روحانی در کنگره ملی روز بزرگداشت شهدا:

مذاکرات مقتدرانه در برابر قدرتهای جهان افتخار ملی است

رییس جمهوری در دومین کنگره ملی روز بزرگداشت شهدا با تجلیل از ایثار ، گذشت ، فداکاری و مقاومت شهدا و خانواده های آنان، کربلا را الگوی بزرگ ملت ایران دانست و تصریح کرد: ملتی که الگوی آن حضرت امام حسین (ع) و تاریخ عاشورا و کربلا است ، هرگز در برابر زورگویان سر خم نمی کند و تسلیم نمی شود بلکه مقاومت می کند و خداوند نیز این ملت را پیروز خواهد کرد.
کد خبر: ۷۷۸۴۴۸
مذاکرات مقتدرانه در برابر قدرتهای جهان افتخار ملی است

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی امروز دوشنبه در این مراسم با اشاره به اینکه عطر روح بخش و نجات بخش شهدا ، ما را به صراط مستقیم راهنمایی و هدایت می کند، گفت: انقلاب اسلامی با ایثار به پیروزی رسید، ایثار یعنی اولویت قراردادن و ترجیح دادن منافع و مصالح ملی، ارزشها و آرمانها بر منافع شخصی ، خانوادگی و جناحی و ما به شهدا ، ایثارگران ، آزادگان و جانبازان و همه آنهایی که در دفاع مقدس حضور یافتند ، می بالیم و افتخار می کنیم.

دکتر روحانی در ادامه با تاکید بر اینکه ما اهل حمله و تجاوز به هیچ کشوری نیستیم اما از وطن ، ملت ، استقلال و عزت ایران اسلامی با همه وجودمان دفاع می کنیم ، اظهارداشت:ما در دوران دفاع مقدس ، مظلومانه و اخلاقی از کشور خود در برابر تجاوز دفاع کردیم . رزمندگان ما در دوران دفاع مقدس ، مظهر اخلاق اسلامی و انسانی در عمل و میدان جنگ بودند.

رییس جمهوری با اشاره به کمکهای تسلیحاتی ، رسانه ای و مالی به رژیم صدام در دوران دفاع مقدس گفت: ملت ما تنها بود و ما دردوران دفاع مقدس مظلوم بودیم و در حالی که همه قدرتهای شرق و غرب از رژیم صدام حمایت می کردند، مظلومانه جنگیدیم .

روحانی با تاکید بر اینکه مذاکرات مقتدرانه در برابر قدرتهای جهان افتخار ملی است، اظهارداشت: دیروز سرداران ما در صحنه دفاع مقدس و امروز در صحنه دیپلماسی جهاد می کنند.

رییس جمهوری با تأکید بر اینکه پیروزی در نهضت انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و امروز مقاومت ملت بزرگ ایران در برابر قدرت‌های جهانی بدون ایثار، گذشت، فداکاری، ایستادگی و آمادگی برای شهادت، امکان‌پذیر نبود و نخواهد شد، گفت: امروز اگر دیپلمات‌های ما در مذاکرات در برابر قدرت‌های بزرگ ایستاده‌اند، به اتکاء ملت بزرگ ایران و خانواده‌های شهدا، ایثارگران و جانبازان است که برکت کشور ما هستند.

روحانی با اشاره به اینکه ملت ایران در انقلاب اسلامی با دستی خالی و با اراده‌ای محکم و با راهنمایی امام(ره) در برابر رژیمی تا بن دندان مسلح قرار گرفت و توانست در برابر آن قدرت استبدادی، پیروز شود، گفت: ندای پیروزی انقلاب روزی شنیده شد که طلاب فیضیه از مرگ نهراسیدند و صحن فیضیه مالامال از خون شهیدانی شد که با ایثار و ایستادگی از جانشان گذشتند، اگر آن روز طلاب و مراجع شهید نمی‌دادند و از رژیم می‌ترسیدند و اگر روحانیت که مردم را به مسیر شهادت دعوت می‌کرد خود شهید نمی‌داد، ندای انقلاب کارگر نمی‌افتاد.

روحانی ادامه داد: در جریان انقلاب، امام(ره) خود سینه سپر کرد و در روز عاشورای ۴۲ با همه مخاطرات و حضور هزاران کماندو که به قم آمده بودند در صحنه حاضر شد و اگر در دریای خطر قرار نمی‌گرفت، فریادش در غروب روز عاشورای سال ۴۲ تأثیرگذار نمی‌شد.

رییس جمهوری ادامه داد: امام(ره) در انقلاب قبل از اینکه خانواده‌های دیگر فرزندان خود را به میدان مبارزه بفرستند، فرزندش را به میدان فرستاد. ایشان زندانی و تبعید شد و فرزند بزرگ و مجتهدش حاج‌آقا مصطفی را نیز تقدیم انقلاب کرد و اگر از زندان ، تبعید و از تقدیم فرزند هراس داشت، انقلاب به پیروزی نمی‌رسید.

رییس شورای عالی امنیت ملی با تأکید بر اینکه چهره ایثار و شهادت در دوران دفاع مقدس بیش از انقلاب اسلامی ظهور و بروز یافت و در برابر دید همه جهانیان قرار گرفت، اظهار داشت: در دنیا جنگ زیاد بوده و هست و بنابراین در شرایطی قرار داریم که باید خود را برای ایثار و فداکاری آماده کنیم.

روحانی تصریح کرد: برخی جنگ‌ها منفور است و ارزشی ندارد، متجاوزان به ویتنام نیز کشته دادند اما کارشان ارزشی نداشت، کسانی که افغانستان و عراق را به خاک و خون کشاندند و امروز نیز در منطقه تجاوز می‌کنند، ممکن است کشته بدهند اما کارشان از دید جهانیان ارزشی ندارد.

رییس جمهوری با بیان اینکه آن وقتی شهادت معنا می‌یابد که جنگ و ایثار ارزش‌گذاری شود و دارای اهداف مقدس باشد، گفت: ما امروز، فردا و در برابر بیگانگان و خودی همواره به دفاع مقدس و شما خانواده‌های شهدا می‌بالیم و افتخار می‌کنیم برای اینکه دفاع مقدس، ایستادگی در برابر تجاوز و متجاوز بود، ما به کسی حمله نکردیم و هیچ‌گاه نخواستیم کشورگشایی و یا شهری را اشغال کنیم.

روحانی تأکید کرد: امروز هم که ایران ده‌ها برابر آن روز قدرت دارد، ‌شرایط ما شرایط جنگ نیست ، ما اهل تجاوز نیستیم، قدرت ما روز به روز بیشتر می‌شود و ما از وطن، خاک، ملت و استقلال خود با همه وجود دفاع خواهیم کرد.

رییس شورای عالی امنیت ملی با اشاره به دفاع زنان و مردان ایرانی در جریان حمله رژیم بعثی به شهرهای خرمشهر و سرپل ذهاب گفت: آن روزها زن و مرد دوشادوش یکدیگر در صحنه حضور داشتند و در برابر دشمن ایستادگی کردند.

وی با بیان اینکه در ۸ سال دفاع مقدس، ملت ایران مظلوم بود و مظلومانه جنگید، کمک‌های لجستیکی، اطلاعاتی و رسانه‌ای شرق و غرب به رژیم بعثی عراق را یادآور شد و گفت: ملت ما تنها بود، هیچ‌کس به ما کمک نکرد و آنها حتی به تعهدات خود در تعمیر و یا ارسال قطعه برای تجهیزات دفاعی ما پایبند نبودند، با این حال مهندسان و تعمیر کاران سرافراز ایرانی در داخل کشور نیازهای جنگ را برآورده کردند.

روحانی خاطر نشان کرد: ما اخلاقی جنگیدیم و هیچ جا اخلاق را فراموش نکردیم، گاه سرباز عراقی اسیر سرباز ما می‌شد و او در حالی که خود تشنه بود، قمقمه آبش را به او می‌داد. شهدای ما مظهر اخلاق انسانی و اسلامی بودند و آن را در میدان جنگ و در عمل نشان دادند. ما می‌دانستیم که رژیم دژخیم بعثی با آزادگان ما چه می‌کند، آنها برخلاف مقررات بین‌المللی وزیر نفت ما را زیر شکنجه به شهادت رساندند، اما ما هیچ‌گاه مقابله به مثل نکردیم به اسرایشان پیش از مقررات بین‌المللی براساس قوانین اسلامی احترام گذاشتیم.

رییس جمهوری با تأکید بر اینکه در دفاع مقدس هیچ الگویی بالاتر از کربلا و امام حسین(ع) برای رزمندگان ما مطرح نبود، گفت: امام حسین(ع) نه تنها امام شیعیان که امام همه آزادگان عالم است در عاشورا، مسیحی‌ها و زرتشتی‌ها عزاداری می‌کنند و یهودی‌ها متأثر می‌شوند، در شبه قاره هند روز عاشورا روز تعطیل عمومی است و در عاشورا بیش از یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون نفر، عزاداری می‌کنند، امام حسین(ع) رهبر آزادگان تاریخ و عالم است.

وی گفت: در دفاع مقدس، هرگاه مادران شهدا فشار روحی احساس می‌کردند، به یاد زینب(س) و مصائب این بانوی بزرگوار و رفتارش پس از شهادت فرزندان، برادران و برادرزادگانش می‌افتادند. کربلا الگوی ما در زندگی، انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و امروز و فرداست.

رییس جمهوری ادامه داد: ملتی که الگویش حسین بن علی(ع) و تاریخ عاشورا و کربلاست، هرگز در برابر دشمن سر خم نخواهد کرد و ایستادگی می‌کند و خداوند نیز این ملت را پیروز می‌کند.

روحانی با بیان اینکه ایمان، هجرت و شهادت در جای جای جبهه‌های جنگ مشاهده می‌شد، گفت: در دفاع مقدس همه ملت ما بخاطر مظلومیت و حقانیت به صحنه آمد و در جبهه‌ها از کسی پرسیده نشد که تو متعلق به این جناح یا آن جناح و راست یا چپ هستی، یا مسلمانی، شیعه‌ای، سنی‌، مسیحی و یهودی‌ هستی؟ همه آمده بودند از وطن، خاک و استقلال کشورشان دفاع کنند.

رییس جمهوری با تأکید بر اینکه باید یک مقداری زندگی سیاسی و افکار سیاسی را از مصالح و منافع ملی و اموری که متعلق به کشور و ملت است، جدا کنیم، گفت: مسأله محیط زیست و مذاکرات در برابر قدرت‌های جهانی متعلق به همه کشور است، ریزگردها، هنگامی که به سمت کشور می‌آیند از جناح‌ها برای ورود سوال نمی‌‌پرسند، اینها مسایل ملی است و باید همه به نفع مردم کار کنیم.

روحانی ادامه داد: سرداران رشید شما دیروز در میدان جنگ در برابر دشمن ایستادند و امروز سرداران شما در میدان دیپلماسی از کشور دفاع می‌کنند. این هم نوعی جهاد است. جهاد ابعاد مختلفی دارد و حتی کسی که برای کسب نان حلال از خانه خارج می‌شود در حال جهاد است.

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه مردم از ته دل به امام(ره)، رهبر و فرماندهی‌شان در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس اعتقاد داشتند، اظهار داشت: فرق است میان آنکه فرمانده انسان فقیهی عارف، مجتهد امتحان پس داده در مبارزات باشد یا آدم عادی.

روحانی ادامه داد: در جبهه می‌دیدیم، بیشتر از جوانان در سنگر می‌گفتند سلام ما را به امام برسانید ما آمدیم تا امام تنها نماند. امروز هم مردم اینچنین هستند. رهبری مجتهد، فقیه و امتحان پس داده در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس دارند. ایشان جزو اولین افرادی بود که لباس جنگ پوشید و در جبهه‌ها حاضر شد.

رییس جمهوری با اشاره به سیره نبی مکرم اکرم(ص)، گفت: از امیرالمؤمنین(ع) روایت است که می‌گفت در میدان جنگ هرگاه کار سخت می‌شد، به پیش و پناه پیغمبر(ص) می‌رفتیم، یعنی آنکه نبی مکرم اسلام(ص)، خود در میدان جنگ بود. رهبری صالح به عنوان بهترین مشوق برای نسل ما برای حضور در دفاع مقدس بود.

وی افزود: امروز دولت و همه مردم وظیفه دارند نام شهیدان را زنده نگه دارند، نام کسانی را که هر چه داشتند و بهترین چیز یعنی جانشان را در مسیر حق دادند، آنها زنده هستند و نزد پروردگار روزی می‌خورند، باید فرهنگ شهید، شهادت و ایثار را زنده نگه داشت.

رییس جمهوری با تأکید بر اینکه دولت یازدهم به دور از تعارف و شعار و با افتخار در جهت نشر فرهنگ ایثار و شهادت از هیچ تلاشی دریغ نکرده و نخواهد کرد، گفت: اجر خانواده‌های شهدا فقط با خداست و هیچ بشری قادر نیست که اجر یک شهید را بدهد.

روحانی در پایان تأکید کرد: خاک پاک شهیدان تربت متبرکی برای همه ماست ما شک نداریم آنها نزد خدایند، آنها شاهد و گواهند، آنها هر جا که بحث استقلال،‌عزت، مقاومت و کار خیر و پسندیده باشد، شهادت می‌دهند. آنها شاهد همه نیکی‌ها، خوبی‌ها و اخلاق حسنه هستند.

پیش از سخنان رییس جمهوری، حجت‌الاسلام والمسلمین شهیدی معاون رییس‌ جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به چگونگی شکل‌گیری بنیاد شهید و نامگذاری روز بزرگداشت شهدا، از نشر فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه و خدمات رسانی به جامعه ایثارگران به عنوان دو رکن اصلی و هدف بنیاد شهید یاد کرد و گفت: نشر فرهنگ ایثار و شهادت، مطالبه رهبر معظم انقلاب است و در این زمینه برنامه‌ریزی‌های متعددی انجام شده است.

حجت الاسلام و المسلمین شهیدی با اشاره به تلاش دولت تدبیر و امید برای خدمت‌رسانی بهتر به جامعه ایثارگران از اجرایی شدن قانون جامع ایثارگران به میزان بیش از ۷۰ درصد خبر داد و گزارشی را از فعالیت‌های این بنیاد در خصوص اشتغال فرزندان خانواده‌های شاهد و ایثارگر، مسکن، مجتمع‌های فرهنگی، ساماندهی گلزارهای شهدا و نیز چابک‌سازی سازمان متبوعش ارائه کرد.

در این مراسم همچنین از خانواده ۴ شهید تجلیل شد و پدر شهید دولتی نو به نمایندگی از خانواده های شاهد، لوح تقدیری را به رییس‌ جمهوری به پاس حمایت‌های ارزشمند از خانواده شهدا اهداء کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها