جام جم سرا: ‌ در کشورهای پیشرفته سرطان ریه به عنوان کشنده‌ترین نوع سرطان در زنان از سرطان پستان سبقت گرفته‌ است.
کد خبر: ۷۶۸۸۴۳

افزایش مرگ و میر ناشی از سرطان ریه نشان‌دهنده تغییر الگوی مصرف سیگار در میان زنان سراسر جهان است. استعمال سیگار به صورت انبوه در میان زنان از چهار دهه قبل شروع شده و اکنون پیامدهای منفی آن در کشورهای ثروتمند آشکار شده‌ است. برای چند دهه سرطان ریه اصلیترین نوع سرطان کشنده در میان مردان کشورهای توسعه یافته بود و عامل اصلی مرگ ناشی از سرطان در میان زنان آمریکایی به حساب می‌آمد.

«لیندسی توره» از انجمن سرطان آمریکا و متخصص ارشد این مطالعه گفت: سرطان ریه معمولا از مصرف سیگار ناشی می‌شود اما دو تا سه دهه طول می‌کشد تا مشخص شود مرگ‌ومیرهای ناشی از سرطان ریه بر اثر استعمال سیگار بوده زیرا این سرطان در یک مدت زمان طولانی پیشرفت می‌کند.

«توره» افزود: موارد مرگ‌ومیر ناشی از سرطان ریه که امروز شاهد آن هستیم مرتبط با روند استعمال سیگار در دهه ۱۹۷۰ است که تقریبا از این دهه زنان شروع به استعمال سیگار کردند.

به گفته وی در بسیاری از کشورهای توسعه یافته میزان مرگ و میر ناشی از سرطان پستان ثابت مانده یا روند رو به کاهشی پیدا کرده که دلیل آن تشخیص به موقع و ارتقا روش‌های درمانی است. اما همزمان میزان مرگ و میر ناشی از سرطان ریه در سراسر جهان افزایش یافته‌ است.

به نقل از هلث‌دی نیوز، انتظار می‌رود در کشورهای در حال توسعه نرخ ابتلا به سرطان ریه و مرگ ناشی از آن افزایش یابد زیرا بیشتر مردان و زنان سیگار مصرف می‌کنند. همچنین سرطان ریه در کشورهای در حال توسعه کشنده‌ترین نوع سرطان در مردان به حساب می‌آید در حالی که سرطان پستان همچنان کشنده‌ترین نوع سرطان در میان زنان کشورهای در حال توسعه است. (ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها