معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان‌شمالی گفت: موریانه‌زدگی یکی از آفت‌هایی است که بناهای تاریخی این استان را تهدید می‌کند و تنها راهکار آن استفاده از چوب درخت ارس است.
کد خبر: ۷۷۸۵۹۳
چوب ارس تنها راه مقابله با موریانه‌زدگی بناهای تاریخی

علی‌اکبر وحدتی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به این‌که برای حل این مشکل، راهکار قطعی وجود ندارد، افزود: مشکل موریانه‌زدگی بیشتر در بناهای تاریخی شهرستان‌های جاجرم، گرمه و اسفراین مشاهده می‌شود.

وی با بیان این‌که حدود 260 گونه موریانه وجود دارد که هر یک از آنها به یک نوع شرایط آب و هوایی علاقه‌مند هستند، ادامه داد: موریانه‌هایی که در اماکن تاریخی این استان وجود دارند به آب و هوای خشک علاقه دارند.

وحدتی با ذکر این‌که این اداره کل برای مبارزه با موریانه‌ها ساده‌ترین روش را انجام می‌دهد، اظهار کرد: خارج کردن محل‌های آلوده به موریانه مهم‌ترین اقدامی است که این اداره کل انجام می‌دهد.

وی توضیح داد: به عنوان مثال در بنای تاریخی خواجه مهزیار ‌یا خانه تاریخی خوراشاه که درهای چوبی آنها موریانه‌زده بودند، درها خارج شد و به جای آن درهایی نو از جنس چوب درخت ارس به‌کار گرفته شد.

این مقام مسئول بیان کرد: چوب درخت ارس به دلیل وجود یک نوع صمغ که مزه آن مورد علاقه موریانه‌ها نیست، موجب می‌شود تا این حشره از این چوب فراری باشد.

وی تصریح کرد: اشباع‌شدن چوب در روغن‌ها از دیگر روش‌های دور کردن موریانه از بناهای تاریخی این استان است.

وحدتی در پاسخ به این پرسش که آیا استفاده از روش‌های دیگر همچون میخ زنگ‌زده در بناهای تاریخی موجب از بین بردن آنها نیز می‌شود، گفت: این روش در این استان استفاده نمی‌شود، اما به دلیل این‌که غذاهای مورد علاقه موریانه را تلخ می‌کند نیز می‌تواند روشی برای دور کردن موریانه‌ها باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها