مدیر اداره صادرات بانک مرکزی:

عملیات صرافی در فضای مجازی ممنوع شد

مدیر اداره صادرات بانک مرکزی از ممنوعیت عملیات صرافی در فضای مجازی خبر داد و گفت: براساس مقررات ناظر بر عملیات ارزی صرافی ها که در 29 دی ماه سالجاری ابلاغ شد، صرافی های دارای مجوز فعالیت معتبر از بانک مرکزی تنها مجاز به انجام معاملات و خرید و فروش ارز هستند.
کد خبر: ۷۶۸۰۱۴
عملیات صرافی در فضای مجازی ممنوع شد

صمد کریمی امروز شنبه با تاکید بر اینکه هرگونه عملیات صرافی در فضای مجازی و اینترنتی ممنوع است، افزود: البته صرافی ها در صورتی مجاز به خرید و فروش ارز هستند که قبلا نسبت به اعلام همزمان نرخ خرید و فروش ارز در محل استقرار صرافی و یا تارنمای آن اقدام کرده باشد.

وی گفت: براساس دستورالعمل مذکور که برای اولین بار توسط بانک مرکزی اعلام شده به جزء صرافی های دارای مجوز فعالیت معتبر از بانک مرکزی، اشخاص حقیقی و حقوقی دیگر نمی توانند اقدام به خرید و فروش ارز و تسویه معاملات کنند.

مدیر اداره صادرات بانک مرکزی افزود: به عبارت دیگر خرید و فروش ارز توسط دلالان و سفته بازان مطابق با مقررات اعلامی ممنوع است

وی اظهارداشت: براساس دستورالعمل مذکور کانون صرافان مکلف شده هریک ساعت یکبار میانگین موزون نرخ خرید و فروش را محاسبه و در تارنمای خود اعلام کند.

کریمی افزود: این امر توسط کانون صرافان در تعامل سازنده با بانک مرکزی به صورت آزمایشی انجام شده و پس از نهایی شدن آن جهت اعلام عمومی در خصوص آن اطلاع رسانی خواهد شد.

طبق ماده 8 مقررات ناظر بر عملیات ارزی صرافی ها، کانون صرافان مکلف است در محدوده زمانی مندرج در ماده (4) این مقررات هر یک ساعت یک بار میانگین موزون نرخ خرید صرافی ها و میانگین موزون نرخ فروش صرافی ها را محاسبه و در تارنمای خود اعلام کند.نرخ های اعلام شده میانگین موزون معاملات انجام شده در یک ساعت است و شامل معاملات کل روز نمی گردد.

همچنین براساس ماده (9) آخرین نرخ محاسبه شده به شرح ماده (8) فوق، نرخ پایانی (Closing Rate) روز کاری خواهد بود.

ماده (10) نرخ شروع بازار (Opening Rate) در روز کاری بعد، نرخ پایانی بازار در روز کاری قبل با دامنه تغییرات 0.2 ± درصد خواهد بود.

ماده (11) کانون صرافان موظف است تا ساعت 11 هر روز میانگین موزون نرخ ارز روزانه کل خریدها و میانگین موزون نرخ ارز کل فروش ها در روز کاری قبل را محاسبه و در تارنمای خود قرار دهد.

تبصره: اطلاعات مربوط به نوع ارز، نرخ ارز و حجم معاملات انجام شده، از طریق سامانه سنا در اختیار کانون صرافان قرار خواهد گرفت.

معاون ارزی بانک مرکزی در همین ارتباط گفته است: با تدوین و ابلاغ مقررات ناظر بر عملیات ارزی صرافی ها، دخالت عوامل غیرمجاز در بازار ارز و نوسانات در این بازار کمتر می شود.

غلامعلی کامیاب با بیان اینکه افرادی که مجوز ندارند نباید در سایت ها اقدام به اعلام نرخ های بازار کنند، افزود: تاکنون برای اعلام نرخ ارز در بازار فرایند مشخصی وجود نداشت اما با مقررات جدید کانون صرافان باید هر ساعت نرخ متوسط موزون را اعلام کند و این نرخ ملاک معاملات می شود. (ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها