گفت‌وگو با مریم رستمی، مدیر رادیو ورزش بانوان

رادیو ورزش بانوان صدای جامعه ورزشی زنان

گزارشی از یک برنامه رادیویی

ورزش را بدون ویرایش بشنوید

پای رادیو گفت‌وگو که در میان باشد، اکثرا به یاد نقدهای تند جناحی و مباحث اقتصادی می‌افتند... هر چه در رادیو گفت‌وگو شنیده می‌شود، یک طرفش به سیاست بند است و اصولا در این شبکه رادیویی «همیشه پای سیاست در میان است.» «ورزش بدون ویرایش» در همین راستا تهیه و هر یکشنبه از آنتن زنده رادیو گفت‌وگو پخش می‌شود.
کد خبر: ۷۸۰۴۱۹

یک طرفه قضاوت نمی‌کنیم

برنامه «ورزش بدون ویرایش» پیش از این با اجرا و تهیه‌کنندگی مازیار ناظمی پخش می‌شد و هم اکنون نادر بنی صفار عهده‌دار این مهم است.

او در باره ویژگی‌های این برنامه می‌گوید: تغییرات زیاد و ملموسی رخ نداده است، اما به طور کلی برنامه‌ها با شمایل بیشتری در حالت گفت‌وگو محور نمایش داده می‌شود و مطمئنا بی‌تاثیر نبوده است.

وی تصریح می‌کند: این برنامه نیز همانند همه برنامه‌های ورزشی به فوتبال بیش از سایر برنامه‌های ورزشی توجه می‌کرد و ظرفیتی که سایر رشته‌ها داشته است را نادیده می‌گرفت در حالی که این رشته‌ها ظرفیت‌های بالایی دارند به عنوان نمونه والیبال جزو چهار تیم اول جهان قرار گرفت.

بنی‌صفار اضافه می‌کند: همه رشته‌های ورزشی به اندازه فوتبال جذابیت دارند ولی به دلیل این که همه رسانه‌های ورزشی را فوتبال به خود اختصاص داده است، باعث شده است که دیگر رشته‌های ورزشی با وجود ظرفیت‌هایی که دارند مورد غفلت واقع شوند.

این تهیه‌کننده ادامه می‌دهد: به همین دلیل سعی کردم این برنامه به سایر رشته‌ها نیز بپردازد هرچند که فوتبال پای ثابت برنامه است و به عنوان نمونه یک برنامه را به طور کامل به ورزش ووشو اختصاص دادیم.

اینجا رادیو گفت‌وگوست

تهیه‌کننده رادیو گفت‌وگو در خصوص عدم سنخیت میان ادبیات و ورزش می‌گوید: باور ندارم که در این عرصه باید به صورت تخصصی کار کرد. همان‌طور که یک پزشک عمومی هیچ‌گاه نمی‌گوید یک پزشک عمومی اطفال یا پزشک عمومی سالمندان است، برنامه‌ساز رادیو نیز چنین کاری نباید بکند. در عرصه برنامه‌سازی چه تخصصی باشد و چه نباشد، باید مطالعه کرد تا در همه حوزه‌ها بتواند کار کند این موضوع که آن برنامه با چه ارزش افزوده‌ای روی آنتن برود، میان تمام برنامه‌ها عمومیت دارد.

او با تاکید بر این که ورزش بدون ویرایش کاملا به متن می‌پردازد و از حاشیه دوری می‌کند، ادامه می‌دهد: اینجا رادیو گفت‌وگوست و ما نیز گفت‌وگو می‌کنیم. مقامات مسئول در برنامه برای پاسخگویی حاضر می‌شوند و قرار نیست یک طرفه به قضاوت بنشینیم به همین دلیل حاشیه‌ها کمتر ظهور پیدا می‌کنند و هر چند با آرمان‌های برنامه فاصله داریم ولی امیدواریم هر چه زودتر بهتر شویم و به یک برند تبدیل شود.

بنی صفار با اشاره به دعوت از خبرنگاران ورزشی به برنامه می‌گوید: این که گفته می‌شود برای تبلیغ برنامه از خبرنگاران برای حضور در برنامه دعوت می‌کنیم، چنین نیست هر چند که منجر به تبلیغات شود. قصد ما از این کار پوشش همه نگاه‌ها و صداها در برنامه است هر چند که ممکن است این کار تبعات و حاشیه‌هایی (با توجه به جنس کار خبرنگارها) داشته باشد، اما برنامه از ساختارهایی برخوردار است که نمی‌توان از آن عبور کرد.

تهیه‌کننده ورزش بدون ویرایش به انتخاب موسیقی برنامه که توسط خودش انجام می‌شود، اشاره می‌کند و می‌گوید: موسیقی همیشه به برنامه‌های رادیویی سمت و سو می‌دهد و همیشه سعی کرده‌ام موسیقی‌هایی انتخاب کنم که مخاطب پس از شنیدن آن به هیجان بیاید.

از متن خارج نمی‌شویم

محمد سیانکی نزدیک به بیست سال پیش یعنی از سال 74 کار اجرا و گزارشگری‌اش را در رادیو آغاز کرده است. او که خودش ورزشکار بوده، مجری برنامه‌های ورزشی و تهیه‌کننده برنامه‌های رادیویی و همچنین گزارشگری و مجری فوتبال نیز است.

سیانکی درباره اجرای برنامه ورزش بدون ویرایش می‌گوید: ورزش بدون ویرایش یک برنامه ورزشی کارشناسی است که بنده فقط نقش یک پل ارتباطی میان مهمانان و مخاطبان برنامه را دارم.

او به حاشیه نرفتن این برنامه را یکی از ویژگی‌های آن توصیف و خاطرنشان می‌کند: علت این‌که برنامه به حاشیه نمی‌رود و وارد مسائل خارج از متن نمی‌شویم، پرداختن به موضوعات کلان است، زیرا اگر وارد مسائل جزئی و مصداقی آن هم در ورزش شویم، بدون شک حاشیه بر متن غلبه می‌کند ولی مسائل کلان ورزش شما را از حاشیه دور می‌کند.

او آگاه بودن مجری را از شرایط مهم جذاب بودن یک برنامه می‌داند و می‌گوید: همیشه سعی کرده‌ام برای جذاب شدن موضوع و برنامه با مطالعه وارد برنامه شوم البته به شرطی که از موضوع برنامه آگاهی داشته باشم زیرا گاهی، موضوع برنامه را به من اطلاع نداده‌اند ولی در این شرایط هم با توجه به این‌که سعی کرده‌ام همیشه به روز باشم و در زمینه مختلف مطالعه کنم، توانسته‌ام برنامه را اداره کنم و مشکلی از این بابت پیش نمی‌آمد.

کارشناس ورزشی نیستم

وی درباره میزان مخاطبان برنامه نیز می‌گوید: راستش توقع داریم مخاطبان برنامه بیش از اینها باشدفکر می‌کنم یکی از دلایل اصلی این موضوع عدم اطلاع‌رسانی دقیق باشد. البته تغییرات پی در پی زمان پخش این برنامه نیز یکی دیگر از دلایل عدم آگاهی مردم از برنامه است، زیرا در شش ماه از سال برنامه دوشنبه‌ها پخش می‌شود و در بخشی از سال سه‌شنبه‌ها و در بخش دیگری از سال نیز در روزهای دیگر هفته، برنامه از رادیو گفت‌وگو پخش می‌شود، اما در رادیو تهران که مجری برنامه ورزشی، ورزش از نگاه رادیو تهران هستم، به دلیل ثابت بودن زمان پخش برنامه و تغییرات اندک، همیشه مخاطبین خودش را دارد و حتی این روزها که ساعت پخش آن به دلیل اذان به یک ساعت عقب‌تر رفته است، مخاطبان به موبایل من زنگ می‌زنند و زمان پخش آن را جویا می‌شوند.

سیانکی درباره سطح مهمانان برنامه هم می‌گوید: این را باید از تهیه‌کننده برنامه پرسید زیرا این موضوع به عهده تهیه‌کننده است البته خیلی وقت‌ها مخالف کارشناس دعوت شده به برنامه بوده‌ام، ولی همیشه سعی کرده‌ام حرفه‌ای عمل کنم چون بیست سال در رادیو فعالیت می‌کنم. البته من خودم را هیچ گاه کارشناس نمی‌دانم زیرا با وجود آن که سال‌ها ورزشکار بودم و در سطوح مختلف حضور داشته‌ام، اما در این عرصه که افرادی همچون امیرحاج رضایی و دکتر ذوالفقارنسب و دکتر زادمهر حضور دارند که در قیاس با آنها بنده خودم را کارشناس نمی‌دانم.

گفت‌وگو در مسیر پارک ملت

احمد خدابنده سامانی دستیار تهیه و هماهنگ‌کننده برنامه رادیویی «ورزش بدون ویرایش» است. او به ذکر خاطره‌ای از این برنامه می‌پردازد و می‌گوید: دوازده بهمن امسال قرار بود آرش میراسماعیلی قهرمان جودو، در برنامه ما حضور داشته باشد. چند دقیقه به آغاز برنامه وقتی با او تماس گرفتیم، اعلام کرد در ابتدای پارک ملت است، یعنی فاصله‌ای که اگر پیاده می‌آمد حدود پنج دقیقه تا رسیدن به سازمان زمان می‌برد؛ اما با وجود این میراسماعیلی با ماشین باقی مسیر را طی کرد. اواسط برنامه با او تماس گرفتیم که میراسماعیلی گفت تازه نزدیک مسجد بلال است! مدتی بعد و پس از این‌که دوباره خبری از میراسماعیلی نشد، با او تماس گرفتیم و متوجه شدیم ساختمان را اشتباه رفته است و از کارمندان آن ساختمان نشانی استودیو برنامه ما را می‌گرفته است! در نهایت هنگامی که تنها پنج دقیقه تا پایان برنامه ورزش بدون ویرایش باقی مانده بود، آرش میراسماعیلی وارد استودیو شد و با او گفت‌وگو را انجام دادیم.

زهرا جودکی / قاب کوچک (ضمیمه شنبه روزنامه جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها