مدیرعامل کانون پرورش فکری کودک و نوجوان:

بخش رقابتی از جشنواره قصه‌گویی حذف شد

مدیرعامل کانون پرورش فکری با اشاره به به رویکردهای تازه هفدهمین جشنواره قصه گویی گفت: ما بخش رقابتی را در این دوره حذف کرده ایم همچنین قرار است از مروجان قصه گویی تجلیل کنیم.
کد خبر: ۷۷۰۳۴۱
بخش رقابتی از جشنواره قصه‌گویی حذف شد

در نشست خبری هفدهمین جشنواره قصه گویی که امروز ۲۵ بهمن ماه در کانون پرورش فکری کودک و نوجوان برگزار شد علیرضا حاجیان زاده مدیر عامل این مرکز قصه و قصه گویی را از کهن ترین سنت های بشری دانست و افزود: سابقه قصه گویی با تاریخ بشریت همراه است در فرهنگ ایرانی نیز از قدیم الایام این سنت نهادینه شده و در محافل خانوادگی قصه گویی یکی از شیرین ترین و اصلی ترین برنامه‌ها بوده است؛ قصه در فرهنگ دینی و اسلامی ما هم یک سنت الهی است و خداوند در قرآن خود را به عنوان یک قصه گو معرفی کرده و با ما از «احسن القصص» گفته است بنابراین بسیاری از ارزش های اخلاقی را می‌توان در قالب قصه به بچه ها منتقل کرد چراکه نودوستی، امیداوری، ازادی طرفداری از حقیقت و پایداری در برار ستم هسته مرکزی بسیاری از قصه ها را تشکیل می‌دهد.

به گفته مدیرعامل کانون پرورش فکریT با توجه به اهمیت قصه از سال ۱۳۴۷ فعالیت قصه گویی در کتابخانه‌های این مرکز آغاز شده است. سال ۱۳۷۶ کانون به این نتیجه رسیده که بنا بر اهمیت قصه گویی جشنواره ای را راه اندازی کند. تاکنون ۱۶ دوره از این جشنواره برگزار شده و امسال هفدهمین دوره از این جشنواره پس از یک سال وقفه برگزار می شود.

حاجیان‌زاده به علت وقفه یک ساله اشاره و بیان کرد: بعد از برگزاری شانزدهمین دوره از جشنواره قصه گویی کانون تصمیم گرفت یک بازنگری و اصلاح روش داشته باشد. ما سال گذشته جشنواره را برگزار نکردیم و امسال جشنواره هفدهم با تغییرات و رویکردهایی تازه برگزار می شود. یکی از این تغییرات کاهش مراحل جشنواره است به این معنی که ما جشنواره های منطقه ای را حذف کرده ایم و جشنواره ها به صورت استانی و سپس به شکل کشوری برگزار می شوند.

مدیرعامل کانون در ادامه به سایر رویکردهای جشنواره قصه‌گویی در دوره جدید خود اشاره کرد و افزود: تقویت فعالیت‌های قصه‌گویی در مراکز فرهنگی و کتابخانه‌های کانون، اختیاری شدن جشنواره، انتخاب داورانی که هم مقبولیت و هم تخصص حذف قصه گویی صوتی و اجرای قصه گویی به شکل زنده و حذف رقابت در مرحله نهایی از رویکردهای هفدهمین جشنواره قصه گویی است. همچنین در این جشنواره قصه گویان منتخب کتابخانه ها و مراکز فراگیر نیز شرکت می کنند و به اجرای برنامه می پردازند.

به گفته حاجیان زادهT هشت کارگاه آموزشی و نشست تخصصی در حاشیه این جشنواره برگزار می شود از ۱۷ عنوان کتاب که در ارتباط با قصه های شفاهی است و همچنین دایره المعارف قصه گویی رونمایی خواهد شد.

مدیرعامل کانون پرورش فکری با اشاره به اینکه ۳۱ قصه گو در جشنواره هفدهم شرکت می کنند گفت: ۱۳۰۰ قصه گو از کانون و ۴۷۵ نفر از خارج کانون در جشنواره شرکت کرده اند. ۳۴۸ قصه گو جزو برگزیدگان بودند که از این تعداد ۳۱ نفر به مرحله نهایی رسیده اند. علاوه بر این ۳۱ نفر هشت نفر برگزیده جشنواره رضوی، یک قصه‌گو از مراکز فراگیر، ۱۹ قصه گو کتابخانه ای و ۱۲ قصه گوی خارجی از ۱۲ کشور دنیا در این جشنواره شرکت می‌کنند.

یکی دیگر از مواردی که حاجیان زاده به آن اشاره کرد تجلیل از مروجان قصه گویی در هفدهمین جشنواره بود امسال قرار است از محمد میرکیانی قصه نویس تقدیر و تشکر شود.

هفدهمین جشنواره قصه گویی از ۲۷ تا ۳۰ بهمن در شهر کرمانشاه برگزار می شود.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها