دکتر محمد سرافراز رییس سازمان صداوسیما در نخستین نشست سراسری مدیران رسانه ملی در دوره جدید تاکید کرد که رویکرد این رسانه در قبال دولت، تعامل منصفانه و مبتنی بر احترام است.
کد خبر: ۷۷۸۹۷۰
سرافراز رویکرد رسانه ملی را در قبال دولت تشریح کرد

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، در این مراسم که امروز با حضور رئیس رسانه ملی، معاونان و مدیران تهران و مراکز در مرکز همایش‌های بین‌المللی صداوسیما برگزار شد، سرافراز سخنان خود را در چهار محور مسائل داخلی سازمان، ارتباط رسانه ملی با دستگاه‌های اجرایی، مباحث مربوط به سیاست‌های آینده کشور و مسائل منطقه‌ای و جهانی جمع‌بندی کرد.

رئیس رسانه ملی در ابتدای سخنان خود، با اشاره به حکم رهبر معظم انقلاب برای رئیس جدید رسانه و برنامه‌هایی که به آن الحاق شده بود، گفت: براساس حکم ایشان، رسانه ملی باید در حوزه فنی و فضای مجازی اقداماتی را انجام دهد که استفاده از فناوری‌های روز و تبدیل شبکه‌ها از SD به HD یکی از آنهاست.

سرافراز در ادامه با تاکید بر توانمندی‌ مدیران و لزوم اشراف آنها به برنامه‌هایی که به آنتن سپرده می‌شود، افزود: در حوزه مدیریت پیام باید اقدامات مهمی صورت بگیرد و همه مدیران سازمان باید بر پیام‌هایی که از رادیو و تلویزیون پخش می‌شود، اشراف و مدیریت داشته باشند و مقوله پیام را بخوبی بشناسند تا بر کیفیت محتوا افزوده شود.

ضریب نفوذ رسانه ملی را با توجه به مقتضیات جدید دنیای اطلاع رسانی به ویژه حوزه وب و تلفن همراه باید افزایش دهیم

وی با اشاره به جایگاه فضای مجازی و شبکه‌های اینترنتی در آینده رسانه‌ای گفت: امروزه، حوزه وب و تلفن همراه به ‌عنوان رسانه‌های جدید، بخشی از اوقات مخاطب را اشغال و شیوه اطلاع‌رسانی را متفاوت کرده ‌است. ما در چنین فضایی باید ضریب نفوذ رسانه ملی را افزایش دهیم که این امر نیازمند تحلیل، بررسی و ارزیابی درست از روند پیشرفت‌های رسانه بر ابعاد تکنولوژیک و محتوایی است.

رئیس سازمان صداوسیما با تاکید بر تغییر تشکیلات اداری سازمان به تشکیلات رسانه‌ای گفت: رسانه ملی بنا به وظایفی که دارد، باید برای رسیدن به اهدافی که برایش پیش‌بینی شده و نیز ضریب بالای نفوذ، تشکیلاتش را به تشکیلاتی رسانه‌ای تبدیل کند.

سرافراز توجه توامان به محتوا و مخاطب را دو بال پرواز رسانه ملی دانست و افزود: محتوا باید طوری ارائه شود که مخاطب آن را ببیند و بشنود و در حوزه رسانه که هم مخاطب خاص و هم مخاطب عام دارد، کارکرد داشته باشد.

تشکیلات سازمان صداوسیما برای رسیدن به اهداف تعیین شده و ضریب بالای نفوذ باید به تشکیلاتی رسانه‌ای تبدیل شود.

مخاطب محوری بدون توجه به محتوای هدفمند و ارائه محتوای بدون جذابیت که مورد توجه مخاطب قرار گیرد، فایده‌ای ندارد. هنر مدیریت رسانه‌ای است که به هر دو بعد توجه کند.

رئیس سازمان صداوسیما با تاکید بر لزوم ورود رسانه ملی به علوم و فناوری‌های شناختی افزود: ما به دنبال این هستیم که ببینیم چطور می‌شود بر قلب، مغز و عواطف انسان‌ها تاثیرگذاری داشت؛ زیرا پیامی که می‌دهیم از گوش و چشم دریافت می‌شود و هدف این است که تاثیرگذار باشد. یک برنامه خوب می‌تواند غرور و اقتدار ملی را تقویت کند و این مهم است که یک برنامه با چه نوع رنگ‌آمیزی و چه نوع صدا و ترکیبی روی آنتن می‌رود.

نحوه تعامل رسانه ملی با دولت

رئیس رسانه ملی درباره نحوه تعامل رسانه ملی با دولت یادآور شد: رسانه باید نسبت به دولت، منصفانه و با احترام برخورد کند، زیرا دولت در شرایط سختی کار می‌کند، تحریم‌های بین‌المللی و کاهش قیمت نفت مشکلاتی را به وجود آورده و کار دولت را دشوار کرده است. در عین حال از افراط و تفریط باید پرهیز کند و به خواسته‌های حزبی توجه نکند.

مخاطب محوری بدون توجه به محتوای هدفمند و جذاب فایده‌ای ندارد.

سرافراز، مسائل داخلی کشور را در حوزه مباحث هسته‌ای برای رسانه ملی مهم تلقی کرد و گفت: در مباحث هسته‌ای تیم مذاکره‌کننده مورد حمایت نظام و رهبری است و رسانه نیز وظیفه خود می‌داند از آنچه که رهبر معظم انقلاب ترسیم می‌کند، حمایت کند، اما برای به نتیجه رسیدن مذاکرات باید تحریم‌ها لغو شود و ضمانتی برای آن وجود داشته باشد، تحریم‌های اتحادیه اروپا، دولت آمریکا کنگره، شورای امنیت و همه مورد بحث است. آمریکا تاکنون از تحریم‌ها به عنوان یک عامل فشار بر ملت، دولت و حاکمیت استفاده کرده است.

رسانه باید نسبت به دولت، منصفانه و با احترام برخورد کند

وی در بخش دیگری از سخنان خود به اوضاع منطقه‌ای دنیا پرداخت و گفت: در حوزه منطقه‌ای شاهد تحولات گسترده‌ای هستیم که شروع آن با هم‌پیمانی قدرت‌های جهانی برای شکست سوریه بود که با مقاومت نیروهای اسلامی و حمایت ایران این اتفاق نیفتاد و اکنون برآیند آن به جریانی به نام داعش تبدیل شده است که نه‌ فقط مسائل اسلامی که مسائل انسانی را هم زیر پا می‌گذارد.

سرافراز تصریح کرد: من داعش را گروهی شیطانی می‌نامم که با حمایت گسترده برخی از دولت‌ها شکل گرفته است و همین موضوع سبب چالش میان دولت‌های منطقه و آمریکا شده است که آیا باید از داعش همچنان حمایت کنند یا نه.

حضور رسانه ملی در فضای مجازی

مهدی اخوان‌بهابادی، قائم‌مقام رسانه ملی در امور فناوری و رسانه‌های نوین نیز در سخنانی با اشاره به تغییرات رسمی که در حوزه صدا و تصویر در دنیا رخ داده است، گفت: آمار رسمی می‌گوید که تا سال 2019، تعداد 6‌/‌5 میلیارد تلفن هوشمند وجود دارد که 3‌/‌9 آن اشتراک متحرک است، ضمن این‌که تا این سال 90 درصد جمعیت جهان به فناوری جدید مخابراتی دست پیدا خواهند کرد و ترافیک دیتا در جهان به ده برابر می‌رسد.

وی با تاکید به سهم 50 درصدی ویدئو از ترافیک دیتا و نیاز مخاطب به دیدن و شنیدن فایل‌های تصویری و صوتی افزود: این آمار نشان می‌دهد تحولات جدیدی در حوزه صدا و تصویر در جهان رخ داده ‌است که به ما اجازه نمی‌دهد صرفا به فکر رادیو و تلویزیون سنتی باشیم.

اخوان بهابادی: رسانه ملی سعی خواهد کرد حضور خود را در فضای مجازی تثبیت کند و در این رقابت بازیگر ممتازی باشد.

قائم مقام رئیس سازمان در امور فناوری و رسانه‌های نوین با تاکید بر لزوم توجه به IPTV به عنوان راه‌حل نهایی که سبب همگرایی در حوزه رسانه خواهد شد، افزود: علاوه بر مبحث IPTV از بحث فضای مجازی و نرم‌افزارهای آن نباید غافل شد و این سه حوزه باید در کنار هم بنشیند.

وی با اشاره به برداشتن مرزهای انحصار در حوزه برودکست و وجود زنجیره تولید و عرضه محتوا در فضای مجازی گفت: رسانه ملی در مواجهه با فضای مجازی سعی خواهد کرد حضور خود را در این فضا تثبیت کند و در این رقابت بازیگر ممتازی باشد.

تاکید بر استفاده بهینه از منابع انسانی

در ادامه مراسم، علی‌اصغر جعفری، معاون سرمایه انسانی سازمان صداوسیما، شکل‌گیری معاونت سرمایه انسانی را گام‌ بلندی در رسانه ملی دانست و گفت: تراز رسانه ملی در حوزه نیروی انسانی تراز بالایی است و با توجه به توقع رهبر معظم انقلاب از رسانه ‌ملی، این رسانه با طراحی و اجرای نظام جامع مدیریت و توسعه سرمایه انسانی و ایجاد سامانه مدیریت سرمایه انسانی سعی کرده ‌است سازمان صداوسیما را به سازمانی با نیروهای خلاق، مومن و کارآمد رهنمون کند.

کمال خرازی، دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی که به عنوان مهمان ویژه در این نشست حضور داشت، در سخنانی با اشاره به چگونگی بهره‌گیری از علوم شناختی گفت: هم‌اکنون طرح‌های بزرگ علوم شناختی در خدمت مطبوعات، رسانه‌های دیداری، شنیداری و رسانه‌های مجازی هستند و این علوم به برنامه‌سازان کمک می‌کند که در فرآیند نیمه‌هوشیار بر ذهن مخاطب تاثیر بگذارند.

وی با اشاره به تاثیر فرآیندهای نیمه‌هوشیار در ظهور پدیده‌های نوخواسته، علت موفقیت بسیاری از برنامه‌های رادیو و تلویزیون را فضای استعاری آن دانست که برداشت ذهنی از پیام را به مخاطب واگذار می‌کند.

فعالیت صداوسیمای استانها با رویکرد استانی

همچنین دیروز رئیس رسانه ملی در دیدار با مدیران مراکز استان‌های صداوسیما گفت: هر استان متناسب با رویکرد استانی خود، اولویت‌های کاری‌اش را مشخص و اجرا کند.

سرافراز در نشست مدیران کل مراکز استان‌ها با برشمردن سیاست‌ها و ماموریت‌های جدید رسانه ملی گفت: از این پس صداوسیمای هر استان متناسب با رویکرد استانی خود طرح‌های رادیویی و تلویزیونی را تولید کند.

وی با تشریح برخی آسیب‌های اجتماعی در کشور از مدیران کل مراکز صداوسیما خواست با تعامل با دیگر دستگاه‌های استان درصدد ساخت و ارائه برنامه‌هایی باشند که به حل این مشکلات به صورت بومی کمک کند.

وی همچنین مدیران کل مراکز صدا و سیما در استان‌های مختلف کشور را مکلف کرد در پی کشف استعدادهای جوان در مناطق دوردست باشند و بویژه در بخش خبرنگاران آزاد از این نیروهای پراستعداد و خلاق کمک بگیرند.

دکتر سرافراز مدیران کل مراکز صدا و سیما در استان‌ها را مکلف کرد در پی کشف استعدادهای جوان در مناطق دوردست باشند.

حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی مقدم معاون امور استان‌ها و مجلس سازمان صداوسیما نیز در این نشست کیفیت محتوایی برنامه‌های تولیدی سازمان در سال آینده را اولویت‌ کاری همه مراکز ذکر کرد و گفت: سال آینده سیاستگذاری مراکز استانها روی تولیدات خاص و بومی متمرکز است.

وی افزود: قصد داریم مراکزی را که توانمندی‌های لازم را برای رقابت با دیگر مراکز ندارند، تقویت کنیم.

موسوی مقدم گفت: در نوروز سال 94 شبکه‌های دو، سه و پنج از تولیدات مراکز استان‌ها استفاده خواهند کرد. معاون امور استان‌ها و مجلس همچنین نقش شبکه‌های استانی را در بخش خبر بسیار مطلوب ارزیابی کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها