احمد توکلی، نماینده مردم تهران در مجلس، طی نامه‌ای مباحثی را درباره اتهامات نفتی مهدی هاشمی‌رفسنجانی مطرح کرد.
کد خبر: ۷۷۰۶۲۳
نامه توکلی به نمایندگان مجلس درباره مهدی هاشمی

به گزارش فارس، توکلی درباره دلیل نگارش این نامه آورده است: پیرو نطق حین دستور اینجانب پیرامون اتهامات آقای مهدی هاشمی در ارتباط با رشوه شرکت نفت نروژ (استات اویل)، یکی از نزدیکان متهم مطالبی را در روزنامه شرق مورخ 19 بهمن 1393 منتشر ساخت که بعدا در رسانه‌های دیگر بازنشر شده است. به همین دلیل توضیحات ضروری را تقدیم می‌کنم.

این نماینده مجلس در بخشی از این توضیحات با تشریح برخی اسناد رسمی خارجی درباره این پرونده، آورده است: مدافع متهم ایرانی پرونده رشوه‌خواری استات اویل ، پذیرفته بود که اسناد رسمی دولت آمریکا و نروژ قابل استناد است، حالا با این همه سند و مدرک رسمی و اعتراف خود استات اویل، چگونه پاسخ خواهند داد؟ منتظر رأی دادگاه می‌مانیم.

استراو: می‌توانستم مانع مشارکت در جنگ عراق شوم

وزیر خارجه پیشین انگلیس اعتراف کرد، می‌توانست مانع مشارکت لندن در جنگ سال ۲۰۰۳ عراق شود.

به گزارش واحد مرکزی خبر و به نقل از پایگاه خبری ایلاف، جک استراو، وزیر خارجه انگلیس در سال 2003 که ارائه‌دهنده پیش‌نویس قانونی به مجلس عوام انگلیس بود و مجوز مشارکت انگلیس در جنگ با عراق را صادر می‌کرد، با بیان این مطلب گفت: «تصمیم به جنگ مهم‌ترین تصمیمی بود که در دوران زندگی گرفتم. با توجه به مخالفت همسر و دو فرزندم با جنگ، تصمیم گیری در این زمینه دشوار بود. در هر حال این جنگ تائید شد، الان هم باید تبعات این تصمیم را بپذیرم.»

وی با بیان این‌که علاقه‌مند به مشارکت در جنگ نبوده است، افزود: «آن زمان بر این باور بودم که صدام سلاح کشتار جمعی در اختیار دارد... البته تردیدی نیست که اگر موضعی در مخالفت با جنگ اتخاذ می‌کردم، می‌توانستم مانع مشارکت انگلیس در جنگ شوم. می‌توانستم به تونی بلر، نخست‌وزیر وقت بگویم مخالف مشارکت در جنگ هستم، در نتیجه این تو هستی که باید در این زمینه تصمیم بگیری و اگر تصمیم تو مشارکت در جنگ است من استعفا خواهم کرد.»

استراو افزود: «آن زمان اگر استعفا می‌کردم دولت وقت اکثریت را از دست می‌داد. آنچه می‌گویم عین واقعیت است.»

وی درباره حضورش در کمیته تحقیق جنگ عراق در انگلیس (چیلکوت) گفت: «در این کمیته حضور یافتم تا درباره چرایی چنین تصمیمی، آن هم در دورانی که مسائل آینده در آن دوران پر از ابهام و پیچیدگی بود توضیح دهم.»

ادعای وال‌استریت‌ژورنال درباره یک نامه‌نگاری

روزنامه «وال‌استریت‌ژورنال» در گزارشی ادعا کرد تهران به نامه چندی قبل دولت آمریکا پاسخ داده است.

به گزارش فارس، روزنامه وال‌استریت‌ژورنال جمعه‌شب با انتشار گزارشی مدعی پاسخ ایران به نامه‌ای شد که دولت آمریکا چندی قبل به تهران فرستاده بود.

آن‌طور که رسانه‌ها گزارش داده‌اند، باراک اوباما در نامه‌ای که در ماه اکتبر (مهرماه)به رهبر ایران ارسال کرده، خواستار کمک ایران در مبارزه با داعش در منطقه شده است.

وال‌استریت‌ژورنال در گزارش خود نوشته است که ایران در هفته‌های اخیر به این نامه پاسخ داده، اما در این نامه «محترمانه»، تعهدی را برای همکاری با واشنگتن در مبارزه با داعش نپذیرفته است.

این روزنامه خبر خود را از یک دیپلمات ایرانی که در گزارش به نامش اشاره‌ای نشده، منتشر کرده است. با این حال هیچ‌ مقام رسمی تاکنون این خبر را تائید نکرده است.

بنا بر این گزارش، مقامات کاخ سفید نیز از تائید وجود چنین نامه‌ای خودداری کرده‌اند. برنادت میهان، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا هم اعلام کرده که در این رابطه اظهارنظر نمی‌کند، اما گفته مذاکرات هسته‌ای همچنان فقط بر مساله پرونده هسته‌ای متمرکز است.

با وجود خبر منتشر شده از سوی وال‌استریت ژورنال، به نظر نمی‌رسد پاسخ رهبر معظم انقلاب به نامه اوباما موضوع جدیدی باشد و این احتمال وجود دارد که پاسخ صریح نامه اوباما، در حول و حوش زمان ارسال نامه بدوی داده شده باشد.

پیش از این علی شمخانی، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی اعلام کرده بود به نامه رئیس‌جمهور آمریکا پاسخ داده شده است.

خوشرو امروز به نیویورک می‌رود

غلامعلی خوشرو، سفیر جدید ایران در سازمان ملل و یکی از مذاکره‌کنندگان سابق هسته‌ای، امروز از سوئیس عازم محل ماموریت جدید خود در نیویورک می‌شود.

به گزارش ایرنا، خوشرو دانش‌آموخته جامعه‌شناسی است و دو دوره معاون وزیر امورخارجه بوده و سابقه سال‌ها سفارت در سازمان ملل، استرالیا و سوئیس را دارد و یکی از فعالان مذاکرات هسته‌ای در سال‌های 80 تا 84 بوده است.

پس از ریاست جمهوری احمدی نژاد و انتصاب منوچهر متکی به عنوان وزیر خارجه، خوشرو پیش از موعد بازنشسته شده بود.

ایران پیش از این حمید ابوطالبی را برای تصدی این سمت معرفی کرده بود که آمریکا به او روادید نداد.

وزارت امورخارجه ایران با صدور بیانیه‌ای به این موضوع اعتراض و دلایل انتخاب خوشرو را تشریح کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها