رئیس سازمان غذا و دارو خبر داد:

افزایش تب مالت در استان های غربی

آشنایی با راه‌های پیشگیری از تب مالت و عامل بروز آن

آن‌جا که انسان و حیوان برای همدیگر تب می‌کنند

جام جم سرا: در دنیای امروز تب مالت عمومی‌ترین بیماری باکتریایی است که می‌تواند از حیوان به انسان سرایت کند. مهم‌ترین مسیر انتقال این بیماری به انسان نیز مصرف شیر خام یا پنیر فرآوری شده از شیر خام و (با وقوعی کمتر) مصرف گوشت خام است.
کد خبر: ۷۷۶۰۴۹
آن‌جا که انسان و حیوان برای همدیگر تب می‌کنند

در اروپای مرکزی و شمالی تب مالت با پروش مناسب حیوانات به گونه موفقیت آمیزی کنترل شده و بنابراین امروزه کمتر به چشم می‌خورد. در نتیجه اهالی این کشور‌ها با کمتر حیوانی برخورد می‌کنند که دارای این نوع عفونت باشد؛ اما هنوز اهالی مدیترانه و شبه جزیره عربستان، مردمان خاورمیانه، ساکنین افریقا و امریکای مرکزی و جنوبی در معرض ابتلا به عفونتی هستند که ناشی از مصرف غذاهای حیوانی است.


عامل بیماری تب مالت چیست؟

بروسلا (عامل بیماری بت مالت) نوعی باکتری است که به شکل اسپور نیست اما با این حال مقاوم است. این باکتری باعث ایجاد عفونت در انسان و حیوان می‌شود. اگرچه تمامی گونه‌های آن انسان را بیمار نمی‌کنند. بروسلا ملی تنسیس (بروسلوز گوسفند و بز) مسئول اغلب عفونت‌های انسانی شناخته می‌شود.


تب مالت چیست؟

عفونت ایجاد شده توسط بروسلا تب مالت نام دارد. در دنیا تب مالت در زمره عمومی‌ترین عفونت‌های باکتریایی است که می‌تواند از حیوان به انسان سرایت کند. افراد مبتلا از علایمی نظیر آنفلوآنزا رنج می‌برند؛ علایمی همچون تب، لرز، از دست دادن اشتها و خستگی.


چطور تب مالت به انسان منتقل می‌شود؟

تب مالت اکثرا از گوسفند، بز، گاو و خوک به انسان انتقال پیدا می‌کند. عوامل بیماری یا مستقیما به انسان منتقل می‌شوند و یا از طریق غذاهایی که منشا حیوانی دارند. انتقال انسان به انسان نیز محتمل است.


چه غذاهایی تب مالت ایجاد می‌کنند؟

تب مالت می‌تواند از طریق مصرف غذاهای خام به دست آمده از حیوانات آلوده به انسان منتقل شود. اغلب عفونت‌ها توسط مصرف شیر خام گوسفند یا بز یا پنیر یا دیگر محصولات ساخته شده از شیر خام ایجاد می‌شود.


در کدام نواحی خطر ابتلا از طریق مصرف غذای خام وجود دارد؟

تب مالت در مدیترانه، شبه جزیره عربستان، خاور میانه، افریقا و امریکای مرکزی و جنوبی یافت می‌شود. در دنیا هر ساله ۵۰۰۰۰۰ مورد جدید ابتلا به بیماری تشخیص داده می‌شود.

در دراز مدت مهم‌ترین راه جلوگیری از ابتلا به عفونت تب مالت کنترل تب مالت در حیوانات است. در اروپای شمالی و مرکزی با کنترل و پایش، تب مالت حیوانات تقریبا ریشه کن شده است. در برخی کشورهای هم مرز با مدیترانه تب مالت حیوانی مکررا دیده می‌شود. در اروپا، پرتغال، اسپانیا، جنوب ایتالیا و ترکیه به ویژه آلوده هستند.


چطور از ابتلا به عفونت تب مالت پیشگیری کنیم؟

مصرف کنندگان می‌توانند با نخوردن شیر و گوشت خام، خودشان را از ابتلا به تب مالت محافظت کنند. غذا باید دست کم دو دقیقه در حرارت ۷۲ درجه سانتیگراد گرم شود. این توصیه به ویژه برای شیر گوسفند و بز است و محصولاتی که از شیر خام درست می‌شود; همانند پنیری که در نواحی بومی تب مالت درست می‌شود. این توصیه‌ها فقط به درد کسانی نمی‌خورد که به مناطق آلوده سفر می‌کنند و در آن جا‌ها غذا می‌خورند بلکه برای مصرف غذاهایی نیز صدق می‌کند که در مناطق بومی مستعد شیوع تب مالت تولید شده است. (یاشار بوم راشین)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
مرضیه
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۱
۰
۰
تیترتون عالی بود
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها