شهر زیرزمینی پنهان در بخش «سامن» شهرستان ملایر استان همدان، میراثی ۳۵۰۰ ساله از دوره اشکانیان است که اگر از آن مراقبت نشود ممکن است تا چند سال آینده پیش از آن‌که مردم از آن بازدید کنند، به‌طور کامل تخریب شود.
کد خبر: ۷۷۱۷۷۲
شهر زیرزمینی 3500 ساله ملایر مراقبت می‌خواهد

به گزارش تسنیم، باستان‌شناسان هسته اولیه این شهر را متعلق به قبل از دوره اشکانیان می‌دانند که در طول تاریخ به وسعت آن افزوده شده است.

اکنون حدود 25 اتاق این شهر کشف شده که در این اتاق‌ها تعداد زیادی اسکلت متعلق به دوره اشکانی وجود دارد که دست‌نخورده باقی مانده‌ است، در کنار اسکلت‏‌ها هدایایی نیز قرار دارد.

به‌دلیل رطوبت زیاد بخش عظیمی از این مکان هنوز در دل سنگ‌ها پنهان باقی مانده و به نظر می‌رسد آنچه اکنون از این مکان کشف شده فقط بخش کوچکی از شهر است، این مجموعه تاریخی در فروردین 1387 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

با این‌که چند سالی از کشف این اثر تاریخی می‌گذرد؛ اما نه تنها این شهر هنوز مرمت نشده، بلکه عواملی چون سیستم نامناسب فاضلاب شهر، تردد خودروهای سنگین در خیابان روی این شهر زیرزمینی بر این مجموعه تأثیر منفی گذاشته و سبب نگرانی شده است.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که قسمتی از کندی روند کار در شهر زیرزمینی سامن ممکن است به‌دلیل مشکل بودجه باشد، گفت: هم‌اکنون بعضی اشیای این شهر در موزه همدان نگهداری می‌شود که می‌خواهیم این اشیا برگردد و در خود شهر سامن یا در همان فضای شهر زیرزمینی نگهداری یا در مجاورت شهر زیرزمینی موزه‌ای ایجاد شود تا از اشیا بازدید شود.

احمد آریایی‌نژاد با اشاره به عبور ماشین‌های سنگین از این منطقه افزود:‌ تا به حال به همین دلیل این شهر زیرزمینی چندبار ریزش داشته است.اگر این مکان مشمول مرور زمان شود مسلما طبیعت خود را از دست می‌دهد. این اثر باید به طور ویژه دیده شده و اهمیت بیشتری به آن داده شود تا به تبع آن اعتبارات نیز جذب شود.

شهردار شهر سامن نیز با بیان این‌که پیشرفت و پیشروی شهر زیرزمینی سامن یک همت ملی می‌خواهد، گفت: مشکل این مکان در درجه اول کمبود اعتبارات است.

محمد‌‌رضا بشری با اشاره به این‌که مشکل دیگر شهر زیرزمینی قرارگرفتن در بستر اصلی شهر است، افزود: شهر زیرزمینی در یکی از شلوغ‌ترین و پرتراکم‌ترین قسمت‌های شهر سامن که منطقه سکونت مردم است قرار دارد و این امر سبب کندی کار شده است.

وی با اشاره به این‌که اگر طرح مشمول مرور زمان شود به‌طور حتم آسیب‌هایی به اثر وارد می‌شود، تصریح کرد: نیاز به تخصیص اعتبار است و باید فکر جدیدی کرد و طرح جدیدی داد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها