مصوبه دیروز کمیسیون تلفیق درباره تعیین گروه‌هایی که در سال آینده می‌توانند یارانه نقدی دریافت کنند، گرچه این بار نیز ساده‌ترین و احتمالا پر دردسرترین راه را برای رسیدن به این مقصود انتخاب کرده است، می‌تواند گامی رو به جلو در حذف افراد غیرنیازمند به یارانه باشد.
کد خبر: ۷۶۷۰۱۷
آغازی بر حذف یارانه پردرآمدها

آن‌گونه که سخنگوی کمیسیون تلفیق دیروز به خبرنگاران اعلام کرد، در جلسه این کمیسیون مقرر شده است، یارانه افرادی که درآمدی بیشتر از 2.5 میلیون تومان در ماه دارند، در سال آینده حذف شود. به گفته آقای مفتح، نماینده دولت در کمیسیون نیز با این پیشنهاد موافق بوده و به نوعی باید آن را نتیجه اجماع دولت و مجلس دانست. شاید البته موافقت دولت با این پیشنهاد از باب آن بوده که مجلس را شریک هر گونه عواقب احتمالی این اقدام بداند.

این تصمیم کمیسیون تلفیق از یک‌سو تکلیف دولت را که تاکنون به دلایل مختلف از اجرای وظیفه قانونی خود، استنکاف می‌ورزید، مشخص کرده و معیاری را برای اقدام اجرایی در این زمینه تعیین می‌کند و از سوی دیگر از حجم انتقادها نسبت به مجلس مبنی بر این که در زمینه حذف یارانه افراد پردرآمد، فقط به رویکردهای سلبی اکتفا کرده و هیچ راهکار عملی ارائه نمی‌دهد، خواهد کاست.

به این ترتیب چنانچه دولت واقعا موافق این پیشنهاد بوده و با فرض این که این پیشنهاد در صحن علنی مجلس نیز به تصویب برسد، باید از هم‌اکنون به‌دنبال معیارها و ابزارهای خود برای شناسایی افرادی که درآمدی بیش از 2.5 میلیون تومان در ماه دارند، باشد. البته باید متذکر شد که طرح فوق بار چندانی را از روی دوش دولت بر نخواهد داشت؛ چراکه کلیدی‌ترین اقدام در زمینه حذف یارانه افراد پردرآمد، معیارها و ملاک‌های شناسایی این افراد است که همچنان مبهم و لاینحل باقی مانده و دولت هنوز نتوانسته بانک‌های اطلاعاتی خود را در این زمینه تکمیل کند.

با این حال، آنچه که در قضیه یارانه‌ها مسلم شده، این است که تا زمانی که دولت در یک شرایط اجبار و شاید آزمون و خطا قرار نگیرد، اقدامی در جهت حذف افراد پردرآمد از یارانه نقدی انجام نخواهد داد. تصویب این پیشنهاد می‌تواند راه را دستکم برای شروع این مسیر هموار کند. مسیری که آغاز آن همراه با آزمون و خطا و احتمالا نارضایتی برخی از حذف‌شدگان خواهد بود، اما در ادامه می‌تواند به یک مدل کم اشکال‌تر از اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها منتهی شود. البته همه اینها مشروط بر آن است که پیشنهاد کمیسیون تلفیق در صحن علنی نیز مورد رضایت و تصویب نمایندگان مجلس قرار بگیرد.

حمید اسدی - جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها