ملک عبد‌الله دوم پادشاه اردن در سفری رسمی وارد مصر شد. این دیدار در شرایطی صورت می‌گیرد که چند تحول مهم در منطقه شکل گرفتن است.
کد خبر: ۷۷۵۲۷۶
عبد‌الله دوم در مصر چه می‌خواهد؟

اولا عبد‌الله دوم پادشاه اردن و السیسی رئیس‌جمهور مصر هر دو از عربستان دیدار داشته‌اند در حالی که این روزها عربستان به دنبال احیای روابط با قطر و ترکیه است که می‌تواند به احیای اخوان‌المسلمین نیز منجر شود.

ثانیاً تروریست‌ها خلبان اردنی را زنده زنده سوزاندند و در لیبی نیز 21 مصری سر بریده شدند. ثالثاً آمریکا در حالی با برجسته‌سازی تلفات تروریستها در عراق سعی در برجسته‌سازی نقش خود در امر مبارزه با تروریسم و مصادره دستاوردهای عراق و سوریه است که در حوزه منطقه‌ای واگذاری امور به متحدان را پیگیری می‌کند. طرح آمریکا چنان است که ائتلافی از ترکیه، عربستان، قطر، ترکیه تامین کننده منافع آمریکا باشند در حالی که سایر اعضاء شورای همکاری خلیج فارس نیز به حمایت از آنان می‌پردازند.

بر این اساس پادشاه اردن و رئیس‌جمهور مصر در سه عرصه فعالیت دارند. پاسخگویی به افکار عمومی کشورهایشان مبنی بر مبارزه جدی با تروریسم، اجرای خواسته‌ها و اهداف عربستان و در نهایت تحقق طرح‌های آمریکا در منطقه است. نکته مهم آنکه براساس طرح نوشته شده توسط آمریکا و ارائه گردیده از سوی شورای همکاری خلیج فارس، با آمدن مصر و اردن این شورا به اتحادیه دفاعی و نظامی مبدل می‌گردد.

با توجه به اینکه سایر کشورهای عربی از ظرفیت‌های نظامی و انسانی لازم برخوردار نمی‌باشند، عملا مصر و اردن هستند که در حوزه نظامی ایفای نقش خواهند داشت در حالی که هزینه‌ را عربستان و سایر کشورهای عربی می‌پردازند.

اردن و مصر از نظر اقتصادی وابسته به کمکهای عربستان هستند لذا اجرای خواسته‌های آن را زمینه حیات خود می‌دانند. نکته مهم دیگر در باب روابط مصر و اردن آنکه اردن به دلیل نزدیکی به سوریه و عراق و مصر به دلیل نزدیکی به لیبی و سرزمین‌های اشغالی می‌توانند نقشی تعیین ‌کننده برای سیاستهای جدید آمریکا در قبال این مناطق داشته باشند. حمایت از گروه‌های تروریستی در سوریه و عراق و نیز برنامه‌ریزی برای استمرار محاصره غزه و تامین امنیت رژیم صهیونیستی در کنار اجرای پروژه نظامی آمریکا در لیبی از جمله مطالبات آمریکا از اردن و مصر می‌باشد.

براین اساس هماهنگی میان اردن و مصر و نمایش اتحاد آنها امری ضروری برای پروژه‌های عربستان و آمریکا در منطقه است که زمینه‌ساز سفر ملک‌عبد‌ا... دوم پادشاه اردن به مصر گردیده است تا شاید در لوای آن بتوانند امتیازات اقتصادی و برخی نقش ‌آفرینی‌های منطقه‌ای را کسب نمایند.

قاسم غفوری - جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها