یادداشت سید مهدی شجاعی برای فیلم محمد(ص)

مجیدی آغازگر یک حرکت یا تحوّل در سینمای دینی

عکسِ فیلم‌های سینمایی برآیند تصویر کاملی را از آنچه تماشاگر خواهد دید، به او می‌دهد و مخاطب را به‌طور کلی در جریان قصه و حال و هوای اثر می‌گذارد.
کد خبر: ۷۷۸۷۸۷
قاب‌های عشق و صلح و مهربانی + عکس

عکس آثار سینمایی به خودی خود هویتی ندارند و فقط در ارتباط مستقیم با فیلم‌ها تعریف می‌شوند، اما درعین‌حال این ظرفیت را دارند که با نگاه هنرمندانه عکاس، به‌صورت مستقل هم ارزیابی شوند و به حیات خود ادامه دهند.

عکاسی فیلم که شامل عکس گرفتن از صحنه‌ها و لحظات پشت صحنه و تولید یک اثر سینمایی است، به وفور در اطلاع‌رسانی و تبلیغات فیلم استفاده می‌شود و مخاطب را دعوت به تماشای اثر می‌کند.

تماشاگرانی که فیلم را هم دیده‌اند، با تماشای عکس‌های لحظات مختلف و تاثیرگذار اثر، تجدید خاطره می‌کنند و یاد صحنه‌های به یادماندنی فیلم می‌افتند.

در واقع یک عکس هنرمندانه و خلاقانه کارکرد غیرقابل انکاری دارد و از مهم‌ترین ابزارهای ارتباط مخاطبان با فیلم سینمایی محسوب می‌شود.

عکاسی در هرکدام از ژانرهای فیلم مختصات و ملزومات خودش را دارد و عکاس با درک صحیح از فضا و قصه فیلم و صحبت با کارگردان، نسبت به ثبت درست لحظات اثر اقدام می‌کند.

عکاسی فیلم‌های دینی و مذهبی هم مبتنی بر اصول و قواعد بخصوصی است و عکاس باید بتواند در القای هرچه بیشتر وجه مضامین معنوی اثر کوشش کند.

از همین رو، لزوم عکاسی درست فیلم عظیم و ارزشمندی چون محمد (ص) ساخته مجید مجیدی که با نیت و هدف اشاعه عشق و مهربانی و صلح طلبی پیامبر گرامی اسلام در جهان تولید شده، بیش از پیش اهمیت می‌یابد.

موردی که محمد فوقانی، عکاس نام آشنای سینما بخوبی آن را رعایت کرده و توانسته همپای اثر، قاب‌های ماندگاری خلق کند.

او که سابقه طولانی در هنر عکاسی فیلم دارد و تصاویر ماندگاری از فیلم‌هایی همچون ضدگلوله، من مادر هستم، دموکراسی تو روز روشن، نیش زنبور، پارک وی، کاغذ بی خط و مزاحم را ثبت کرده است، بتازگی و در گفت و گو با فارس، از برپایی نمایشگاه عکس فیلم محمد (ص) و رونمایی از کتاب عکس‌های این فیلم همزمان با اکران آخرین ساخته مجیدی خبر داد. فوقانی در جریان ساخت این پروژه که چند سال به طول انجامید، حدود 7000 فریم عکس گرفت که از این میان 90 قطعه را برای چاپ در کتابِ عکسِ این فیلم انتخاب کرد.

عکس‌های این کتاب که برخی از آنها در مراسم بازدید از شهرک سینمایی نور (لوکیشن‌های فیلم محمد(ص)) به نمایش درآمد، شامل تصاویری دیدنی از فیلم و پشت صحنه این اثر سینمایی است.

عکس سخنرانی عبدالمطلب (علیرضا شجاع نوری) در میان جمعیت، عکسی که عبدالمطلب و ابوطالب (مهدی پاکدل) را سوار بر شتر نشان می‌دهد، عکسی از ساموئل یهودی (محسن تنابنده) سوار بر اسب، عکسی از آمنه (مینا ساداتی)، مادر گرامی پیامبر اسلام که نوزاد گرانمایه‌اش را در آغوش کشیده است و عکسی از مجید مجیدی (کارگردان) و ویتوریو استورارو (مدیر فیلمبرداری) در

پشت صحنه، از جمله تصاویر قابل اشاره این کتاب و نمایشگاه عکس‌های فیلم محمد (ص) هستند. تماشای برخی از عکس‌های زیبای فوقانی که در فضای مجازی هم قابل مشاهده است و در کنار اخبار فیلم محمد (ص) در نشریات به چاپ می‌رسد، انتظار تماشاگران را برای اکران عمومی این اثر فاخر بیشتر و بیشتر می‌کند.

علی رستگار‌ - گروه فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها