وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد

جزئیات کامل حضور هنرمندان و ورزشکاران در تبلیغات

دستورالعمل حضور هنرمندان و ورزشکاران در تبلیغات تصویب شد.
کد خبر: ۷۷۳۲۶۴
جزئیات کامل حضور هنرمندان و ورزشکاران در تبلیغات

روابط عمومی معاونت مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از تصویب دستورالعمل حضور هنرمندان و و ورزشکاران در تبلیغات خبر داد.

دستورالعمل نحوه استفاده از تصویر هنرمندان و ورزشکاران در تبلیغات، پس از بررسی کارشناسان و متولیان امر، با هدف تبیین چارچوب ها و شرایط و به منظور حمایت از صنایع و تولیدات داخلی تصویب شد.
پس از بررسی و بازنگری ضوابط مربوط به تبلیغات، مجوز حضور چهره های هنری - ورزشی در تبلیغات تجاری محصولات و تولیدات داخلی صادر شد و با بررسی کارشناسان و صاحب نظران امر تبلیغات برای نظارت بیشتر و ارایه راهکارهای مناسب، این دستورالعمل تهیه و به تصویب کمیته مرکزی سازمان های تبلیغاتی رسید.
دستورالعمل یاد شده به استناد بند «ب» از ماده 12 آیین نامه تأسیس و نظارت بر نحوه کار و فعالیت کانون های آگهی و تبلیغاتی - مصوب شورای انقلاب در سال 1358 - در خصوص چگونگی استفاده از شخصیت های فرهنگی کشور در آگهی ها، تنظیم و تدوین و در جلسه 75 کمیته مرکزی سازمان های تبلیغاتی کشور در تاریخ سوم دی ماه 1393 به تصویب رسیده است.
استفاده از حضور چهره های هنری- ورزشی در تبلیغ محصولات و تولیدات داخلی، در راستای تأکید بر تحقق شعار سال 1393 با عنوان «اقتصاد و فرهنگ، با عزم ملی و مدیریت جهادی»، روح حاکم بر سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی، توجه، باور و حمایت از صنایع و تولیدات داخلی صورت گرفته است.
استفاده از نام و تصویر هنرمندان و ورزشکاران در تبلیغات به شرط رعایت این موارد مجاز است:
1ـ استفاده از اشخاص مذکور فقط برای کالا و خدمات داخلی مجاز است و باید در جهت معرفی بهتر کالا خدمات یا ارزش‌های نام‌نما (برند) باشد و لازم است این امر به روشنی لحاظ شود.
2- استفاده از نام و چهره افراد فوق الذکر (به هر شکل) منوط به ارائه قرارداد رسمی مستقیم یا از طریق کانون های آگهی و تبلیغاتی است.
3ـ افراد مورد استفاده باید دارای حسن شهرت باشند
4- در تبلیغ کالاهای ویژه آقایان فقط از آقایان و در کالاهای ویژه خانم‌ها فقط از خانم‌ها استفاده شود.
5- استفاده از چهره‌های ورزشی و هنری برای کالاهای مخصوص کودکان ممنوع است.
6- استفاده از کودکان و نوجوانان مشهور (زیر 18 سال) در تبلیغات ممنوع است.
7ـ پوشش این چهره ها نباید خارج از عرف و اصول فرهنگی اسلامی و ایرانی باشد و رعایت قوانین و مقررات مختص پوشش و آرایش ضروری است.
8ـ کالاهایی که در شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان غیر مجاز تبلیغ می شوند؛ استفاده از هنرمندان و ورزشکاران در تبلیغات داخلی آن ها ممنوع است.
9ـ مسوولیت رعایت حقوق مادی و معنوی در تبلیغات موضوع این دستورالعمل و پاسخ گویی به هر گونه ادعای شخصیت‌های حقیقی یا حقوقی طرف قرارداد با هر یک از چهره‌ها به عهده خودشان است.
10ـ استفاده از چهره‌هایی که مشهور به همکاری و حضور در شبکه‌های فارسی زبان غیر مجاز هستند، ممنوع است.
11- استفاده از یک چهره برای تبلیغات دو کالای مشابه یا نام‌نمای رقیب به صورت همزمان مجاز نیست.
12- در این قبیل تبلیغات رعایت تمامی قوانین و مقررات تبلیغاتی کشور الزامی است.
13ـ موارد خاص در کمیته مرکزی سازمان‌های تبلیغاتی کشور مطرح و تصمیم گیری خواهد شد.
14ـ صدور مجوز به عهده ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها است و ارسال نسخه‌ای از مجوزهای صادره از طریق سامانه تبلیغ به دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی نیز ضروری است. این دستورالعمل ابتدا در استان تهران و از ابتدای سال 1394 در سراسر کشور اجرا می‌شود.
(جام‌جم سیما)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها