که با ادامه چنین روندی شاهد افزایش قدرت خرید مردم در همه حوزه‌ها نیز هستیم.

خبرنگار جام‌جم می‌نویسد: در همین حال بهای سکه نیم بهار آزادی که در روز پنجشنبه هفته گذشته با قیمت 504 هزار تومان عرضه می‌شد دیروز با کاهش هزار تومانی به 503 هزار تومان رسید، اما سکه ربع بهار آزادی برخلاف سکه‌های دیگر دو هزارتومان افزایش قیمت را تجربه کرد و از 270 هزار به 272 هزار تومان رسید.سکه گرمی نیز از 182 هزار به 181 هزار تومان رسید که کاهش هزار تومانی این سکه را نشان می‌دهد. همچنین طلای 18 عیار با کاهش 1829 تومانی از 95 هزار به 93 هزار و 171 تومان رسید.

قیمت دلار هم که مدت‌ها بود بر پایه 3300 تومان سوار بود، دیروز روی 3200 تومان قرار گرفت و با قیمت 3238 تومان معامله شد. این در حالی است که دلار در روز پنجشنبه با قیمت 3330 تومان عرضه می‌شد و به این ترتیب مشخص می‌شود که دلار 92 تومان فقط در یک روزکاری کاهش داشته است. یورو نیز که این روزها اصلا حال و روز خوشی ندارد روز گذشته هم ادامه کاهش قیمت را پی گرفت به طوری‌که از 3562 تومان به 3465 تومان رسید که 97 تومان کاهش داشته است.

کاهش فاصله نرخ دلار بانکی و آزاد

در همین حال، بانک مرکزی نرخ دلار بانکی را دیروز 27 هزار و 998 ریال و در یک قدمی مرز 2800 تومان تعیین کرد، اما روند قیمت دلار در بازار آزاد کاهشی بود و این نرخ 3248 تومان تعیین شد، بنابراین فاصله این دو نرخ در روز گذشته فقط 448 تومان بود.

نرخ دلار بانکی در حالی در روزهای پایانی سال جاری افزایش یافته که هفته گذشته ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی از آماده شدن مقدمات اجرای ارز تک نرخی در بازار طی سال 94 خبر داد بود.

حال با این اقدام بانک مرکزی و رشد نرخ بانکی دلار در روزهای اخیر به نظر می‌رسد بانک مرکزی در حال هماهنگ کردن نرخ ارز رسمی با بازار آزاد است و تلاش دارد تا فاصله قیمت‌های بانکی و بازار آزاد را کاهش دهد تا بتواند برنامه اقتصادی خود را در زمینه ارز در سال آینده اجرایی کند.

این در حالی است که رشد نرخ بانکی دلار در حالی اتفاق افتاد که نرخ ارز در بودجه سال 94 رقمی معادل 2850 تومان تعیین شده و برهمین اساس نرخ ارز بانکی ‌اکنون فقط 50 تومان با نرخ ارز بودجه سال 94 تفاوت دارد.

این تغییرات قیمتی در بازار بانکی و آزاد ارز در حالی رخ داد که زمزمه‌های تک‌نرخی کردن ارز در سال 94 علاوه بر رئیس کل بانک مرکزی از سوی علی طیب‌نیا، وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز شنیده شده بود.

با توجه به این‌که مسئولان اقتصادی کشور طی یک سال و نیم گذشته اقدامات زیادی را برای سامان بخشیدن به بازار ارز و ثابت نگه داشتن قیمت‌ها در این بازار انجام داده‌اند، به نظر می‌رسد دولت با تغییرات قیمتی در بازار آزاد و بانکی، عزم خود را برای تک نرخی کردن ارز در سال 94 جزم کرده باشد.

محمدحسین علی‌اکبری - گروه اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
بی نام
Iran, Islamic Republic of
۰۲:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۵
۰
۰
كشور ما با این عظمت تمدن قدرت اقتصادی با توجه به مخازن معدنی اخه اندازه این كشور‌های كوچیك‌ كه ۱/۱۰ ایرانم نسیتن ولی قدرت پول ملی شون ۱۰ برابر ماست اخه از ماست بر ماست دیگه ملت ما بجای اینكه اتحاد داشته باشن جلو‌ سود جو هارو بگیرن میان خودشون میشن دلال بابا‌جمع ‌كنین هیچ‌كس به فكر‌ایران نیس خیلی ها كلاه بردار شدن هرچی گرون میشه مردم میلشون بالا تر‌میره با هركی حرف‌میزنی ناله مینكنن ولی‌مثل چی پول خرج میكنن
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها