مردم شهر کپنهاگ، پایتخت دانمارک هنوز در شوک حادثه روز شنبه و حمله به یک مرکز فرهنگی بودند که روز گذشته خبر حمله دیگری به یک کنیسه در رسانه‌ها منتشر شد. این حملات که بنا به گفته مقامات پلیس توسط یک نفر انجام شد، دو کشته و پنج زخمی بر جا گذاشت. این حوادث باعث شد نیروهای امنیتی در پایتخت دانمارک در حالت آماده‌باش کامل باشند.
کد خبر: ۷۷۰۹۴۳
وحشت در پایتخت دانمارک

آن‌طور که رسانه‌ها گزارش داده‌اند، اندکی پس از ساعت 15 و 30 دقیقه شنبه به وقت دانمارک، فرد مسلحی شروع به تیراندازی کرد و تلاش داشت راه خود را برای ورود به یک مرکز فرهنگی واقع در شرق کپنهاگ باز کند؛ در این مرکز نشستی با عنوان «هنر، کفر و آزادی بیان» برگزار شده بود. پس از شنیدن صدای شلیک چند گلوله، پلیس نیز به سرعت وارد عمل شد و به تیراندازی متقابل پرداخت. فرد مهاجم نیز با شلیک چند گلوله، یک مرد چهل ساله را کشت و باعث زخمی شدن سه نیروی پلیس شد.

لارس ویلکس، کاریکاتوریست سوئدی که در این نشست شرکت کرده بود، هیچ تردیدی نداشت که هدف اصلی این حمله خود او بوده است. ویلکس سال 2007 تصویری موهن از پیامبر اسلام (ص) منتشر کرد که باعث شد سرکرده وقت القاعده در عراق جایزه‌ای صد هزار دلاری برای سر وی تعیین کند. همچنین او تاکنون چند بار مورد سوءقصد واقع شده است. ویلکس پس از این حمله، در گفت‌وگو با رسانه‌ها گفت هدف از این حمله چه چیز دیگری جز قتل وی ممکن است بوده باشد؟ یکی دیگر از افراد مهم حاضر در جلسه روز شنبه، فرانسوا زیمرای، سفیر فرانسه در دانمارک بود. وی پس از این حادثه در توییتر نوشت که هنوز زنده است و در اتاقش به‌سر می‌برد. وی افزود: هدف از این حمله همان چیزی بوده است که در «شارلی ابدو» روی داد، اما افراد مسلح این بار نتوانستند وارد ساختمان شوند. «شارلی ابدو»‌مجله موهن فرانسوی است که یک ماه پیش در معرض یک حمله تروریستی قرار گرفت و شش نفر از کارکنانش کشته شدند.

به گزارش واحد مرکزی خبر، عامل حادثه روز شنبه توانست پس از چند دقیقه با ماشین از صحنه فرار کند. به همین دلیل، پلیس برای جلوگیری از خروج فرد مهاجم از کشور، از شنبه شب در مبادی اصلی کنترل را افزایش داد. اما کمی پس از ساعت یک بامداد روز یکشنبه تیراندازی دیگری در کنیسه بزرگی در کپنهاگ رخ داد. بنا بر اعلام پلیس، فردی از ناحیه سر هدف گلوله قرار گرفت و دو پلیس نیز زخمی شدند. عامل این حادثه پس از تیراندازی خودروی خود را رها کرد و سوار یک تاکسی شد، اما نیروهای پلیس توانستند در پی بازجویی از راننده تاکسی، عامل این حادثه را شناسایی کنند. پس از آن و در جریان درگیری طرفین، عامل این حادثه در ایستگاه مترو منطقه «نوربرو» به ضرب گلوله پلیس کشته شد. «نوربرو» منطقه‌ای مهاجرنشین در کپنهاگ است که حدود پنج کیلومتر با کنیسه اصلی این شهر و محل تیراندازی دوم فاصله دارد.

نیروهای امنیتی با بررسی دوربین‌های مخفی اعلام کردند عامل این حادثه همان فردی بوده که دیروز به یک کافه حمله کرده بود. در همین زمینه، توربن موئلگارد جنسن، بازپرس ارشد پلیس کپنهاگ در یک نشست خبری گفت: باور داریم یک نفر عامل هر دو حمله تروریستی بوده است. فردی که توسط نیروهای پلیس مقر نوربرو کشته شد، همان فردی است که دو حمله تروریستی را انجام داده است. هنوز اطلاعاتی در مورد هویت و انگیزه این فرد در رسانه‌ها منتشر نشده است.

به دنبال این حوادث، پلیس دانمارک به ساکنان این شهر هشدار داد از خانه‌های خود خارج نشوند. همچنین برخی از محله‌های کپنهاگ بنابه علل امنیتی بسته شده است. تدابیر امنیتی در برخی از خیابان‌های کپنهاگ با ایجاد موانع امنیتی به اجرا گذاشته شده است. شمار زیادی از نیروهای پلیس نیز در این شهر و اطراف آن به گشتزنی می‌پردازند.

واکنش جهانی

در حالی که پس از قتل سه مسلمان در آمریکا مقامات کشورهای مختلف دنیا با تعلل و تاخیر نسبت به این کار واکنش نشان دادند، اما مقامات بین‌المللی روز گذشته بلافاصله و بدون فوت وقت حملات دو روز گذشته کپنهاگ را محکوم کردند.

در همین ‌باره، «برنادیتی میهن» سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا با ابراز تاسف از وقوع این تیراندازی آن را محکوم و ابراز همدردی دولت آمریکا را با خانواده مجروحان این حادثه و قربانی اعلام کرد. میهن در بیانیه‌ای اعلام کرد دولت آمریکا در ارتباط نزدیک با مقامات دانمارک است و آمادگی کامل دارد تا در صورت نیاز به کمک در زمینه تحقیقات به آنها یاری برساند. دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس با محکوم کردن این حملات گفت که همواره باید از آزادی بیان حمایت شود.

تونی آبوت، نخست‌وزیر استرالیا دیگر مقام غربی بود که این حملات را محکوم کرد. لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه نیز حملات صورت گرفته در کپنهاگ را محکوم کرد.

موج‌سواری صهیونیست‌ها

در این میان بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در سخنانی با سوءاستفاده از حملات کپنهاگ مدعی شد: انتظار داریم موج حملات علیه یهودیان در اروپا افزایش یابد و این وظیفه ماست که آماده باشیم. یهودیان هر کجا که هستند نیاز به محافظت دارند، اما ما به شما می‌گوییم که اسرائیل خانه شماست!

به گزارش ایسنا، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با بیان این‌که این رژیم آماده پذیرش «موج گسترده مهاجران یهود» از اروپاست، افزود: تل‌آویو می‌خواهد درباره برنامه‌ 180 میلیون شکلی (50 میلیون دلار) برای حمایت از مهاجران گفت‌وگو کند و ما برنامه‌های بیشتری را برای یهودیان سراسر جهان در دست داریم. اسرائیل با آغوش باز منتظر شماست!

از سوی دیگر، آویگدور لیبرمن، وزیر امورخارجه رژیم صهیونیستی نیز روز گذشته در سخنانی با سوءاستفاده از حملات کپنهاگ مدعی شد که این حملات ثابت می‌کند اسرائیل و یهودیان اولین قربانیان حملات تروریستی هستند زیرا آنها در خطوط مقدم علیه تروریسم قرار دارند!

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها