رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت:

آنفلوانزای خوکی شایع شد؟ نترسید نگران‌کننده نیست

جام جم سرا: در روزهای اخیر در برخی رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی اخباری درباره شیوع آنفلونزای خوکی منتشر شده است و از آن به‌عنوان یک اتفاق غیرمعمول و خطرناک یاد شده است.
کد خبر: ۷۶۹۴۹۸
آنفلوانزای خوکی شایع شد؟ نترسید نگران‌کننده نیست

شایعه پراکنی در رابطه با بیماری‌های واگیر بین مردم ایجاد نگرانی می‌کند و نباید اجازه دهیم به این شایعات در حوزه مجازی دامن زده شود زیرا مهم ترین، قوی‌ترین و مطمئن‌ترین مرجع اعلام بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است که اطلاعات را از طریق رسانه‌ها در اختیار مردم قرار می‌دهد اما در مورد ویروس آنفلوانزای خوکی باید گفت که هر زمان یکی از انواع ویروس‌های آنفلوانزا در دنیا ظاهر می‌شود و ایجاد همه‌گیری می‌کند آن ویروس در طبیعت باقی می‌ماند و از بین نمی‌رود و تبدیل به ویروس آنفلوانزای فصلی می‌شود.

ویروس آنفلوانزای خوکی که نام علمی آن آنفلوانزای نوع H1N1است از سال ۲۰۰۹ جزو ویروس‌های آنفلوانزای فصلی شده است و در همه جای دنیا شایع است. هر سال این ویروس در فصل زمستان بویژه در فصل سرما بیماری ایجاد می‌کند؛ بنابراین بیماری عجیب و غیر معمولی نیست و در حال حاضر در کشور ما ویروس آنفلوانزای فصلی در حال اوج فعالیت خود است.
هر سه نوع ویروس آنفلوانزای فصلی H1N1، H3N2 و ویروس نوع B در کشور شایع است. این ویروس‌ها بویژه در برخی استان‌ها شیوع بیشتری دارند که از آن جمله می‌توان به تهران، اصفهان، کرمانشاه، اردبیل و خراسان جنوبی اشاره کرد.
شیوع آنفلوانزا در این شهرها دلیل خاصی ندارد و ممکن است در هفته آینده استان‌های دیگری درگیر آن شوند. به هر حال هر سه نوع ویروس آنفلوانزا در اوج فعالیت خود هستند. شدت، علائم و میزان خطر هر سه نوع ویروس یکسان و شبیه به سرماخوردگی است و از آنجا که این ویروس‌ها دستگاه تنفسی را گرفتار می‌کنند و ایجاد ذات الریه می‌کنند خطرناک‌تر می‌شوند. تنها تفاوت ویروس آنفلوانزای خوکی، H3N3 و نوع B این است که ویروس H1N1 یا ویروس آنفلوانزای خوکی در زنان باردار خطرناک است.
کسانی که در معرض ابتلا به انواع شدید این بیماری هستند، باید در ابتدای فصل سرما واکسن
تزریق کنند. مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ابتدای فصل سرما چندین بار به بیماران قلبی، مبتلایان به سرطان و دیابت پیشرفته، نارسایی کلیه و کبد، افراد مسن و زنان باردار هشدار داد، واکسن آنفلوآنزا را تزریق کنند در غیر این صورت ممکن است به انواع شدیدتر این ویروس دچار شوند.
در هر حال ویروس آنفلوانزای خوکی بیماری خیلی نگران‌کننده‌ای نیست و همان آنفلوانزای فصلی است.(دکتر محمد مهدی گویا - رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی/ایران)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها