معاون مرکز ملی فضای مجازی از تصویب مقررات حاکم بر رواج پول مجازی در کشور در کمیسیون عالی تنظیم مقررات این مرکز خبر داد و گفت: مقررات و آیین‌نامه‌ای که در آن تکالیف دستگاه‌های مرتبط با این موضوع دیده شده است در کمیسیون تصویب شد.
کد خبر: ۷۷۶۳۷۶
پول مجازی در آستانه قانونی‌شدن

به گزارش جام جم کلیک: سعید مهدیون با اشاره به اینکه روند استفاده از پول مجازی رو به جدی‌شدن است، گفت: این یک نظام مالی و اقتصادی است که در دنیا حاکم شده و می‌تواند عوارض منفی یا مثبت داشته باشد‌. پول مجازی در کشور ما هنوز به عارضه تبدیل نشده اما مطرح شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که معاملاتی با پول مجازی در کشور ما شکل گرفته و فروشگاه‌هایی هستند که یکسری محصول با این پول می‌فروشند.

وی با اشاره به اینکه معایب، مزایا و تدوین قانون و مقررات در حوزه پول مجازی در کمیته‌ای تخصصی بررسی شده، گفت: پیش‌نویس مقررات حاکم بر استفاده و رواج این پول در کشور با ۵ سناریوی تعریف شده و یک پیشنهاد نهایی تصویب و آماده ارائه به شورای‌عالی فضای مجازی شده است.در این سناریوها که باید در نهایت یکی از آنها به تصویب شورای‌عالی فضای مجازی برسد آیین‌نامه مواجهه با پول مجازی و تقسیم کار ملی برای هر دستگاه اجرایی، دیده شده است. درصورت تصویب این موضوع در شورای‌عالی فضای مجازی، ظرف مدت ۶‌ماه مقررات استفاده از پول مجازی در کشور به مرحله اجرا درخواهد آمد.

معاون مرکز ملی فضای مجازی افزود: آماری از استفاده از پول مجازی در کشور وجود ندارد چرا که این فعالیت، غیرقانونی است اما از روی میزان ترافیک و میزان رشد بنگاه‌هایی که در معاملات‌شان از این مدل استفاده می‌کنند می‌توان به روند رشد صعودی این موضوع پی برد. هم‌اکنون بازار غیررسمی نشان می‌دهد که هر یک بیت کوین در حد چند میلیون تومان در بازار قیمت‌گذاری می‌شود و روند رشد نرخ صعودی منحنی را نشان می‌دهد. نیروی انتظامی بیت کوین را غیرقانونی می‌داند اما نمی‌داند به استناد کدام قانون باید آن را متوقف کند. در همین حال بانک مرکزی معتقد است که بیت کوین پول نیست و کالاست و باید سازمان بورس و اوراق بهادار به آن بپردازد. وی به افراد توصیه کرد که تا زمان اعلام قانون مشخص برای این موضوع، از بیت کوین استفاده نکنند چرا که ممکن است سرمایه‌شان از دست برود‌.

پول مجازی چیست؟

بیت کوین که یک نوآوری اینترنتی با کارکردهای مشابه «پول بی‌پشتوانه» است و از رمزنگاری کلید عمومی استفاده می‌کند به کاربران امکان می‌دهد بدون هیچ واسطه‌ای انتقال پول غیرقابل بازگشت انجام دهند.‌ وب‌سایت‌هایی وجود دارند که به اعضای خود بیت کوین رایگان می‌دهند که عملکردشان مبتنی بر بخت آزمایی است.بیت کوین امکان پرداخت‌های بسیار کم هزینه را فراهم می‌کند. شبکه بیت کوین سیستم کنترل‌کننده متمرکز ندارد و توسط هیچ ارگان یا نهاد دولتی اداره نمی‌شود. زمان متوسط تأیید هر انتقال بیت‌کوین، تقریباً 10دقیقه است. انتقال پول از یک نقطه به نقطه دیگر در تمام شبکه اطلاع‌رسانی شده و تمام نقاط از آن آگاه خواهند شد.

منبع: همشهری آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها