نگاهی به اثرات و عوارض داروهای خواب‌آور

خواب به شرط چاقو!

جام جم سرا: اختلالات خواب و بی‌خوابی به قدری سخت و آزاردهنده است که ممکن است هر کسی را به فکر مصرف قرص‌های خواب‌آور بیندازد. آمارها نشان می‌دهند که متاسفانه در سراسر جهان میلیون‌ها نفر به این مشکل مبتلا هستند.
کد خبر: ۷۷۱۸۹۲
خواب به شرط چاقو!

کشور فرانسه در صدر مصرف‌کننده‌های قرص‌های خواب‌آور قرارگرفته است اما مشکل اینجاست که مصرف این قرص‌ها آسیب‌های جدی به سلامت وارد می‌کند که در اینجا به بخشی از آن اشاره می‌کنیم.

قرص‌های خواب‌آور، مسئول ریفلاکس معده

قرص‌های خواب‌آور باعث شل‌شدن عضلات می‌شود. به این معنی که سبب افت قدرت عضلانی ‌شده و در عملکرد دستگاه تنفسی اختلالاتی ایجاد می‌کند؛ در نتیجه موجب بروز یا تشدید مشکل آپنه خواب می‌شود. این مشکل نیز به مرور فشار وارده به قفسه سینه را بالا می‌برد و ممکن است به بروز یا تشدید مشکل ریفلاکس اسید معده به مری منجر شود.

آیا قرص‌های خواب‌آور باعث

افزایش خطر آلزایمر می‌شود؟

نتایج پژوهش‌های متعدد نشان می‌دهد که مصرف بنزودیازپین با افزایش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر در ارتباط است. البته محققان معتقدند نمی‌توان مصرف این قرص‌ها را به تنهایی عاملی برای ابتلا به آلزایمر دانست، بلکه عوامل دیگری نیز در بروز این بیماری دخالت دارد. اما مشاهده شده است که مصرف این داروها باعث تشدید علائم بیماری و تسریع روند رو به رشد آن می‌شود.

قرص‌های خواب‌آور و خطر افتادن

مصرف قرص خواب با افزایش سن بیشتر می‌شود: 30 درصد افراد بالای 60 سال مشتری دائم این قرص‌ها هستند.‌به عقیده محققان، این داروها باعث تشدید مشکلات مربوط به حافظه می‌شود و به طور جدی هشیاری را کاهش می‌دهد. در نتیجه خطر حوادث خانگی مانند زمین‌خوردن، افتادن و بخصوص سرگیجه که دلیل اصلی افتادن است، افزایش می‌یابد.

خطر مرگ‌ومیر در کمین مصرف‌کننده‌های قرص‌خواب

نتایج یک پژوهش آمریکایی که فوریه 2012 منتشر شد نشان می‌دهد خطر مرگ‌ومیر (بخصوص مرگ ناشی از ابتلا به سرطان) بین افرادی که مصرف‌کننده داروهای خواب‌آوری مانند بنزودیازپین و باربیتوریک هستند، چهار برابر بیشتر است. البته درباره این نتایج هنوز نکات مبهمی وجود دارد. معمولا مشکلاتی مانند افسردگی، اضطراب و استرس افراد را به سمت مصرف این قبیل قرص‌ها می‌کشاند. به همین دلیل هنوز بدرستی مشخص نشده است که مصرف داروهای خواب‌آور به طور مستقیم باعث افزایش خطر مرگ‌و‌میر مصرف‌کننده‌ها می‌شود یا عوامل دیگر در این مساله دخیل است. با این حال محققان معتقدند مصرف این قرص‌ها یکی از عوامل افزایش‌دهنده خطر مرگ‌و‌میر ناشی از بیماری‌هاست.

مصرف‌کننده‌های قرص خواب بیشتر تصادف می‌کنند

مصرف‌کننده‌های داروهای خواب‌آور بیشتر قربانی تصادفات رانندگی می‌شوند. برحسب آمارهای جهانی، خواب‌آلودگی حین رانندگی جاده‌ای، عامل یک سوم مرگ‌و‌میر ناشی از تصادفات است.‌به عقیده متخصصان، این داورها باعث کاهش هشیاری مصرف‌کننده و همچنین کاهش سرعت واکنش و قدرت تمرکز فرد در طول روز می‌شود.

قرص‌های خواب اعتیادآور است

چند بار که از این قرص‌ها مصرف کنید ترک آنها بسیار سخت خواهد شد. درست است که این داروها خواب‌آور نام دارند، اما در واقع ترکیبی از دو‌نوع داروست: داروهای هیپنوتیک یا القاگر خواب که باعث خواب‌آلودگی می‌شود و آنکسیولیتیک‌ها که میزان استرس فرد را کاهش می‌دهد.

هیپنوتیک‌ها روی گیرنده‌های سلول‌های عصبی تنظیم می‌شود و به این ترتیب عادت ایجاد می‌کند. در نتیجه قطع مصرف این داروها برای افرادی که می‌خواهند یکباره آنها را کنار بگذارند، مشکل خواهد شد. درست است که این داروها خواب‌آور است و بیداری‌های شبانه را کاهش می‌دهد، اما مصرف خودسرانه آنها توصیه نمی‌شود. این داروها حتما باید با تجویز پزشک و به مدت کوتاه مصرف شوند و توقف مصرف آنها نیز بتدریج انجام گیرد.

منبع :‌ Style devie

فاطمه مهدی‌پور / سیب (ضمیمه سه شنبه روزنامه جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها