روزنامه النهار چاپ لبنان با اشاره به پیام اوباما به سران کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس از طریق امیر قطر، نوشت: در خاورمیانه همه خود را برای تغییری راهبردی که احتمالا در اثر دستیابی به توافق هسته ای میان غرب و تهران رخ خواهد داد و باز تعریف جغرافیای سیاسی ناشی از آن آماده می کنند.
کد خبر: ۷۷۶۱۱۷
پیام اوباما به عربها در باره توافق هسته ای

به گزارش نامه نیوز، بسیج سیاسی در اسرائیل بینامین نتانیاهو را روز سه شنبه به سمت کنگره آمریکا هدایت می کند. او به هشدارهای مسوولان آمریکایی نسبت به تاثیرات "ویرانگر" سخنرانی برنامه ریزی شده خود بر روابط میان آمریکا و اسرائیل توجهی نمی کند. برای نتانیاهو هر توافقی میان غرب و ایران به مانند ضربه ای می باشد که بازتاب ژئوپلتیک بر اسرائیل دارد. از همین رو طبق گفته جان کری، وزیر امور خارجه امریکا تا پیش از آن که از محتوای توافق باخبر نشود اساسا با توافق مخالف است.

با وجود پیام های اطمینان دهنده ای که باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا از طریق امیر قطر، شیخ تمیم بن حمد آل ثانی به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس ارسال کرده است، اما آنان [در مقایسه با اسرائیل] تشویش کم تری ندارند . مضمون پیام آمریکا این است که موضع واشنگتن همچنان نسبت به سوریه تغییر نکرده است و اعتقاد دارد ثبات در سوریه بدون برکناری رئیس جمهور، بشار اسد برقرار نمی شود. کشورهای حاشیه خلیج [فارس] نگرانند عدم توجه مسوولان آمریکایی به بحران برکناری اسد ناشی از تغییر سیاست های آمریکا در قبال سوریه در اثر حصول پیشرفت در مذاکرات هسته ای باشد. کم توجهی آمریکا به گسترش نفوذ حوثی ها در یمن باعث افزایش نگرانی کشورهای حاشیه خلیج فارس شده است.

مردم پشت پرده خانه نشینی احمدی نژاد را می دانند

عضو فراکسیون رهروان ولایت درباره اختلاف جبهه پایداری با محمود احمدی نژاد،گفت:اگرچه آقای احمدی نژاد در دوران ریاست جمهوری خود یکسری از افراد سطوح پایین جامعه را به سمت خود کشاند اما باید دید آیا عملکرد او در دوران ریاست جمهوری اش مقبول جامعه قرار می گیرد.

ابراهیم نکو، در گفتگو با خبرگزاری آریا ادامه داد:به طور حتم با توجه به دسترسی مردم به رسانه ها و مسوولان بنده بعید می دانم آقای احمدی نژاد با اقبال عمومی مواجه شود ضمن آنکه عملکرد ایشان در برخی قسمت ها قابل قبول و قابل بخشش نیست.

نماینده مردم رباط کریم اظهارداشت:حوادثی که در جریانات خاص و درزمان های مشخص اتفاق افتاد مثل خانه نشینی احمدی نژاد حاوی مفاهیم بسیاری است که قطعا افکار عمومی علت آن را متوجه می شوند.

وی خاطرنشان کرد:از نظرمن بخشی از زندگی آقای احمدی نژاد و عملکرد او قابل بخشش نیست .البته جریان های مختلف می توانند درباره ایشان اظهار نظر کنند و معتقد باشند راهی وجود دارد که احمدی نژاد بخشی از خطاهایش را جبران کند .

خطوط قرمز آمریکا در مذاکرات هسته ای با ایران

فرانس پرس نوشت: آمریکا پیش از دور جدید مذاکرات سوئیس، خطوط قرمز خود را برای دستیابی به توافق با ایران اعلام کرد.

یکی از مقامات ارشد دولت آمریکا گفت، واشنگتن به حرف‌های خود پایبند بوده و یک توافق خوب می‌خواهد و چون "به خطوط قرمز مشخصی متعهد بوده" با تمدیدهای متعدد مذاکرات موافقت کرده است.

این مقام خاطرنشان کرد: "ما تنها توافقی را قبول خواهیم کرد که مسیرهای مختلف دستیابی ایران به مواد لازم برای تولید سلاح هسته‌ای را مسدود کند."

مقام آمریکایی بدون ذکر جزئیات، خطوط قرمز واشنگتن را این‌گونه عنوان کرد:

- ایران نباید در راکتور اراک، پلوتونیوم با درجه ساخت سلاح تولید کند. "ما در حال گفتگو در مورد تغییر کاربری راکتور اراک هستیم."

- ایران نباید از نیروگاه هسته‌ای فوردو برای غنی‌سازی اورانیوم استفاده کند.

- تنها نیروگاه نطنز برای غنی‌سازی اورانیوم باقی می‌ماند که با درجه بالا می‌تواند در سلاح هسته‌ای مورد استفاده قرار بگیرد.

- هرگونه توافق باید ضامن این باشد که ایران با تولید مواد لازم برای ساخت یک بمب یک سال فاصله داشته باشد.

- ایران باید تعداد سانتریفیوژهای فعال و ذخیره داخلی خود را به میزان قابل توجهی کاهش بدهد.

- ایران باید با بازرسی‌های از پیش اعلام نشده از تجهیزات هسته‌ای و تولیدی و همچنین معادن اورانیوم و سایت‌های مشکوک موافقت کند.

- آمریکا توافقی را امضاء خواهد کرد که طی آن کاهش تحریم‌های مورد درخواست ایران، طی یک دوره و بصورت مرحله‌ای به اجرا در آید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها