این نوروز، عجب چیز باحالی بوده است و کماکان نیز هست. اصلا کهنه بشو نیست. همیشه نو است. هر سال، روز از نو، نوروز از نو. دقیقا مثل همین الان که به گفته حافظ: ز کوی یار می‌آید نسیم باد نوروزی... و الی آخر که مورد بحث ما نیست. اگر نوروز و شادی‌های آن نبود که گذشت یک سال دیگر از عمر آدم، جای شادی ندارد؛ مگر طرف، بالاخانه را اجاره داده باشد. بعضی وقت‌ها خوب اجاره می‌کنند و طرف می‌بیند که می‌صرفد اجاره دهد.
کد خبر: ۷۷۸۷۸۶
نوروز، معروف‌تر می‌شود

حتما اطلاع دارید که مراسم ملی و دیرینه نوروز، فقط مختص ایران ما نیست. کشورهای دیگری هم هستند که این مراسم را دارند و آن را پاس می‌دارند. حالا این که عیدی هم می‌دهند یا خیر؛ اطلاعی در دست نیست، هرچند که به نظر ما، مخترع اولیه نوروز، اجداد خود ما در ایران بوده‌اند؛ منتها چون برای ثبت و ضبط جهانی آن مثل همیشه دیر جنبیده‌اند؛ الان برای خودش کلی مدعی دارد که بیا و ببین!

خبر وارده: «روز جهانی نوروز، پیش از این با حضور هفت کشور به عنوان میراث ناملموس جهانی ثبت و شناخته می‌شود؛ منتها با توافق و امضای 12 کشور، پرونده چند ملیتی این میراث کهن بشری، نهایی شد و از این پس نوروز با میزبانی 12 کشور به طور رسمی جشن گرفته می‌شود.»ــ به نقل از جراید

سوالات مطروحه: با عنایت به جهانی‌تر شدن نوروز و اضافه شدن پنج کشور دیگر به هفت کشور قبلی میزبان این جشن و مراسم؛ اکنون پرسش‌های زیر در ذهن مردم ما شکل گرفته است:

پرسش اقتصادی: آیا با جهانی‌تر شدن نوروز، نرخ میوه و شیرینی و آجیل و در راس همه، قیمت پسته، ارزان‌تر خواهد شد؟... (می‌گوییم ارزان‌تر؛ الکی مثلا الان ارزان است!)

پرسش ریالی: بعد از این تحول و درگیر شدن کشورهای بیشتری با نوروز، آیا مبلغ عیدی دولت و ایضا پدر و مادر و بزرگان فامیل، به صورت ارز رسمی جهانی از قبیل دلار و یورو پرداخت خواهد شد یا که ربطی ندارد و نگارنده حرف بی‌ربطی زد؟

پرسش عاطفی: وقتی که یک مراسم قشنگی مثل نوروز، پیوند زننده بسیاری از کشورهای همسایه به همدیگر است؛ آیا در عمل، قربان و صدقه همدیگر خواهیم رفت و می‌توانیم در قالب تعریف شده عروس و داماد، از همدیگر دختر بستانیم و به همدیگر پسر بدهیم؛ بلکه قوم و خویش‌تر شویم؟

پرسش سیاسی: حالا که حدود 12 کشور، داری جشن نوروز می‌باشیم؛ آیا وقت آن نشده که مانند کشورهای اروپایی شینگن، ما نیز با همدیگر یکی شویم و بدون گرفتن ویزا داخل کشورهای هم رفت و آمد کنیم؛ بلکه کلی از کاغذبازی سفارتخانه‌های درگیر کم شود؟

پرسش الکی: فعلا سوال دیگری به ذهن نگارنده نمی‌رسد؛ آیا کسی دیگر پرسشی ندارد؟... پرسیدن، نصف دانستن است و البته ماستمالی کردن پاسخ‌ها هم نصف ندانستن!

رضا رفیع

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها