ارتش و نیروهای مردمی عراق در طول دو هفته اخیر عملیات گسترده‌ای را علیه گروه‌های تروریستی آغاز کرده‌اند. بخش اصلی این عملیات در استانهای دیالی، صلاح‌الدین و الانبار صورت می‌گیرد. آزاد‌سازی و پاکسازی تکریت مرکز استان صلاح‌الدین را می‌توان از دستاوردهای بزرگ عراقی‌ها دانست. در کنار این عملیات‌ یک نکته دیده می‌شود و آن برجسته شدن اقدامات و جنایات داعش در موصل است.
کد خبر: ۷۸۰۱۱۰
کتمان حقیقت تکریت با رویکرد به موصل

گزارش‌های منتشره از سوی رسانه‌های غربی و عربی بر یک اصل استوار است و آن جنایات داعش در موصل و تخریب اماکن تاریخی و باستانی به دست آنان است. با توجه به اینکه محور عملیات ارتش و مردم عراق در مناطقی همچون صلاح‌الدین، الانبار و دیالی است این سئوال مطرح می‌شود که چرا از یک سو داعش در موصل به کشتار مردم و تخریب آثار تاریخی و دینی می‌پردازد و از آن مهمتر چرا این اقدامات محور پردازش رسانه‌های کشورهای غربی و برخی رسانه‌های عربی شده است؟

در باب رفتار تروریست‌ها بسیاری از ناظران سیاسی بر این عقیده‌اند که داعش با ایجاد فضای رعب و وحشت تلاش دارد تا شکستهای گسترده خود در برابر ارتش و مردم عراق را کم‌رنگ جلوه داده تا مانع از فروپاشی بیشتر از درون شود. داعش که زمانی به نیروهای گسترده خود می‌بالید از درون با انشعاب‌های بسیاری مواجه شده که فروپاشی و نابودی آن را تسریع کرده است.

این سناریو نیز مطرح است که داعش در موصل در حال غارت آثار تاریخی و ارسال آنها به خارج از عراق است در حالی که با تخریب ساختمان و آثار تاریخی تقلبی سعی در پنهان‌سازی این غارت‌گری دارد تا در آینده عراق نتواند این آثار را از موزه‌های غربی که خریدار اصلی این آثار از تروریستها است بازپس گیرد.

اما درباره رفتار رسانه و مقامات غربی در محور قرار دادن تحولات موصل به جای دیگر نقاط می‌توان گفت که غرب به شدت از دستاوردهای ارتش و مردم عراق هراس دارد چرا که بدون کمک غرب و براساس وحدت و یکپارچگی درونی صورت گرفته است و این یعنی آگاه شدن ملتهای منطقه از بی‌نیازی به غرب برای رسیدن به امنیت و ثبات، این مسئله کاهش نفوذ نظامی غرب در منطقه را رقم خواهد زد. رسانه‌های غربی با برجسته‌سازی تحرکات داعش در موصل و آمارسازی مبنی بر پایین بودن تعداد نیروهای داعش در مناطقی مانند صلاح‌الدین، الانبار و دیالی سعی در اهمیت‌زدایی از دستاوردهای ارتش و مردم عراق دارند آنها برآنند تا چنان القاء سازند که بدون حضور غرب پیروزی بر تروریسم امکان‌ پذیر نخواهد بود.

غرب با این تحرکات به دنبال اهمیت‌زدایی از دستاوردهای عراقی‌ها و در اصل کم‌رنگ‌سازی وحدت و یکپارچگی آنها در تامین امنیت کشورشان است چنانکه در تکمیل این رفتار دمپسی رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا می‌گوید در صلاح‌الدین دو سه هزار داعشی بیشتر نیستند و عراقی‌ها 20 الی 30 هزار نفر. عراق در این مانور پیروز خواهد شد.

قاسم غفوری - جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها