جام جم سرا: مردی ۳۴ ساله‌ام. ۱۰ سالی است که ازدواج کرده‌ام و صاحب ۲ فرزند دختر هستم. همسرم خیلی عصبی و بدگفتار است؛ چون وسواس دارد با اندک خرابکاری بچه‌ها خیلی عصبانی می‌شود و حرف‌های زشت می‌زند. اصلاً رعایت هیچ چیز را نمی‌کند و راضی هم نمی‌شود که پیش مشاور برویم. خیلی نگران تربیت بچه‌ها هستم.
کد خبر: ۷۷۱۴۹۴
از دست زن بی‌اعصابم، عاصی شده‌ام!

پاسخ مشاور: باید بدانید ۱۰ سال زمان کمی برای شناخت نقاط ضعف و قوت همسرتان نبوده است و شما به احتمال زیاد از‌‌ همان ابتدا متوجه رفتارهای وسواس گونه همسرتان شده‌اید و اینکه چرا تاکنون برای درمان همسرتان اقدام نکرده‌اید، خود سوال مهمی است. از تاثیر رفتارهای همسرتان در تربیت فرزندانتان در این مدت نمی‌توان چشم پوشی کرد.


رفتار‌هایتان را تغییر دهید

به نظر می‌رسد که دلیل تمایل نداشتن همسرتان برای مراجعه به مشاور به خاطر این است که از شرایط موجود احساس رضایت دارد و نیازی برای تغییر نمی‌بیند، اما اگر شما از این شرایط راضی نیستید باید خودتان و رفتارتان را تغییر دهید و ببینید که در این ۱۰ سال چگونه با همسرتان برخورد داشته و رابطه برقرار کرده‌اید که وضعیتتان به اینجا رسیده است. برای رسیدن به این هدف از شما می‌خواهم به نکاتی که در ادامه مطرح می‌شود، توجه کنید.


نظرتان را بدون ترس و خجالت بگویید

با اظهارات مثبت و خوشایند، گفت‌و‌گو‌هایتان را با همسرتان آغاز کنید. شما می‌توانید در این مرحله، درباره احساساتتان به او صحبت کنید و از اهمیت و نقش همسرتان در زندگیتان حرف بزنید. همچنین باید صریح و رک باشید. باید بدون خجالت یا ترس حرفتان را بیان کنید و شدت ناراحتی خود را مشخص کنید. باید با استفاده از ضمیر من، بگویید که چقدر از رفتار کنونی همسرتان ناراحت و دلخورید ولی هیچ‌گاه او را سرزنش و نصیحت نکنید چراکه این عمل هرگز موفقیت آمیز نخواهد بود. نظرتان را درباره رفتارهای بد همسرتان با فرزندانتان، قاطعانه به او بگویید تا برای رسیدن به آرامش در زندگی، رفتار‌هایش را تغییر دهد.


وسواس از بیماری‌های اضطرابی است

نباید فراموش کنید که یکی از دلایل بروز رفتارهای پرخاشگرانه از طرف همسرتان، وسواسی بودن او است. وسواس از بیماری‌های اضطرابی است؛ بنابراین باید سعی کنید با فراهم کردن آرامش برای او کاری کنید که اضطراب کمتری تجربه کند چراکه هر چه اضطراب همسرتان بیشتر شود، برای فروکش کردن آن، اعمال وسواسی بیشتری انجام خواهد داد. بهتر است به عنوان نزدیک‌ترین فرد به او، کمی درباره بیماری وسواس مطالعه کنید. همچنین از افراد آگاه کمک بگیرید تا بدانید دقیقا با چه بیماری رو به رو هستید. توجه داشته باشید که وسواس درجات مختلفی دارد و گاهی بیمار برای درمان باید از دارو استفاده کند.
در هر صورت یک روان‌شناس متخصص می‌تواند در طول مسیر همراه‌تان باشد تا وسواس را از زندگیتان دور کنید.


همسرتان را وادار به تغییر رفتار کنید

اگر واقعا همسرتان رفتار‌هایش را کنترل نمی‌کند، شما باید واقع‌بین باشید و خواسته‌های خودتان را واضح به همسرتان بگویید. گاهی لازم است تهدیدهایی انجام دهید که قابل اجرا باشد نه تو خالی. باید ببینید چه تنبیهاتی را می‌توانید در قبال همکاری نکردن همسرتان برای تربیت صحیح فرزندانتان به کار ببرید که او وادار به تغییر رفتارش شود. البته این تنبیه‌ها نباید شخصیت همسرتان را زیر سوال ببرد. شما باید قاطعانه به همسرتان بگویید که چه چیزی از او می‌خواهید، مانند این‌که «من می‌خواهم که رفتارت با بچه‌ها تغییر کند» یا «من فکر می‌کنم به مشاور نیاز داری».
با این حال، توصیه می‌شود در صورتی که همسرتان قبول نکرد در رفتارش تغییر ایجاد کند، خودتان به تنهایی به مشاور مراجعه کنید تا راهکارهای مناسب در برخورد با همسرتان با توجه به جزئیات دقیق‌تری از زندگی مشترکتان به شما آموزش داده شود. (حمید شیرازی - کار‌شناس ارشد روان‌شناسی بالینی/خراسان)


*انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی در «جام جم سرا» لزوماً به معنای تایید یا رد محتوای آن نیست و صرفاً به قصد اطلاع کاربران بازنشر می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها