مهم‌ترین چالش بانکداری و پرداخت الکترونیک ایران چیست؟

آن‌سوی پدیده‌ای به نام «کارمزدخواهی»

با وجود تعدد کارت‌خوان‌ها در هر فروشگاه، در این روزهای پر ترافیک کاری شبکه پرداخت الکترونیک، پایانه‌های فروشگاهی پاسخگوی نیاز مشتریان نیستند و مشتریان را در نیمه راه جا می‌گذارند.
کد خبر: ۷۸۰۱۳۷
کارتخوان‌هایی که مشتریان را در نیمه راه جا می‌گذارند

در آخرین روزهای پایان سال، تعداد تراکنش‌های شبکه شتاب و شاپرک افزایش یافته است. هر سال در بهمن و به ویژه اسفندماه حجم تراکنش های شبکه بانکی افزایش می یابد و مراجعه به فروشگاه ها و مغازه ها و استفاده از پایانه های فروشگاهی به اوج می رسد.

بر این اساس کیفیت ارائه خدمات در بخش پایانه های فروشگاهی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. این در حالی است که تعدد دستگاه های کارتخوان فروشگاهی به اعتقاد مسئولان بانک مرکزی معضلی است که گریبان خدمات الکترونیکی بانکی را گرفته است.

این روزها که اوج ترافیک کاری دستگاه های کارتخوان فروشگاهی است، به هر مغازه و فروشگاهی که مراجعه می کنید، می بینید که هر کدام چندین دستگاه کارتخوان را دارند که هر یک برای یک بانک است که این اتفاق ناشی از ترس از تراکنش ناموفق پایانه های فروشگاهی است.

یکی از فروشندگان دارنده پایانه فروشگاهی در مورد دلیل اینکه چندین دستگاه کارتخوان را در در فروشگاه خود دارد، گفت: در برخی از موارد خدمات و سرویس هایی که از مرکز و یا بانک ارائه دهنده خدمات دریافت می شود، با مشکلاتی همراه است و برای اینکه بتوانیم پاسخگوی مشتریان باشیم، بهتر است که دستگاه کارتخوان چند بانک را در اختیار داشته باشیم.

یک خریدار لباس از فروشگاه نیز گفت: این فروشگاه که از آن خرید کردم سه دستگاه کارتخوان دارد، بنده نیز دو کارت بانکی به همراه داشتم، اما نتوانستم با کارت بانکی مبلغ را از طریق این دستگاه ها به فروشنده پرداخت کنم و ناچار شدم از فروشگاه خارج شوم و با برداشت پول از خودپرداز دوباره برای پرداخت وجه خرید مراجعه کنم.

مردم در حالی هنوز هم به پایانه های فروشگاهی بی اعتماد هستند که مسئولان بانک مرکزی مطرح می کنند که بهتر است که فروشندگان تعداد دستگاه های کارتخوان خود را کاهش دهند. به طوریکه پیش از این اعلام شده بود کارتخوان های اضافه از فروشگاه ها جمع آوری می شود و کارتخوان های غیرفعال از این پس برای صاحبان فروشگاه ها زیان ده خواهند بود البته تمامی دستگاه های کارتخوان به شبکه شاپرک متصل هستند.

بر اساس آخرین آمارهای بانک مرکزی، میزان تراکنش های موفق شاپرک ۹۹.۳ درصد بوده است.

حجم تراکنش روزانه در شبکه شاپرک بین ۵۷ تا ۵۸ میلیون تراکنش بوده است. تا ۱۵ اسفند ماه جاری هم ۱۴.۵ میلیون تراکنش در شبکه شاپرک پردازش شده است.

از سوی دیگر تراکنش های ناموفق و پیغام هایی که از شبکه برای مشتریان ارسال می شود نیز مشکلات دیگری را ایجاد کرده است.

در برخی از تراکنش های ناموفق شبکه پایانه های فروشگاهی به مشتری اعلام می شود که در صورت کسر مبلغ، ظرف 24 ساعت به حساب باز خواهد گشت.

تعداد دیگری از بانکها هم اعلام می کنند که این مبلغ طی 48 ساعت آتی به حساب برگشت داده می شود.

این امر سردرگمی را برای مشتریان ایجاد می کند البته در برخی از تراکنش های ناموفق، مبلغ کسر شده دقایقی بعد به حساب مشتری برگشت می خورد.

همچنین قرار بود امسال بانک مرکزی برنامه اخذ کارمزد از پایانه های فروشگاهی را نهایی کند اما این اتفاق نیافتاد و به نظر می رسد که شورای پول و اعتبار در سال ۹۴ در مورد آن تصمیم گیری کند. این در حالی است که ناصر حکیمی مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی از ارائه یک گزارش محرمانه توسط بانک مرکزی به شورای پول و اعتبار در مورد کارمزد کارت خوان های فروشگاهی خبرداده است.

همچنین بر اساس اخبار بانک مرکزی مدل کارمزدی جدیدی برای دستگاه‌های کارتخوان تعیین خواهد کرد که ارقام آن هنوز مشخص نیست.

پیشنهاد بانک مرکزی به شورای پول و اعتبار در نظر گرفتن حدود ۱۲ فاکتور مختلف در تعیین کارمزدها است، تعداد تراکنش‌ها، اهمیت فروشنده، نوع فروشنده، مبلغ هر تراکنش و... در تعیین کارمزدها مدنظر قرار می‌گیرد و الگوی پیچیده‌ای است.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها