در این مطلب سراغ سه تبلت برتر این روزهای دنیای دیجیتال از سه برند مختلف لنوو، مایکروسافت و سامسونگ رفته‌ایم؛ سه غولی که یکی از آنها (لنوو) برای بازار ما جدیدتر است و دو غول دیگر سال‌هاست در ایران نام شناخته‌شده‌ای هستند.
کد خبر: ۷۷۰۱۷۷
مقایسه 3 مدل از تبلت‌های 10 اینچی روز دنیا

تبلت‌ها شاید از جدیدترین وسایل دیجیتال باشند که در زندگی روزمره مردم حسابی جا خوش کرده‌اند. قیمت مناسب آنها در کنار کارایی بالایشان باعث شده به‌تدریج جای لپ‌تاپ‌ها را بگیرند. در این مطلب سراغ سه تبلت برتر این روزهای دنیای دیجیتال از سه برند مختلف لنوو، مایکروسافت و سامسونگ رفته‌ایم؛ سه غولی که یکی از آنها (لنوو) برای بازار ما جدیدتر است و دو غول دیگر سال‌هاست در ایران نام شناخته‌شده‌ای هستند.

به‌همین‌ منظور سه تبلت Lenovo Yoga Tablet10 HD Plusو Microsoft Surface Pro2 و Samsung Galaxy Tab Pro10.1 را به میدان رقابت بردیم تا آنها را در همه موارد با یکدیگر مقایسه کنیم. توجه داشته باشید در این مقایسه مدل 128 گیگابایتی سرفیس پرو2 در نظر گرفته شده است.

صفحه‌نمایش

بزرگ‌ترین صفحه‌نمایش را در بین این سه رقیب، سرفیس‌پرو2 با60/10 اینچ طول دارد. مدل یوگا و تب‌پرو نیز هر کدام 10/10 اینچ هستند. از نظر کیفیت، هر سه صفحه‌نمایشی بالغ بر 16 میلیون رنگ دارند، ولی وقتی پای رزولوشن به میان می‌آید، پرچمدار تب‌پرو است. رزولوشن باکیفیت 1600 در 2560 این تبلت در برابر وضوح ‌تصویر 1200 در 1920 مدل یوگا و 1920 در 1080 سرفیس‌پرو2 پیروز این بخش است. البته هرچند رزولوشن مدل سرفیس2 در عدد و رقم پایین است، ولی در عمل کیفیت بالاتری نسبت به یوگا دارد و بسیار شفاف است. دلیل این امر را هم باید در فناوری جدید Clear Type Full HD Display صفحه‌نمایش این تبلت جست.

تعداد پیکسل‌های به‌کار رفته در صفحه‌نمایش گلکسی‌تب‌پرو به 299 پیکسل در هر اینچ می‌رسد که در مقابل 208 پیکسل در اینچ سرفیس‌پرو2 و 224 پیکسل در اینچ یوگا قابل توجه است. همین مزیت در کنار رزولوشن بالای این مدل و فناوری Super Clear LCD کافی است تا برنده این بخش تبلت سامسونگ باشد.

طراحی و ساخت

در این بخش رقابت سرسختی را بین یوگا و سرفیس‌‌پرو2 شاهد هستیم، زیرا تبلت سامسونگ از نظر طراحی و ساخت فرق چندانی با مدل‌های پیشین خود ندارد. البته این به آن معنی نیست که طراحی بد یا جنس بدی دارد، بلکه نوآوری جدیدی در آن دیده نمی‌شود.

مدل سرفیس‌پرو از کیفیت ساخت و وزن کمی نسبت به اندازه و جنس بدنه خود برخوردار است. بدنه دستگاه از ترکیب آلیاژ منیزیم بسیار مرغوبی ساخته شده که وقتی آن را در دست می‌گیرید، متوجه کیفیت بالای آن خواهید شد. همچنین طراحی و تعبیه دکمه‌ها و پورت‌ها در دورتادور تبلت هوشمندانه انجام شده، ‌طوری که هیچ‌کدام مانع دیگری نیست. مهم‌ترین فرق سرفیس‌پرو2 با دیگر تبلت‌ها در دو بخش مستطیلی کوچک پشت دستگاه است که وقتی می‌خواهید دستگاه را ثابت نگه دارید، به‌عنوان پایه استفاده می‌شود. تفاوت دیگر که انقلابی در دنیای تبلت‌ها محسوب می‌شود، بخش تاچ کاور یا تایپ کاور آن است. این دو در حقیقت یک کیبورد قدرتمند برای تبلت شماست که اولی حالت لمسی‌تری نسبت به دومی دارد. تایپ کاور را معمولا کسانی که پیش از این با لپ‌تاپ‌ها کار می‌کردند می‌پسندند، زیرا واقعا سرفیس پرو2 را به یک مینی لپ‌تاپ جذاب و شیک تبدیل می‌کند.

طراحی‌ یوگا بسیار متفاوت با دیگر تبلت‌هاست و بخش استوانه‌ای زیر این تبلت شاه‌کلید تمام این تفاوت‌هاست. این بخش هم می‌تواند یک پایه استاندارد برای زمانی‌که می‌خواهید دستگاه را ثابت نگه دارید (مثل هنگام تماشای سریال، فیلم و...) باشد و هم به‌نوعی نقش یک دستگیره را بازی کند. معمولا کناره‌های صفحه‌نمایش تبلت‌ها که با انگشتان دست گرفته می‌شود کثیف می‌شود، اما با گرفتن این بخش این مشکل برطرف شده است. در آخر باید به حالت Tilt Mode تبلت یوگا اشاره کنیم که صفحه‌نمایش را کمی بالاتر از صفحه‌کلیدها نگه می‌دارد و کارایی بسیار بالایی هنگام وبگردی دارد.

در این بخش اگر جنس و زیبایی را در نظر بگیریم، سرفیس‌پرو2 برنده است و اگر خلاقیت و نوآوری را بی‌شک یوگا پیشتاز است. از آنجا ‌که در دنیای امروز خلاقیت حرف اول را می‌زند، می‌توان در این رقابت سه طرفه یوگا را بالاتر از رقبا ارزیابی کرد.

پردازنده

برخلاف طراحی، ضعیف‌ترین مبارز این بخش تبلت یوگا و برنده این بخش سرفیس‌پرو2 خواهد بود. تبلت یوگا از چیپ‌ست معمولی MT8125 و پردازنده چهار هسته‌ای Cortex – A7 با سرعت 2/1 گیگاهرتز استفاده می‌کند و همچنین در دو مدل 16 و 32 گیگابایت عرضه شده که با توجه به رقبا کم به نظر می‌آید.

اما سرفیس‌پرو2 ظرفیت‌های بسیار بالاتری دارد. بازی‌های سنگینی همچون nova و asphalt کمی با کندی روی یوگا اجرا می‌شود و روی گلکسی‌تب‌پرو2 به‌نرمی اجرا می‌شود. شاید تنها مزیت یوگا نسبت به دو مدل دیگر خنکی آن حتی در مدت زمان مصرف طولانی باشد، زیرا مدل تب پرو2 از همه بیشتر و زودتر داغ می‌کند.

سرفیس‌پرو2 نسبت به دو مدل دیگر هیولایی دیجیتالی است. استفاده از پردازنده دو هسته‌ای intel Core i5 4200U با سرعت 60/1 گیگاهرتز، داشتن چند مدل 64، 128، 256 و 512 گیگابایتی که دو مدل اول رم چهار گیگابایت و دو مدل آخر رم هشت گیگابیت آن هم از مدل DDR3 دارند و همچنین موتور پردازنده گرافیکی شرکت اینتل گواه این لقب برای سرفیس‌پرو2 است که آن را بیشتر شبیه یک رایانه خانگی کرده است تا تبلت.

نرم‌افزار

اگر رابط کاربری ویندوز را در تبلت‌ها دوست ندارید، بهتر است سراغ سرفیس‌پرو2 نروید. بسیاری از مصرف‌کنندگان، کار کردن با اندروید را بنا به دلایل مختلفی همچون آزادی عمل آن هنگام روت و رابط کاربری بسیار آسان ترجیح می‌دهند.

یوگا از اندروید 2/4 و تب‌پرو از نسخه کیکت‌کت اندروید یعنی 4/4 پشتیبانی می‌کند. رابط کاربری اندروید گلگسی‌تب‌پرو مانند مدل‌های پیشین تبلت‌های سامسونگ بسیار روان است و البته تغییرات عمده‌ای دارد که محیط اندروید آن را با محیطی شبیه ویندوز ادغام کرده و بهترین کاربری را برای مصرف‌کننده فراهم ساخته است.

مدل یوگا کمی سیستم‌عامل خود را شبیه ios کرده، زیرا از دکمه فهرست اپلیکیشن‌ها روی صفحه‌نمایش خبری نیست، ولی این مدل نسبت به تب پرو اپلیکیشن‌های پیش‌فرض اضافی بیشتری روی دستگاه قرار داده که معمولا چندان کاربردی نیست و برعکس اپلیکیشن‌های تب‌پرو مانند آفیس و... بیشترین کاربرد را برای کاربر دارد.

در کل، مدل تب پرو از نظر نرم‌افزار از یوگا جلو می‌زند، ولی اگر با ویندوز 1/8 مشکلی ندارید، سرفیس‌پرو2 بهترین رابط کاربری ویندوز را دارد و عملا در این مدل از همه نرم‌افزارهای مخصوص رایانه می‌توان استفاده کرد.

دیگر امکانات

دوربین تب پرو هشت مگاپیکسل است و بهترین دوربین برای عکاسی بین این سه تبلت را دارد و سرفیس‌پرو2 با یک دوربین پنج مگاپیکسلی بدترین برای عکسبرداری است، تبلت لنوو نیز با هشت مگاپیکسل و کیفیت پایین‌تر مابین این دو قرار می‌گیرد. همچنین باتری لنوو از گلکسی‌تب‌پرو قوی‌تر است، ولی نسبت به سرفیس‌پرو2 دوام کمتری دارد. نکته دیگر این‌که لوازم جانبی سرفیس پرو2 با وجود گرانقیمت بودن از دیگر مدل‌ها بیشتر است.

قیمت

قیمت تبلت مایکروسافت در ایران از حدود دو میلیون و 600 هزار تومان برای مدل 64 گیگابایت شروع می‌شود و به پنج میلیون و 600 هزار تومان برای مدل 512 گیگابایت می‌رسد. به نظر می‌رسد مدل 512 گیگابایتی آن بیشتر به‌درد «ریچ کیدز آف تهران» یا همان بچه پولدارهای فعال در شبکه‌های اجتماعی می‌خورد که مدام از تفریحات عجیبشان عکس می‌گذارند! تبلت ده اینچی لنوو که کمترین قیمت یعنی حدود 900 هزار تومان دارد، می‌تواند بهترین گزینه برای جیب شما باشد. اگر هم کمی بیشتر دلتان خواست خرج کنید و البته بگردید (زیرا در بازار ایران کم پیدا می‌شود) مدل گلکسی‌تب‌پرو با قیمت یک میلیون و 600 تا یک میلیون و800 گزینه مناسبی است.

بهترین برای شما

اگر قابلیت مکالمه با سیمکارت برایتان مهم است، دور سرفیس‌پرو2 را خط بکشید، زیرا این تبلت برخلاف دو رقیب ده اینچی خود این قابلیت را ندارد، اما اگر سخت‌افزار برایتان حرف اول و آخر را می‌زند، بدون شک باید پولتان را جمع کنید تا بتوانید این تبلت حرفه‌ای مایکروسافت را بخرید. در بین دو مدل یوگا و تب‌پرو نیز تبلت لنوو قیمت مناسب‌تری دارد و علاوه بر نوآوری‌های جذاب در بازار ایران راحت‌تر یافت می‌شود.

آرش پارساپور / کلیک (ضمیمه یکشنبه روزنامه جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها