جام جم سرا: دختری ۱۶ ساله‌ام. تازگی‌ها به بدبینی دچار شده‌ام یعنی اگر روز بعد، امتحانی داشته باشم با خود می‌گویم که فردا امتحانم را بد خواهم داد. دارم کلافه می‌شوم. راهنمایی‌ام کنید.
کد خبر: ۷۷۲۰۰۵
مرا از این همه بدبینی نجات دهید

پاسخ مشاور: با توجه به مثالی که در پیامکتان مطرح کرده‌اید باید بگویم که مشکل شما صرفا بدبینی نیست بلکه دچار میزانی اضطراب و ضعف در اعتماد به نفس نیز هستید که البته می‌تواند تا حدودی ناشی از سن شما و مسائلی که ممکن است هم به طور فیزیولوژیک و هم روحی شما را تحت تاثیر قرار داده است، باشد. با این حال، لازم است به راهکارهایی که در ادامه مطرح می‌شود، توجه کنید و آن‌ها را به کار گیرید.


گفت‌و‌گو با فردی بی‌طرف

خود و وقایع جاری مرتبط با خود را مرور کنید. چنان چه دلیل منطقی و قانع کننده‌ای برای بدبین شدن یا دیدگاه منفی خود به امور و وقایع مرتبط با خود یافتید، در آن صورت به نظر می‌رسد لازم است علت اصلی این بدبینی را به طور جدی بررسی و رفع کنید.
مشورت با یک روان‌شناس یا پدر و مادر آگاه به طور قطع در این راستا به شما کمک خواهد کرد چرا که گفت‌و‌گو با فردی بی‌طرف که در مسائل و هیجانات شما سهیم نیست و اوضاع را از بیرون از دایره احساسات و قضاوت‌های شما می‌نگرد، می‌تواند راهگشا باشد.
در صورتی که بدبینی‌های شما ناشی از مشاهده تجارب اطرافیان و شکست‌های آن‌ها است، نه ناشی از تجربه شخصی خودتان با خودتان بگویید که تجربه‌های آنان می‌تواند هرگز برای شما اتفاق نیفتد. حتی در صورتی که خودتان امری را تجربه کرده باشید که نتیجه‌اش شکست و ناکامی بوده باشد، هیچ قطعیتی وجود ندارد که بگویید حتما در موارد بعدی نیز تلاش‌هایتان به ناکامی منجر خواهد شد بنابراین افکار غیر منطقی و ناکارآمد خود را بررسی و پس از شناسایی آن‌ها را از خود دور کنید.


پذیرا بودن در برابر انتقادات

از افکار و تجاربی که اعتماد به نفس شما را تضعیف می‌کند، دوری کنید. سعی کنید مهارت جرات ورزی را در خود تقویت کنید. با شرکت کردن در کلاس‌هایی که به نظر می‌رسد در آن‌ها ضعف دارید، کلاس‌های تفریحی نه کلاس‌های درسی که از شما تکلیف بخواهند، اعتماد به نفس خود را افزایش دهید.
از بازخوردهایی که درباره شما داده می‌شود، استقبال کنید حتی اگر همیشه مثبت نباشد. سعی کنید انتقادات اطرافیان را پذیرا باشید، گرچه این امر هرگز نباید به این معنا باشد که نظرات آن‌ها درباره شما همیشه درست است و حتما باید مورد تایید شما قرار بگیرد.
۱۶ سالگی یا به عبارتی اواسط نوجوانی، سنی است که هورمون‌ها در اوج تغییرات و تحولات خود قرار دارند. ممکن است شما یک روز مطمئن، یک روز مردد، روزی دیگر محکم و قوی باشید و روز بعدش احساس ضعف و افسردگی کنید. تردید درباره توانمندی‌هایتان یکی از ویژگی‌های سن شماست که به دنبال آن قادر خواهید بود از آن ویژگی‌ها درباره خودتان شناخت بیشتری کسب کنید. به همین شکل خود را بهتر می‌شناسید و برای ورود به جوانی و اتخاذ تصمیمات جدی‌تر و بزرگ‌تر آماده می‌شوید بنابراین اگر این رویداد‌ها و تجربیات شخصی را طبیعی قلمداد کنید، شما را کمتر کلافه و پریشان خواهند کرد. (پریسا غفوریان، دانشجوی دکترای روان‌شناسی/خراسان)


*انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی در «جام جم سرا» لزوماً به معنای تایید یا رد محتوای آن نیست و صرفاً به قصد اطلاع کاربران بازنشر می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها