سارق موتور‌های گران قیمت گیشا به دام افتاد

جزییات تعقیب و گریز پلیس در غرب تهران

توصیه های پلیس را جدی بگیرید

راههای پیشگیری از سرقت موتورسیکلت

پلیس آگاهی نیروی انتظامی برای پیشگیری از سرقت موتورسیکلت راهکارهایی را به شهروندان توصیه کرد.
کد خبر: ۷۷۹۲۶۳
راههای پیشگیری از سرقت موتورسیکلت

موتورسیکلت اگرچه وسیله ای است که استفاده از آن ایمنی کمتری در مقایسه با سایر وسایل نقلیه دارد؛ لیکن به دلیل برخورداری از مزایای فراوان، بیشتر مورد توجه عموم جامعه به ویژه جوانان و نوجوانان قرار دارد.

قیمت پایین، قدرت مانور آن در ترافیک های سنگین و وجود مدل های متنوع، به بازار این وسیلة نقلیه رونق زیادی بخشیده است.

شاید وقتی صحبت از ضعف ایمنی این وسیله نقلیه خطرناک به میان می آید، بیش از هر چیز آسیب پذیری راکبان آن در تصادفات رانندگی به ذهن متبادر شود اما واقعیت این است که ناامنی این وسیله، فقط در مسائل ترافیکی آن خلاصه نمی شود؛ ایمنی در برابر سرقت نیز مؤلفه مهمی است که موتورسیکلت ها از آن بی بهره اند.

به همان میزان که استفاده از این وسیله نقلیه مورد توجه افراد جامعه قرار دارد، توجه تبهکاران به ویژه سارقان نیز به آن معطوف است.

سهولت سرقت موتورسیکلت در مقایسه با سرقت خودرو؛ همچنین سهولت اوراق کردن و فروش قطعات آن به اوراقچیان غیرمجاز، از مهم ترین دلایلی است که مجرمان را به سرقت این وسیله ترغیب می کند.

آمار بسیار بالا و قرارداشتن در صدر جرائم؛ همچنین امکان سوء

استفاده از موتورسیکلت های مسروقه در اقدامات ضد امنیتی و تبهکارانه، سرقت این وسیله نقلیه را حائز اهمیت فراوان کرده است.

بی توجهی افراد در خرید و فروش این وسیلة نقلیه، بدون سند و به اصطلاح «سوئیچی»، مهم ترین علت افزایش سرقت آن است.

رعایت نکردن اصول ایمنی از سوی کارخانجات تولیدکنندة آن نیز در سهولت سرقت موتورسیکلت تأثیر بسزایی دارد؛ زیرا قطعات موتورها به راحتی اوراق شده و در بازار گرم فروش قطعات دست دوم و سرقتی به فروش می رسد.

با این حال نکته قابل تامل در سرقت موتورسیکلت این است که بیش از 80 درصد سرقت ها به دلیل غفلت مالباختگان اتفاق می افتد؛ چرا که این غفلت و ناآگاهی نسبت به موارد ایمنی است که زمینة سوء استفادة سارقان را فراهم می کند.

پارک کردن موتورسیکلت ها در معابر عمومی، بستر ارتکاب سرقت را فراهم می کند زیرا در بسیاری از موارد مشاهده شده است که موتورسیکلت ها بدون تجهیزات ایمنی در خیابان رها می شوند و افراد سودجو و فرصت طلب نیز که شاید انگیزه ارتکاب سرقت را از قبل نداشته باشند، با مشاهدة آن وسوسه شده و دست به سرقت می زنند.

بررسی موتورسیکلت های مسروقه و اظهارات مالباختگان نشان داده است که در بسیاری از موارد، افراد، موتورسیکلت خود را تنها با بستن قفل فرمان در خیابان رها کرده اند.

روش های مراقبت از موتورسیکلت به این شرح است:

- لزوم شماره گذاری و نصب پلاک روی موتور و استفاده از تجهیزات ایمنی تاخیری و بازدارنده.

- موتورسیکلت سواران حتماً باید وسیله نقلیه خود را با قفل و زنجیر

ضدبرش در پارکینگ های مخصوص متوقف کنند؛ همچنین از متوقف کردن آن در اماکن عمومی، حاشیه خیابان ها و ... خودداری کرده و در شرایط اضطراری آن را به افراد مطمئن سپرده یا اینکه در شعاع دید خود قرار دهند و از تحویل موتورسیکلت به افراد ناشناس نیز خودداری کنند.

- برخی موارد مشاهده شده که موتورسیکلت ها از حیاط منازل هم به سرقت رفته اند؛ بنابراین لازم است افراد در زمان متوقف کردن موتورسیکلت خود در حیاط یا پارکینگ منزل نیز آن را به شی محکم و ثابت قفل و زنجیر کنند.

- پرهیز از خرید موتورسیکلت های فاقد سند مالکیت واوراق مربوطه

- توجه به این نکته ضروری است که تمامی موتورسیکلت ها باید پلا ک داشته و پلا ک نیز باید روی آنها نصب شود. نخستین چیزی که با دیدن موتورسیکلت فاقد پلاک به ذهن می رسد، این است که این موتورسیکلت دارای سند مالکیت نیست و حتی ممکن است مسروقه باشد.

- افراد باید از خرید موتورسیکلت بدون انتقال سند در دفاتر رسمی یا به اصطلا ح سوئیچی خودداری کنند و به هیچ وجه موتورهای قولنامه ای و فاقد پلا ک را خریداری نکنند؛ زیرا موتور بدون سند برای پلیس حکم مال مسروقه را دارد و راکب آن به عنوان متهم دستگیر و در صورتی که نتواند ثابت کند این موتور را خریداری کرده، بازداشت می شود.

پرهیز از رها کردن اسناد و مدارک در قسمت های مختلف موتورسیکلت

- معمولا درپی مراجعه مالباختگان به کلانتری ها برای گزارش وقوع سرقت، مشخص می شود که افراد حتی کارت موتورسیکلت خود را به همراه نداشته و تمامی مدارک و اسناد مربوط به وسیلة نقلیه را داخل زین یا زیر قاب باتری نگهداری می کرده اند؛ از این رو به هیچ وجه قادر به احراز هویت نیستند.

دقت در هنگام خرید

- هر گونه خرید و فروش موتورسیکلت باید از طریق فروشگاه های معتبر و رسمی صورت گیرد. از دیگر موارد مهم در هنگام خرید موتورسیکلت، مطابقت دادن شماره موتور و شاسی آن با اسناد مالکیت است، ضمن اینکه خریدار باید مخدوش نبودن شماره موتور و شاسی را نیز به دقت کنترل کند.

- تعویض قفل ها و کلیدها پس از خرید موتورسیکلت

دقت در نگهداری سوئیچ موتورسیکلت

- مالکان موتورسیکلت باید از جا گذاشتن سوئیچ روی موتورسیکلت یا واگذاری آن به افراد ناشناس و غیرمطمئن به عناوین مختلف خودداری کنند.(ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها